Overstappen van jeugdvereniging

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Als je het in de jeugdvereniging van je eigen kerk niet naar je zin hebt en niet opgebouwd wordt in je geloof, en bij de jeugdvereniging van een ander kerkverband in diezelfde plaats wel, mag je dan naar die andere vereniging overstappen?

Antwoord

Uit het feit dat je vraagt of het wel geoorloofd is om naar een jeugdvereniging van een ander kerkverband te gaan, geef je er zelf blijk van te beseffen dat het geen ideale situatie is. Toch zou ik een dergelijke stap niet bij voorbaat willen veroordelen. Wel zeg ik tegelijk: je bent maar niet zo maar toe aan een dergelijke stap. Heb jij zelf echt alles gedaan om de JV die je verlaten wilt, beter te laten functioneren? Misschien heb jij juist wel een taak binnen je vereniging om er jou steentje aan bij te dragen dat de avonden een opbouwender karakter krijgen. De vraag is immers niet alleen: wat heb ik aan de vereniging? De vraag is niet minder: wat heeft de vereniging aan jou?

Wanneer je alleen de eerste vraag stelt, geef je blijk van een consumptieve houding die in het licht van de Schrift echt niet kan bestaan. Het wonderlijke in het Koninkrijk van God is dat je daar van geven nooit armer wordt, maar juist rijker. Ik zou tegen je willen zeggen: voor je de vereniging verlaat waar je nu naar toe gaat, moet je jezelf eerlijk afvragen of je echt alles gedaan hebt wat in jou vermogen ligt om dichter te komen bij het ideaal. Ga eens met de jeugdleiders praten bijvoorbeeld. Wellicht zijn er anderen op je vereniging die hetzelfde gevoel hebben als jij. Juist als je met meerdere bent, zou je met elkaar de schouders er onder te zetten om er wat van te maken op een verenigingsavond.

Wanneer je zo alles gedaan hebt wat in je vermogen ligt en er niks veranderd ten goede, zou een dergelijke stap te overwegen zijn. Nooit zal echter alleen gezelligheid of vrienden het motief mogen zijn. De doorslag mag alleen de geloofsopbouw zijn die je zoekt.