Christelijke feestdagen onbijbels

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Na onderzoek (oudvaders) ben ik er achter gekomen dat christelijke feestdagen onbijbels, afgodisch en heidens zijn en bovendien een Roomse oorsprong hebben. Wat kan ik doen om deze dagen uit de kerk te weren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Niets. U kunt er niets aan doen en u hoeft er ook niets aan te doen. Want heidens is alleen het RELIGIEUS VIEREN van speciale dagen. Maar om op een donderdagmorgen naar de kerk te gaan en over Lukas 2 te preken is niet verkeerd, niet onbijbels, niet afgodisch en niet heidens. Hechten wij waarde aan de onderhouding van zulke dagen, dan zijn we wel onbijbels enz. bezig. Stellen we deze dagen gelijk aan de Dag des Heeren, de Christelijke Sabbath, dan zijn we ook onbijbels enz. Maar vanuit reformatorisch gezichtspunt is het goed om elke dag gelegenheid te hebben om naar de kerk te gaan. Dat lukt om uiteenliggende (al of niet geldige) redenen niet elke dag, maar zo nu en dan biedt onze regering en bieden onze kerken die gelegenheid wel; en dan zijn we blij dat we naar Gods huis mogen gaan.

Wilt u een Bijbels voorbeeld? De feestdagen van het Oude Testament, die onderhouden moesten worden, waren door God, door middel van Mozes, ingesteld. We lezen echter in het Nieuwe Testament over Jezus' aanwezigheid in de tempel op een door mensen ingestelde feestdag. Lees maar mee (Johannes 10 vers 22-23): "En het was het feest der vernieuwing des tempels te Jeruzalem; en het was winter. En Jezus wandelde in de tempel, in het voorhof van Salomo."

Over deze dag merkt de kanttekening op: "Hetwelk een feest was van Judas Macchabeër en de Joden, ter gedachtenis van de vernieuwing des altaars en de reiniging des tempels ingesteld, ten tijde van koning Antiochus, die tempel en godsdienst had verontreinigd, om acht dagen lang jaarlijks gehouden te worden."

Dat deze feestdag niet van Goddelijke oorsprong was, maakte dat hij niet religieus onderhouden hoefde te worden. Maar omdat er mensen in Gods huis bijeenkwamen, maakte Jezus van de gelegenheid gebruik om er ook te zijn.

Conclusie: laat de zogenaamde christelijke feestdagen gewoon bestaan, maar maak er geen pseudo-Sabbath van en denk niet dat God ze heeft ingesteld. Maak er wel gebruik van om uw ziel te doen onderwijzen in de leer des heils!

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: