Koopverslaving

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Hoe kom ik van mijn koopverslaving af? Ik koop veel heel veel kleertjes voor mijn dochtertje en zoontje via internet. Ik ben er verslaafd aan. Hoe kan ik mij bedwingen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

15 reacties
dorpeling
Ga iets leuks doen met uw kinderen, zoek afleiding, laat de computer of laptop uit. Geniet van ze nu ze nog zo heerlijk klein zijn. Ga met ze spelen, fietsen, wandelen, taartjes bakken in de zandbak.. Het geeft rust in je hoofd en misschien ook het besef dat het veel leuker is zonder die dwang van steeds te moeten.

Aan de andere kant mag je ook dankbaar zijn dat er blijkbaar de middelen zijn om ze leuk te kleden. Er zijn ook gezinnen (in Nederland, jawel) die het gewoonweg niet kunnen om maar te blijven kopen, en moeten echt bezuinigen op kleding.
Misschien ook deze zegening tellen, en dan niet alleen tellen maar ook echt beseffen wát je met je geld doet. Als je eens kijkt naar wat je hebt, en dat alles gekregen als geschenk van God. Zo goed nog voor ons, ondanks onze grote schuld en weglopen van Hem.
Dan wil en durf je niet eens meer uit te geven aan dingen die niet nodig zijn. Dan ga je zien dat er maar 1 ding echt toe doet, ook voor je kinderen.

Jesaja 55:
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.

3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.
mortlach
Uitzoeken waarom je spullen koopt. Welke bui heb je wanneer je besluit dingen te kopen? Gestresst? Teleurgesteld? Verveeld? En dan hopelijk herkennen wanneer je die bui voelt aankomen en het gedrag dan de pas afsnijden en vervangen door een gepaster gedrag.

Als je spullen kopen gebruikt als hulpmiddel om met iets om te gaan, kun je dat gedrag wel stoppen, maar zul je een andere manier vinden om met dat gedrag om te gaan.
coby6
Wie betaalt al die onzin?
Dan kun je beter minder werken en de kinderen meer zien.
coby6
Als mijn kinderen zeuren dat ze dit moeten en dat zeg ik: ophouden met je hebzucht.
Ik hoorde ooit een prediker. Toen had ik geen kinderen en shopte ik elke week voor mezelf. Hij zei: zie al die mensen bij die winkels. Het is gewoon hebzucht. Ik was beledigd tot op het bot en toen dacht ik: ja hij heeft wel gelijk en ben ik ermee gekapt.
erishoop
bij deze een reactie die hopelijk een meerwaarde heeft voor de verslaafde

aangezien ik niet je leefsituatie ken ( alleenstaand of dat je een partner / relatie heb gehuwd / geregistreerd partnerschap )
hoop ik je toch wat tips te geven:

als het goed is heeft u, en dat hoop ik ook echt een inkomen ongeacht wat je inkomen is per maand is dit het te besteden budget dit geld dus een gezamenlijk inkomen als je een partner heb, of alleen u eigen inkomen waar je het van moet doen als u alleenstaand bent.

maak alleen of samen met je partner een maandelijkse begroting
als je alleen bent vraag dan hulp van een vertrouwend persoon bijvoorbeeld ouders, broer of vriendin

dus maak een lijstje van u inkomsten en u uitgaven.

bij uitgaven vermeld u altijd spaargeld wat u spaart per maand om onvoorziene kosten te voldoen, net als kleding geld voor u zelf / partner en kinderen..u zult zien ongeacht hoe u het verdeeld dat u beperkt zult worden in de uitgaven want u zult de gevolgen gaan zien als u €50,00 minder spaart voor bijvoorbeeld het vakantie potje kunt u dus niet op vakantie enz.

als u een partner heeft laat de financieele verantwoordelijkheid over bij hem laat hem mee beslissen over de te besteden bedragen en laat hem het ook controleren, de optie is er om alle pasjes / creditcards en inlogcodes aan hem te geven...bijna alles is automatische incasso tegenwoordig..
het klinkt ouderwets maar contant huishoudgeld per week voor de gewone boodschappen... is een goede manier om koopverslaving in het algemeen af te leren..

