Paniek door trouwplannen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 26 jaar en heb al ruim drie jaar een relatie. Met wat ups en downs zijn we verder heel gelukkig. Al vanaf het begin kijk ik enorm uit naar een huwelijk en gezinsleven met hem, maar het was nog niet het goede moment. We moesten elkaar nog leren kennen. Sinds een halfjaar maken we eindelijk een beetje plannetjes en kijken we naar huizen. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat ik dus absoluut nog niet aan trouwen toe ben. Ik raakte in mezelf een beetje in paniek dat ik het eigenlijk nog niet zie zitten. Daar ben ik zo van geschrokken. Ik kijk er al jaren naar uit en nu het dichterbij komt, raakt ik in paniek. Dat vind ik heel jammer en verdrietig. Hoe kan ik dit een plekje geven en respecteren dat ik toch nog wat meer tijd nodig heb? Mijn vriend heeft er alle begrip voor.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vriend heeft er begrip voor, dat je meer tijd nodig hebt om toe te groeien naar een huwelijk en gezinsleven. Is dat niet genoeg? Wat wil je van mij dan nog horen?

Ga samen stap voor stap: misschien -als je nog bij je ouders woont- door eerst zelfstandig te gaan wonen. Een huis vinden kost tijd: neem die tijd en ga samen kijken waar je zou willen wonen en wat de mogelijkheden zijn. Je hóeft nog niets te kopen of te huren, toch? Bezoek woonwinkels om uit te vinden wat je samen mooi vindt. Dat zijn stappen die je nu alvast kunt zetten en wellicht groei je zó samen toe naar een meer definitieve stap. En ja, een leven sámen is altijd spannend: iedere dag opnieuw zul je moeten investeren in elkaar. Maar dat is nou net óok de uitdaging. En zolang het nog niet zover is: geen nood, maar accepteer de feiten zoals ze zich voordoen door gewoonweg meer tijd te nemen!

Marijke Rots