Collega gelooft niet alles wat er in de bijbel staat

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Een collega vroeg aan mij: Jij gelooft alles wat er in de bijbel staat? Dus ook dat de aarde plat is? En dat Adam en Eva geen incest pleegden om voor een nageslacht te zorgen? En als het licht van de sterren er miljoenen jaren over moet doen om de aarde te bereiken kan het toch niet zijn dat de aarde nog maar 10.000 jaar bestaat? Ik wist deze vragen niet te beantwoorden, u wel? Hoe moet je hiermee omgaan?

Antwoord

In de Bijbel staat nergens dat de aarde plat is. Wel is sprake van de opgang en de ondergang van de zon, zoals wij dat ook zeggen. In de taal van de waarneming kan Jozua tegen de zon zeggen dat hij stil moet staan. In het boek Job staat in beeldrijke taal dat de aarde op pilaren gegrondvest is, maar uit beeldspraak mogen we niet afleiden dat dit de officiële voorstelling is. In de tien geboden wordt met “water onder de aarde” bedoeld het water dat lager staat dan de aarde, dus rivieren en zeeën. Prof. dr. C. Houtman uit Kampen geeft in zijn proefschrift aan dat de Bijbel geen duidelijk 'wereldbeeld' heeft.

Eva is op een bijzondere manier uit Adam geschapen. Wanneer zij als man en vrouw leven en kinderen krijgen, kan hier natuurlijk geen sprake zijn van incest. Dat woord gebruiken we voor verboden seksuele relaties tussen familieleden. Dat alles is niet van toepassing in de beginsituatie van de mensheid.

God kan met de sterren ook hun lichtschijnsel geschapen hebben. Anders hadden de eerste mensen nooit sterren kunnen zien. Deze wetenschappelijke vragen kunnen hier niet in kort bestek behandeld worden. Voor wie meer wil lezen hierover biedt het recente en goed leesbare boek van dr. P. C. Oele nuttige informatie: “En daar was licht. Inleiding in de wereld van geloof en wetenschap”. Uitg. De Groot Goudriaan te Kampen, 2004. Iets moeilijker, maar ook heel goed: Ariel Roth, “Oorsprong: wetenschap en bijbel verenigd”. Uitg. Groen te Heerenveen, 2003.

Ds. M. J. Paul