spreek een beloning af als je 2 maanden aan de regels houd bijvoorbeeld....ga effe lekker met z'n 2 uit eten

bent u alleen dan wordt het moeilijk maar de optie is er, deel je verslaving met een vertrouwde persoon en vraag of deze persoon je wil helpen op de wijze als ik aangeef hierboven..als een vertrouwens persoon je echt help is deze echt een etentje waard van 3 tientjes

verder de tip zoek pastorale hulp indien u kerkelijk meelevend bent ...en zoek hulp bij instantie's met betrekking verslaving

de koopdrang is er om bepaalde redenen, vaak heeft het met u persoonlijke leven oftewel jeugdjaren te maken, we kunnen wel een pc uitzetten of naar de dierentuin gaan zoals elders wordt geuit maar dat is het probleem in de kast schuiven voor even in plaats van het probleem oplossen oftewel van de ziekte genezen, zoek hulp en schaam je nooit voor je verslaving
je heb hulp nodig, het heeft een reden dat je een koopdrang heb..
als je een relatie heb mag je partner nooit het slachtoffer worden van deze verslaving..en ben je alleen ...je bank rekening mag nooit rood staan om deze verslaving.

google even en je vind veel info over verslavings klinieken, en ja ik weet het een afkickbehandeling in een kliniek kost klappen met geld, zoek daarom ook pastorale hulp zij en de diaconie van je kerkelijke gemeente zijn er om je te helpen.

en ja ik heb het niet zo met allerlei bijbelverwijzingen zoals anderen schrijven

maar mijn nickname zegt alles....

er is hoop

want hoop doet leven zonder koopverslaving

de beste verslaving die er is en die ik je mag adviseren om in te ruilen ipv je koopverslaving zal altijd zijn en blijven:

koop de waarheid, en verkoop ze niet

vr gr een cafeine verslaafde die afgekickt is
dorpeling
@erishoop heeft goede tips, maar zet de ene bespraring tegenover de andere uitgave.

Om geld te besparen stelt hij/zij behandelingen voor die handenvol geld kosten... En als dat niet lukt, moet de diaconie maar ff bijspringen.
Met z'n 2-en of zelfs 3-en uit eten kost zeker wel net zo veel dan een stel leuke kleertjes. Dan weet ik wel wat ik liever had!

Hij/zij houdt niet van bijbelteksten, Vervolgens zegt hij/zij: koop de waarheid en verkoop ze niet.

De enige tip waar ik zelf iets mee zou kunnen is budgetten stellen. Maar dan is de verleiding wel groot om het budget voor kleding iets op te rekken..

Afkicken van een koopverslaving heb ik trouwens nog nooit van gehoord. een goed gesprek(ken) lijkt me dan meer op z'n plaats. En inderdaad achter de reden komen wáárom je gaat kopen. Dan kun je dat gericht proberen aan te pakken.

En tenslotte, huishoudgeld in de hand lijkt me ook geen goede oplossing voor online aankopen doen.
mortlach
Alleen als het gedrag emotioneel is, werkt het niet goed om daar enkel iets rationeels tegenover te stellen. Jezelf een budget geven is leuk, maar een daadwerkelijk verslaafde kan/zal zich daar nooit aan houden.

Alsof je van een drugsverslaving af kunt komen door jezelf een budget van xx euro per maand te geven...
erishoop
dorpeling

waarschijnlijk begrijpt u niet, wat de positieve uitwerking is van een etentje met je partner..het wordt dus tijd voor een etentje aangezien ik merk dat u wat aandacht te kort komt.

u heeft wel overal kritiek op maar dat zegt iets over u, u begrijpt blijkbaar weinig van een verslaving''s drang ongeacht welke verslaving.

het is beter 1 x een behandeling te ondergaan die geld kost dan jaren gebukt te gaan onder een verslaving.

verder geef ik duidelijk aan dat ik de situatie niet ken, en dat eventueel de kerk en diaconie er zijn om te helpen in pastorale als fienanciele opzichten indien de verslaafde het eventueel financieel niet breed heeft.

ik geef aan dat ze zich niet moet schamen voor haar verslaving en dat ze hulp moet zoeken.

de bijbel tekst die ik toepaste in mijn schrijven heeft een rijke inhoud blijkbaar leest u wat en schrijft u zonder er echt over na te denken.

