Bang voor de dood

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

22-11-2003, 00:00

Vraag

Soms ben ik heel erg onder de indruk van een preek, maar vaak komt dat omdat ik bang ben voor de dood en wat daarna te wachten staat. Is dat Gods werking of is dat gewoon angst voor de dood omdat ik niet in de hel terecht wil komen?


Antwoord

Ook angst voor de hel kan de Heere gebruiken om je tot bekering te leiden. Dank er de Heere voor dat je nog besef hebt van een eeuwige toekomst en dat je weet dat er een hemel en een hel is. En ook, dat je dat niet loslaat. Zovelen laten dat zo gemakkelijk aan zich voorbij gaan en maken zich op geen enkele wijze bezorgd over waar ze zullen zijn, wanneer ze sterven.

Je mag dit gerust zien als iets waarin God met je bezig is. Hij laat je niet los. Hij drukt je de ernst van de eeuwige toekomst op het hart. Hij laat je geweten nog spreken. Je mag het besef hebben dat je je moet voorbereiden op de eeuwigheid.

Alleen is dit op zichzelf niet voldoende. Het gaat erom dat de prediking niet alleen indruk achter laat, maar ook wat uitwerkt in je leven. En dan vooral dat je gaat zien hoe heilig God is, maar dat je zelf zo onheilig bent. Tot alle kwaad geneigd. Ver weg van het God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.  Soms is er ook een bepaalde boezemzonde, een zonde waar je zo zwak voor bent, die je steeds weer bezig houdt. Wat kom je dan een schuld tegen bij jezelf. Wat kun je het daar dan moeilijk mee hebben

Maar tevens is nodig dat je gaat zien, dat de Heere Jezus zo'n gewillige Zaligmaker is. En dat je bij Hem terecht kunt met al je zonden.  Hij is zo gewillig om ons te redden. Hij gaf Zijn eigen leven nota bene voor zondaars. Ja, Hij heeft ook jou op het oog. Echt waar. Hij spreekt je aan door Zijn Woord. Hij laat je horen, dat er bij Hem vergeving is. En dat Zijn bloed reinigt van alle zonden. Ook zegt Hij daarin: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Wat is dat dan voor een rust? Het is de rust, wanneer Hij je zonden wegneemt, om er later nooit meer op terug te komen. Hoe dat gaat? Belijd je zonden voor Hem. In het Woord staat dat Hij getrouw en rechtvaardig is (dat betekent dat je op Hem aan kunt) om ons de zonden te vergeven en ons reinigen van alle ongerechtigheid. Hij zal dat doen Hoe genadig is de Heere, dat Hij dat tegen ons zegt. En geloof dit heil- en troostrijk (belofte)woord. Wat een rijkdom van vergeving en genade komt er dan naar je toe.

Wat maakt dat je leven ook anders. Nu leid je nog zo'n onzeker en angstig bestaan. De angst voor de hel houd je steeds weer bezig. Geloof in de Heere Jezus Christus. Hij heeft de helse angst doorstaan aan het kruis. Hij deed dat om ons ervan te bevrijden. Verwacht het van Hem. Wie het van Hem verwacht, komt niet beschaamd uit.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

angst
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
    08-11-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
166 artikelen
Ds. W.G. Hulsman

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Waarom vinden veel christenen die 1 Kor. 12 (geestesgaven) zo belangrijk vinden, 1 Kor. 11 blijkbaar niet zo van toepassing, gezien de (korte) haardracht van veel vrouwen en het bewust niet dragen van...
5 reacties
22-11-2012
Is het Gods wil dat er bijvoorbeeld  een ongeluk gebeurt en er verongelukken mensen? Of is dat juist toeval dat dat net allemaal zo liep dat ze verongelukten. En heeft God al die ziekten, zoals kanker...
Geen reacties
22-11-2007
Het Onze Vader wordt ook wel het volmaakte gebed genoemd. Dit gebed eindigt met het woord Amen. In Johannes 1:12 staat: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat...
Geen reacties
22-11-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering