Preek luisteren buiten eigen gemeente

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 en sinds ik in de zorg werk, werk ik ook regelmatig in de weekenden. De zondag krijgt dan een hele andere indeling dan normaal. Ik ben rond vijf uur thuis, de tijd waarop de kerk bij ons begint. Wat ik nu vaak doe, is een preek luisteren voor en/of na mijn werk. Maar dit is geen preek van onze kerk of onze ‘richting’. Zelf kom ik uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de preken die ik meestal luister zijn van de Hervormde gemeente.

Ik voel me niet echt thuis in onze gemeente en ik heb moeite met de preken (leesdiensten) die er worden gehouden. Ik luister veel liever naar een preek uit een andere gemeente waarin ik me veel meer voel aangesproken door God en waaruit ik voor mijn gevoel meer kan leren.

Nu vraag ik me toch af of het goed is wat ik doe. Ben ik hierin mijn eigen gemeente ontrouw? (ik heb nog geen belijdenis gedaan omdat ik twijfel om bij deze kerk te blijven). Ik vind het lastig om hierop een antwoord te vinden.

Antwoord

Als je door je werk in de zorg de middagdienst niet kan halen en je luistert dan een preek via het internet kan ik daar geen kwaad in zien. Welke preek je beluistert is natuurlijk jouw verantwoordelijkheid. Ik merk dat je er niet voor kiest om belijdenis te doen in je eigen gemeente waar je dooplid bent en graag luistert naar preken die je aanspreken. Dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn. Het feit dat je jezelf door God aangesproken voelt is niet zomaar een gegeven. Daar moet je iets mee doen. Er zijn zoveel verschillen tussen kerken onderling, en ook nog wel binnen één bepaald kerkverband, dat je jezelf moet afvragen welke prediking het meest Bijbels is. Dat kan ik je zo niet op een briefje geven. Praat er eens over met vriendinnen en mensen die je kunnen begrijpen.

Wat jouw kerkenraad vindt, zal wel zijn dat je in je plaatselijke gemeente trouw moet blijven. Dat moet je ook als je in een bepaalde plaatselijke gemeente belijdenis hebt gedaan. Dan heb je gekozen voor die leer en die manier van kerk-zijn. Jij bent nog zo jong en ook aan het zoeken. Neem geen overhaaste stappen, maar kijk in de omgeving waar je woont om je heen en onderzoek de sfeer en de leer van een plaatselijke gemeente waar je je thuis voelt. Ga een gesprek aan met de predikant en vraag natuurlijk de Heere om raad. Vanuit jouw context zou ik zoeken binnen een bijbels gereformeerde bevindelijke prediking en een gemeente waar je gemakkelijk vrienden maakt en kennissen, Bijbelstudie kunt doen en naar de belijdeniscatechisatie kunt gaan e.d.

In deze zoektocht kun je niet zeggen dat je verkeerd handelt omdat je niet speciaal een dienst beluistert van de gemeente waar je gedoopt bent. Het moet van harte je eigen keus kunnen zijn. God zal nooit vragen van welke kerk je lid was, maar wel of je Hem hebt liefgehad. Maar het advies van ouders, medegelovigen en vrienden is daarbij wel belangrijk. Ik hoop dat ik je van dienst geweest ben met dit advies.

Ds. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze