Het verhuren van zitplaatsen

Redactie Refoweb / 16 reacties

Vraag

 In mijn kerkelijke gemeente worden zitplaatsen verhuurd. Ik worstel met de vraag of dit uit bijbels oogpunt geoorloofd is en of ik hieraan wel mag meewerken. Het is eigenlijk vreemd dat er betaald wordt voor een plekje in een Gods huis. Ik begrijp dat het voor een gemeente best veel geld oplevert, maar dat mag toch geen reden zijn om het niet af te schaffen?

Antwoord

16 reacties
leonard
Vraagsteller, leg deze vraag eens voor aan je kerkenraad en ga hierover in gesprek. Het verhuren van zitplaatsen is wat mij betreft zeker een hele slechte gewoonte, de kerkenraad zal hier echter best argumenten voor hebben die hun keuze rechtvaardigen. En wellicht roept jouw vraag hen op om zich weer eens op dit onderwerp te bezinnen.
anna30
Vaak is het zo dat je niets verplicht bent.
Je hoeft niet te huren, maar dan ben je niet verzekerd van een vaste plek. En voor heel veel mensen is die vaste plaats in de kerk heel belangrijk. (waarom??)
Dus zijn mensen bereid te betalen voor een vaste plaats en kan het geld daarvan mooi worden meegenomen.

Je kunt er ook voor kiezen om geen vaste plaats te reserveren en gewoon te kijken waar nog plaats is.
Grote kans echter dat je dan verspreid moet zitten met je gezin omdat je bnnenkomt nadat het lampje is gaan branden.... een heel andere discussie.
dkw
@anna30,
Je bedoeld het "uitverkorenen-lampje" waardoor buitenstaanders eerst maar moeten wachten totdat de gevestigde orde netjes op hun plek ziten, en daarna is er misschien wel een plekje verspreid door de kerk voor een hoer en een tollenaar, maar dan wel achterin, zeker niet op de verhuurde plaatsen, stel je voor, die zijn voor de uitverkoreren die daar mogen zitten en het kunnen betalen!

Volgens mij hoort het andersom en moet de gevestigde orde juist buiten de kerk op straat mensen aanhouden, kom binnen! Kom binnen! We hebben een blijde boodschap! Ga maar vooraan zitten, op de beste plaatsen!

Tot zover mijn sarcasmemodus ;-)
mortlach
Als mensen genoeg zouden doneren bij de collecte, hoefde er niet ook alsnog plaatsen te worden verhuurd :-)
Hermon
@dkw, dus achterin zijn de plekken voor de hoeren en de tollenaren? Misschien zit jij graag voorin, maar er zijn legio mensen die juist liever niet op de voorste banken zitten. Of zelfs graag zover mogelijk achterin zitten.

En wat het geld betreft, beschamenswaardig toch? Overal hebben we geld voor over, waarom dan niet allereerst en allermeest voor de kerk? Inderdaad: Gods huis!
juni
vragensteller,wees voorzichtig met je antwoorden,anders ga je door heel nederland.betaal maar mensie als je nog een beetje leven wilt hebben,

,k,heb heimwee naar de kerk die voor iedereen een gratis plek heeft,waar iedereen gewoon opschuift als er iemand in de bank erbij komt zitten.
geen lampje

de op lampje wachters zijn de enige rechteloze,arme,behoeftige,hopend op een kruimeltje
Hermon
Overal zijn regels. Een lampje in de kerk is er ook zo één. En dan ben je ineens rechteloos, arm, behoeftig als je je ook in de kerk aan bepaalde regels moet houden? Wat een onzin en dramatiek.
Bruja
Wij vinden het als gezin geweldig die vaste plaatsen. Het geeft je de mogelijkheid om gemakkelijk met je kinderen (8, 6 en 4 jr) naar de kerk te gaan en niet zo lang van te voren aanwezig te hoeven zijn. We kunnen nu net als veel andere gezinnen 10 a 5 minuten van te voren in de kerk komen. Het voordeel is dat de kinderen niet zo lang stil hoeven te zitten.

Pasgeleden waren we nog ergens anders, kwartier van te voren - vol, alleen nog losse plaatsjes te vinden. Ik moet dan altijd lachen om het geweldige systeem van de vrije plaatsen.

Ik vind het heel normaal om even te wachten tot je een plaatsje krijgt. Mensen, niet van onze gemeente, die bij ons komen worden netjes door de koster ontvangen en een plaatsje gegeven als hij weet dat er lege plaatsen zijn (voorbeeld in de zomer zijn er vakantiegangers en zijn er mensen uit onze eigen gemeente met vakantie, gevraagd wordt dit altijd door te geven). En anders zoveel tijd van te voren.

Overigens is verhuren een zwaar aangedikt woord. Er zijn vaste plaatsen, er zijn gemeenten waar er voor wordt gecollecteerd, er zijn er ook waar je het kan betalen op een bepaald tijdstip of per bank. Als je het niet doet komen ze echt niet bij je langs.
MUS
De kerk gaat soms 'commercieel'!
Wie het best betaald krijgt de beste zitplaats (in de hemel)
Lees Jakobus 2: Mijn broeders, hebt niet het geloof van onzen Heere Jezus Christus, den Heere der heerlijkheid, met aanneming des persoons. Want zo in uw vergadering kwam een man met een gouden ring aan den vinger, in een sierlijke kleding, en er kwam ook een arm man in met een slechte kleding; En gij zoudt aanzien dengene, die de sierlijke kleding draagt, en tot hem zeggen: Zit gij hier op een eerlijke plaats; en zoudt zeggen tot den arme: Sta gij daar; of: Zit hier onder mijn voetbank; Hebt gij dan niet in uzelven een onderscheid gemaakt, en zijt rechters geworden van kwade overleggingen?
rotterdam
Heel vreemd dat dit oude feodale systeem nog steeds bestaat - nog vreemder dat er mensen zijn die het proberen goed te praten. Een lampje op de preekstoel dat gaat branden als alle rijken zitten ?
jsml
Wat een 'zwarte-pieten-discussie' zeg...

