Allerhande middeltjes zijn gif

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over allerhande middeltjes die vandaag de dag aangeprezen worden. Of het verstandig is deze te gebruiken. Ben er altijd huiverig voor geweest, heb het altijd als geldklopperij gezien. Denk bijvoorbeeld aan pillen die je bloedvaten beschermen tegen dichtslibben, zogenaamde pillen die je lever en/of longen reinigen etc. maar ook afslankpillen (pure garcinia cambogia), die zouden je spijsvertering naar een hoger plan tillen waardoor je veel gewicht gaat verliezen. Ik heb van deze pillen er eens een paar geprobeerd, met als resultaat jezelf beroerd voelen en ongelukkig. Ik ben daar snel mee gestopt en ben zelf veel gewicht kwijtgeraakt door een racefiets aan te schaffen. Maar is dit eigenlijk niet gewoon puur gif wat je dan binnenkrijgt? Is mijn gevoel hierover terecht of valt het wel mee?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarschijnlijk gaat uw vraag over homeopathische middelen. Uw vraag of deze allerhande middeltjes puur gif zijn vind ik moeilijk te beantwoorden. Deels omdat ik niet weet welke middeltjes u naast de garcinia cambogia bedoelt, maar ook omdat het vaak over middeltjes gaat waar weinig over bekend is. Meestal is er weinig goed en gefundeerd bewijs voor de werking, maar is er ook weinig bekend over de veiligheid op korte of lange termijn. En soms kan het inderdaad bijwerkingen geven, zoals bijvoorbeeld maag/darm klachten bij het gebruik van garcinia cambogia.

Dus mijn advies zou vooral zijn om te focussen op uw gezondheid door gevarieerd en gezond te eten, een regelmatig leven te leiden en voldoende te bewegen. Zoals u de racefiets hebt gepakt om gewicht kwijt te raken is een van de beste en gezondste manieren om dit voor elkaar te krijgen. Dus ik wil u vooral adviseren om hier mee door te gaan en niet te veel te concentreren op de andere “allerhande middeltjes”!

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

homeopathie