Ik ben in aanraking gekomen met iemand die intensief met me wil bidden (...) Hij...

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ben in aanraking gekomen met iemand die intensief met me wil bidden. Ik heb de duivel in mij een vesting laten bouwen. Ik ben de duivel toegevallen. Ik moet daarvan bevrijd worden. Ik geloof en weet zeker dat de betreffende persoon een kind van de Heere is. Daar mag hij rijkelijk van getuigen. Hij mag geloven dat ik bevrijd ga worden van de duivel. Maar wat moet ik nu?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag is erg kort geformuleerd en ik weet niet of het mogelijk is recht te doen aan de bedoeling. Je schrijft over het toevallen aan de duivel en hem een vesting laten bouwen. Wat is dat concreet? Als er aanwijsbare zonden zijn, moeten die beleden worden, moeten  gedragingen soms veranderd worden, is het wellicht nodig dat zaken uit huis verwijderd worden, enz. En ook moet je in de eerste plaats zelf bidden om vergeving.

Mogelijk dat die verkeerde houding in het verleden een bepaalde belasting heeft teweeggebracht waarvan je bevrijd moet worden. Maar hoe word je daarvan bevrijd? Niet alleen door het gebed van een ander, hoewel dat zeker behulpzaam kan zijn. Samen bidden kan heel goed zijn, maar de ander is een “hij”. Als je zelf een meisje/vrouw bent, raad ik het dringend af om samen te bidden. Zorg dan dat er nog een derde persoon (het liefst een vrouw) bij is.

Ik weet het niet zeker, maar krijg de indruk dat je erg steunt op die ander en op zijn geloofsvertrouwen. “Hij mag geloven ...”. Dat is mooi, maar wat is jouw eigen geloof? Steun niet te veel op anderen, maar neem eerst je eigen verantwoordelijkheid. Als je er niet alleen uitkomt, is het uiteraard toegestaan om daarna anderen te hulp te vragen.

Ik ken situaties waarin mensen voor bevrijding en geloof te veel afhankelijk werden van een medemens. Dat is riskant, want die ander is niet steeds bij ons. We moeten in de eerste plaats zelf hulp zoeken bij de Heere en persoonlijk de geestelijke wapenrusting van Ef. 6 aantrekken.

Mocht ik geen recht gedaan hebben aan de vraag, stel hem dan gerust nog een keer, maar dan wat uitgebreider!

Prof. dr. M. J. Paul