Misschien is die kerk genoodzaakt de plaatsen te verhuren daar de hedendaagse christenen misschien niet meer zo vrijgevig zijn als de 'vroege' christenen....

Sowieso heeft het tegenwoordig NIETS met onderscheid tussen rijk en arm te maken. Wat ontzettend overtrokken zeg..

Ik ben het zelf niet gewend, maar ben pas nog wel in een kerk geweest waar ze nog wel een lampje gebruikten. Ons werd netjes een plaats gewezen, heel vriendelijk. En wat ik veeeeeel belangrijker vind: we werden getrakteerd op een geweldig mooie preek...
juni
@hermon
ik dacht aan al die mensen,waar de kerken dicht zijn,langs de kust bv. die met hun gezin zo lang in een auto moeten zitten,om iets te horen!
mensen,die niet durven rijden op zondag,maar zo graag nar een ,,goeie ''waarheid willen ,zelf nergens meer hen kunnen,want....kerk is dicht!of anders.....

de eigen zitplaatsen is er al vele jaren
met en gezin is het prettig te weten dat je bij elkaar kan zitten
maar komt er en langslaper na het lampje aanzetten,dan kan je van de plek af gaan.....

uit voorzorg altijd vragen,,zit ik niet op iemand zijn plekje?

voor mezelf maakt het niet uit,als er maar ergens een plek is!
door de drukte eens op een tafel gezeten....geeft niks,
op het lampje wachtende zijn meestal enige.......had het moeten zijn Hermon!

foutje niet goed opgelet!sorry
juni
dkw@

als ik als een echte hoer en tollenaar naar de kerk ga,is er altijd een kruimel ja zelfs een heel brood! fijn zo,n plekje achteraan,daar zit ik het liefst

dan is er niet ''misschien''een plekje....maar.....er is altijd een plek!

en....ruimschoots te eten

jammer dat zoiets zo snel verteerd...
dkw
@Hermon:
Ik neem aan dat je best begrijpt wat ik bedoel, vroeger waren de voorste banken alleen voor de rijke mensen. Ik bedoel juist te zeggen, geef de hoeren en tollenaren, de buitenstaanders die van straat komen de beste plekken in de kerk.

Ik heb er niets op tegen dat mensen geld betalen aan de kerken, integendeel zelfs, maar wel dat er buitenstaanders niet kunnen zitten op plaatsen omdat iemand anders ervoor betaald.

Gasten en vreemdelingen moet je juist naar binnen halen en de beste plaatsen geven, en @Bruja, het lijkt mij wel de moeite waard als er een vreemdeling die nog nooit in de kerk is geweest op jullie plaats gaat zitten en tot geloof mag komen en dat jullie met je gezin niet bij elkaar kunnen zitten.

Ik snap eigenlijk niet waarom de vaste kerkleden niet de straten opgaan om gasten en vreemdelingen naar binnen proberen te praten om naar zo'n geweldige boodschap te luisteren. Nee, die mensen mogen juist niet direct gaan zitten maar moeten even wachten totdat de gevestigde orde zit. De omgekeerde wereld!

@juni: Ik begrijp je, en zo is het maar net!
Mona
Vraagsteller,
je vraagt je af of het betalen voor zitplaatsen bijbels te onderbouwen is.
Dit lijkt mij toch geen moeilijke vraag.
Paulus zal niet met een olielampje naast zich gewacht hebben, tot de eigen gemeente zich verzameld had,
en dan stak hij het lampje aan, en dan mochten de mensen komen die buiten stonden te wachten.
De gemeente zal waarschijnlijk ook geen plaatsengeld betaald hebben, want het waren veelal huisgemeentes, en waarop
ze dan zaten weet ik niet, misschien stonden de meesten wel gewoon, geen idee. Sommige zaten in de vensterbank, kunnen we lezen. Een van hen viel er zelfs uit.

Deze regel is ontstaan, om geld in te zamelen. Als het aan de armen zou worden besteed, is het nog te accepteren, maar ik heb het vermoeden dat het voor 'interne doeleinden' gebruikt wordt.
Een gemeente kost veel geld, en ik zou zeggen: heb je het goed? Geef dan ruimhartig om de voorzieningen voor de gemeente te onderhouden.
Maar schaf het lampje af.
Deze regel heeft alleen maar negatieve bijwerkingen. Bovendien gaat er maar één boodschap vanuit:
Ongastvrij! En dat is niet bijbels.
Ook al is de koster een aardige man, en wijst hij iemand een prachtig plaatstje,
dit kan hij echter ook doen, zonder lampje, dat hoort toch bij zijn taak!
De taak van de koster is een belangrijke taak, het wordt wel eens onderschat, maar voor de boodschap van gastvrijheid
is hij van grote waarde.

Schaf het lampje af, zorg dat de koster een goede gastheer is, en pin je als gemeente niet vast op je eigen plek.
Het achterste plaatsje in de kerk is goed genoeg voor ons allemaal.
Hermon
@dkw, we verschillen kennelijk van mening wat de beste plekken zijn in de kerk.

Ik betwijfel het of een hoer of een tollenaar zo nodig op de voorste bank zou willen zitten. In de tempel stond de tollenaar achterin te bidden. Voorin stond de Farizeer zichzelf op de borst te slaan.