Bok of schaap

Ds. D.W. Tuinier / Geen reacties

Vraag

In de Daniël van 16 augustus las ik een stuk over de grote scheiding straks tussen de schapen en de bokken (Mattheüs 25: 32-33). Daar heb ik nog een vraag over. Ik hoop dat indien mogelijk een Ger. Gem.-dominee mijn vraag zou willen beantwoorden. Ik heb de pagina gelezen en het was duidelijke taal: nu lopen schaap en bok nog door elkaar, maar als de Heere terugkomt zal er onherroepelijk een scheiding komen die zelfs dwars door de kerk (!) heenloopt. Het doet me denken aan de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. Daar was van de buitenkant geen verschil te zien, allen lampen bij zich en allen sliepen. Het verschil kwam openbaar toen de bruidegom kwam. Dit vind ik zelf een indringende gelijkenis die in mijn geheugen gegrift staat.

Nu mijn vraag: hoe kan ik weten of ik nu ook al een schaap(je) van de Goede Herder geworden ben of toch eigenlijk nog niet? Als ik uiterlijk misschien voor anderen wel door zou gaan voor schaap maar ik ten diepste nog een bok ben? Ik kan/mag/wil niet ontkennen wat de Heere gewerkt heeft, maar in mijn leven zou nog zoveel moeten veranderen. Ik weet wel dat het niet op aarde nooit volmaakt worden zal, maar ik moet nog meer leren op alles van mezelf en mezelf de dood te leren schrijven. Zo vaak vind ik nog hoogmoed in mijzelf. Maar ik zou zo graag de Heere willen dienen en vrezen in ootmoed vanuit een oprecht hart. Hoe weet ik of Mattheüs 25:34 straks ook mij gelden zal? De wereld heeft zijn glans verloren, bekoort me niet meer, maar de zonde kan bij tijden helaas zo trekken. Ik bid de Heere of Hij Zijn licht en waarheid wil zenden in mijn donkere hart. Ik bid om bekering. Maar aan mijn kant loopt het steeds vast. Ten diepste weer ik dat alleen de Heere werkelijk antwoorden geven kan op deze vragen, maar heeft u adviezen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Jouw worsteling is herkenbaar. Inderdaad, de Heere geeft een bevestiging van Zijn werk in je hart en leven. Verwacht het daarom alleen van Hem (Psalm 146:5).

Verder zeg ik, met schroom maar wel beslist: een schaap van de goede Herder zal niet eerder gerust zijn om te weten bij Zijn kudde te horen. Anders gezegd: het zal met jouw vragen en de strijd de Herder opzoeken en dicht bij Hem blijven. Net zolang tot de Herder jou in de ogen kijkt en zegt: Ik ben jouw Herder en jij bent mijn schaap(je). Dat is de beste verzekering, beste vriend/vriendin.

Ik zing Psalm 69 vers 13 voor jou, vooral de laatste regels!

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Lees ook alle artikelen over 'Geloofszekerheid' en 'Geloofstwijfel'.

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen