Vragen over bidden

Ds. W. C. Meeuse / 2 reacties

Vraag

Ik zit met veel vragen over het geloof. Allereerst over bidden. Ik bid wel, maar ik vraag me vaak af of ik wel echt bid. Ook zie ik mijn zonden eigenlijk niet. Ik weet wel dat ieder mens zondig is, maar ik zie het niet. Ik bid wel of ik mijn zonden ook echt mag zien, zodat ik berouw krijg. Maar nu is mijn vraag: Je kunt dan toch ook niet je zonden belijden, als je ze zelf niet ziet? En als je dan bepaalde zonden van die dag wel weet, moet je ze dan één voor één belijden of kun je ook bidden: Wilt U mijn zonden van vandaag vergeven? Of is dat te makkelijk ervan afkomen? En ik heb nog een vraag: Tot wie bid je eigenlijk als je zegt: Heere, wilt U mij bekeren? Of tot wie moet je dit bidden? En wat bid je, tot wie? Of bid je alleen tot de Heere Jezus?

Antwoord

Je komt met veel erg belangrijke vragen. Het is erg goed om deze te stellen. Vooral op catechisatie of op een Bijbelkring. Of in een gesprek met een ouderling of je eigen predikant. Want het is best moeilijk om in kort bestek op deze vragen in te gaan. Ik kan je aanraden het boekje te lezen van ds C.G. Vreugdenhil: 'Als je bidt...'. Daarin vind je ongetwijfeld veel antwoorden op je vragen over het bidden.

Wat het zondebesef betreft: daarbij gaat het in de eerste plaats niet over onze zondige daden (die er wel zijn) maar over ons zonde-zijn. Jezus zei: de Heilige Geest zal u daarvan overtuigen, namelijk dat u in Mij niet gelooft (Joh 16:8,9): ongeloof, dat is de wortelzonde. Ongeloof is zonde: de Heere niet op Zijn Woord vertrouwen. Belijdt de zonde van het ongeloof. En zeker, ook de zondige daden en gedachten moeten we dagelijks belijden. Benoem ze dan maar. En dan vergeten we er nog vaak zo veel. Zonden van spreken en zwijgen, van doen en laten, enz. Ook verborgen zonden (Psalm 19:13). Zonden belijden en laten om barmhartigheid, vergeving te ontvangen.

Je laatste vraag: bidden om bekering. Je mag zelfs bidden: Heere bekeer mij, want de Heere wil dat, dat heeft Hij immers beloofd. Het is dus niet de vraag of de Heere het wel wil, maar of wij het wel willen. Want de Heere vraagt ons gehele hart en heel ons leven. Wij bidden tot God de Vader, zoals Jezus ons leerde. Dat doen we in de Naam van Zijn Zoon (om Jezus' wil). Maar we mogen ook rechtstreeks tot de Heilige Geest bidden. God heeft beloofd bij onze doop dat die Geest in ons wil wonen om ons toe te eigenen wat ons in Christus is geschonken (Doopformulier).

ds. W.C. Meeuse

Tags in dit artikel:

bidden
2 reacties
Cees1977
Ik ben verder met antwoord vd deskundige eens en zowat alles van Lebon.

Het onze Vader leert ons bidden. Je mag je eerst een geliefd kind weten van God, en vreugde vinden in wat Christus voor jouw deed. Vreugde, vrijheid en genade!
Tevens vertrouwen dat God door zijn Heilige Geest je wijst op je zonden en werken van het vlees, d.i verkeerd geestelijk denken.
Een nieuwe schepping zijn in Christus betekent in geloof ontvangen en uitwerken van de nieuwe mens en de oude mens afleggen. Iets afleggen kost meestal niet veel moeite, noch iets aan trekken. Daarmee bedoel ik dat je hierin vooral Gods kracht mag verwachten om van harte een wandel van geloof te laten groeien in je leven. Romeinen 5-8 kan daarbij een goede studie zijn.
Sarahh
Ik heb hier zelf ook mee geworsteld. Wist wel dat ik zonden doe, maar kon ze niet benoemen, het bleef zo globaal. Heb toen vooral gebeden of God ze wilden laten zien. De zonde die ik toen wel kon belijden was dat ik mijn zonden niet zag..
Heb een goede vriendin gevraagd of ze voor mij wilden bidden. Door een wonder mag ik nu mijn zonden ook zien. Ik merk nu ook goed dat het contact tussen God en mij verstoord is als ik iets niet belijdt, er zit dan iets tussen ons in..
Wat je nu echt moet doen is bidden of God je je zonden wilt laten zien!