Wanneer de zondeval niet had plaatsgevonden, was dan ook iedereen geboren, die g...

Ds. M. Pronk / Geen reacties

Vraag

Wanneer de zondeval niet had plaatsgevonden, was dan ook iedereen geboren, die geboren is? Anders gezegd: Wanneer de dood niet zijn intrede had gedaan, liepen er dan nu triljarden mensen rond op deze aarde?

Antwoord

De Lexus glijdt geruisloos over de snelweg. Frank neemt afslag 16 en rijdt even later het  indrukwekkende parkdorp binnen. De schitterende villa’s lachen hem aan alle kanten toe. Hij verlangt naar zijn eigen woning. Het hek glijdt langzaam open en voor hem ligt de brede oprijlaan. In de verte ”zijn kasteel”. Tevreden kijkt hij links en rechts. De tuinman heeft vandaag goed werk geleverd. De tuin ligt er verzorgd bij. Een van zijn knechten komt aanlopen, neemt de auto over om deze binnen te rijden. Zou hij snel even bij zijn paarden kijken? De stallen liggen rechts wat verscholen tussen de bomen. Wanneer hij even later het bordes oploopt en door de glazen deuren zijn woning binnen kijkt, merkt hij dat zijn vrouw ook al thuis is. Een geweldige vrouw heeft hij. Een schoonheid en bijzonder ondernemend. Hoe zal het vandaag met haar zijn gegaan? Zij had belangrijke besprekingen. Straks aan tafel er naar vragen. Hij moet zich nu wat haasten, hij is laat. Na een hartelijke begroeting gaan ze aan tafel. Trots kijkt hij rond. In de loop der jaren heeft Frank kostbaar antiek weten te verzamelen op zijn vele zaken- en vakantiereizen. Op de eettafel prijkt een uniek servies met antiek tafelzilver. Het personeel dient de maaltijd op. De kok heeft goed werk verricht in de keuken. Ja, Frank heeft het getroffen in het leven.

Met een schok wordt hij wakker. Hij was in slaap gesukkeld toen hij even in zijn stoel was neergevallen. Het was een zware dag. Wat een dromer is hij toch. Verdwaasd kijkt hij rond in zijn huisje. Het ziet er proper uit, maar alles spreekt van een bijna armoedige eenvoudigheid waarin hij met zijn vrouw leeft. Zij zit aan tafel en is bezig de kleren van de kinderen te verstellen. Met moeite weet hij financieel het hoofd boven water te houden. Er liggen nog wat onbetaalde rekeningen waarvan zijn vrouw geen weet heeft. Iets extra’s doen is er niet bij. Hij kan zijn kinderen niets bijzonders bieden. Ja, die dromen. Frank weet zich een dromer. Maar deze wensdromen van de laatste tijd zijn een vlucht. Een vlucht uit de barre werkelijkheid. Als hij rijk was... Als hij een topbaan had... Als hij in een villa woonde... Als... Dwaas eigenlijk. De werkelijkheid is niet te ontvluchten. Hij kan beter de realiteit, hoe moeilijk ook, onder ogen zien en zijn schouders er onder zetten om er wat van te maken. Hij heeft toch een goed stel hersens en twee rechterhanden aan zijn lichaam. Kom op. Niet dromen. Maar met werkelijkheidszin aan de slag gaan voor zijn gezin. Dat is beter.

Mijn waarde vraagsteller, de les van dit verhaal is duidelijk. Stel jezelf de vraag of het zin heeft te gaan dromen hoe het zou zijn als de mensheid niet gevallen was en ziekten noch dood intrede hadden gedaan in deze wereld. Het is je rijk rekenen terwijl je dodelijk arm bent. Je vraagt hoe het op de aarde zou geweest zijn als de zondeval niet had plaatsgevonden en er een ontelbare mensheid zou rondlopen zodat onze kleine aarde de velen niet had kunnen bevatten of voeden. Stop nu en sta even stil, want je bent ongemerkt terecht gekomen bij de problemen van onze gevallen wereld. En daarin leven wij.

De schuld en oorzaak van onze val en zonden ligt bij de mens zelf. Als het over de zondeval gaat gebruiken we de woorden moedwillig, vrijwillig, schuld. Eveneens valt te zeggen dat op een of andere manier er niets buiten Gods wil en leiding omgaat. Wat tegen Gods wil ingaat, en dat is de zonde, gaat toch -voor ons op een onbegrijpelijke wijze- niet buiten Gods wil om. Jij en ik leven in een gevallen, gebroken, zondige wereld. De mensheid heeft haar God en Schepper losgelaten, maar God heeft Zijn wereld niet losgelaten. ”Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet vederve, maar eeuwig leven hebbe.”

Vaak wordt op een toch beschuldigende wijze gevraagd wat God aan deze wereld doet en heeft gedaan. Hij is toch een God van liefde! Waarom dan al dat leed?  God zond Zijn eigen Zoon als de Man der Smarten, verzocht in krankheid. Christus kwam in deze wereld. Hij was volkomen onschuldig. Hij is tot zonde gemaakt. Hij heeft in de weg van zijn lijden en sterven de volle zaligheid verworven. Hij heeft volkomen voldaan en zit nu in al zijn heerlijkheid aan de rechterhand van de Vader als de Levensvorst. Ken je Zijn Naam? Zijn naam is Jezus, Zaligmaker. Hij maakt zalig van al onze zonden. In deze gebroken wereld klinkt door de verkondiging van het evangelie die Naam. “Want er is ook onder de hemel geen andere naam die onder de mensen geven is, door welke wij moeten zalig worden.”

Wat ons te doen staat? Niet dromen alsof we in een niet gevallen wereld leven en ons afvragen hoe het zou zijn als de mens niet gevallen was. Niet dromen of denken dat jij nog wel wat van je leven maken kunt zodat je misschien toch wel enigszins voor God zou kunnen bestaan. Nee, de werkelijkheid van ons totaal verloren bestaan onder ogen zien, je zonden belijden en de toevlucht nemen tot de Heere Jezus. Wie in Hem gelooft zal leven. In Jezus ontsluit zich het heil. Door het geloof mag een zondaar reeds uit dat heil leven. Het volle heil mag genoten worden straks op de nieuwe aarde. Daar zal een schare wonen die niemand tellen kan in eeuwige gelukzaligheid. Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is en roep Hem aan terwijl Hij nabij is. Die de naam des HEEREN zal aanroepen zal zalig worden.

Niet dromen van een verloren paradijs. Dat heeft geen zin. Maar wel dromen van de nieuwe aarde. ”En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren en uw jongelingen zullen gezichten zien en uw ouden zullen dromen dromen.”

Ds. M. Pronk