koop de waarheid: mag je ook toepassen als accepteer het geen is overkomen.
verkoop ze niet: mag je ook toepassen als stop de gevolgen niet onder een hoedje maar kom er voor uit ( niet er stoer mee te koop lopen) maar maak het bespreekbaar.

en als u het nu wel begrijp, begrijpt u ook dat een verslaving iets is waar weinig begrip voor is, je wordt vaak na gewezen het maakt je klein en kwetsbaar omdat je weet dat de spot met je gedreven wordt.

het beperken van fienanciele middelen is niet de oplossing maar wel een goede wijze om inzicht te zien wat had ik anders kunnen doen met het geld wat ik opmaak aan mijn verslaving

het zoeken naar profesionele hulp is de beste oplossing maar de drempel van schaamte, strijd en spanning is heel hoog,

vaak gaat een verslaving en het afkicken dus samen met een periode van gezondheidszorgen als een burn out enz
dorpeling
@erishoop, dank dat u mij duidelijk maakt over mij wat ik zelf blijkbaar nog niet eens wist...
Ik begrijp niets van verslavingen? Ik ben aan heel veel dingen verslaafd geweest. Goddank heb ik in mogen zien wat er echt toe doet, en dat wens ik vragenstelster dan ook van harte toe.
Ik heb aandacht tekort? Hmmm.. valt wel mee hoor. Over aandacht niet te klagen.

Natuurlijk weet ik wel dat een etentje goed is voor onderlinge verhoudingen met partner, maar daar scheelt het mw vragensteller toch niet aan? Ze wil van haar koopdrang af, niet van een huwelijkscrisis ofzo.
Als beloning voor het geld besparen stelt u een etentje voor.. want dat kost natuurlijk niet zoveel.

Als verslaafde het zo breed heeft dat ze blijkbaar maar raak kan kopen, kan ze ook een afkicksessie betalen. Maar dat vind ik persoonlijk wel een erg grote stap voor een koopverslaving.
Een gesprek, of meerdere, over de oorzaak van deze handelingen doet al wonderen. En ja dat weet ik ook uit ervaring. Ziet u wel dat u niet zoveel over mij weet als u denkt?

Ik kan een bijbeltekst ook wel naar eigen inzicht gaan interpreteren, net hoe het me uitkomt. Daar is het alleen niet echt voor bedoeld. Kanttekeningen hier ook bij gelezen? Hij heeft inderdaad een hele rijke inhoud. Maar uw uitleg gaat helaas totaal niet op.

Overal commentaar op? Valt wel mee toch? Of kunt u niet tegen kritiek?
erishoop
dorpeling

heeft u over al commentaar op? dat zijn u woorden die ik niet genoemd heb,
ik heb het over kritiek die u heeft op mijn schrijven en niet over commentaar dus niet verdraaien en ik kan zekers tegen positiefe en negatiefe kritiek...
want u had het ook over positiefe kritiek...en dat waardeer ik zekers
maar als ik u redenatie lees vat u het nog niet.u staat u zelf te verdedigen

u vindt een etentje te duur en onzinnig, u ziet daar de meerwaarde niet in
u heeeft geen belang bij een verrasing van u partner

want als hij zegt kom schat we gaan uit eten is u oordeel al gemaakt het is volgens u zonde van het geld.

ik geef een eenvoudig voorbeeld van belonen: een etentje maar u begint over het geld wat daar mee uitgegeven wordt..

de verslaving was kleding kopen voor kinderen en niet geld uitgeven voor een etentje

ik had ook een eenvoudiger voorbeeld van belonen kunnen noemen wat geen geld kost. maar daar komt dan ook weer een reactie op in negatieve zin

want ja daar heeft u ook geen zin in, dit omdat u het allemaal persoonlijk opvat

en de bijbel tekst wat maakt het uit wat welke vertaling of kantekening er van zegt.

de bijbel is een verzameling van geschiedenis verhalen uit het verleden met allemaal voorbeelden hoe het wel en hoe het niet moet.

het is allemaal verleden, heden, toekomst
en dat kun je heel vaak actueel, eenvoudig toepassen op anno 2018
maar u wilt dat niet doen begrijp ik, u blijft bij kanttekeningen en vertaling x en of y..das u keuze die respecteer ik

alleen mis ik wat respect en begrip van u zijde omdat u het allemaal persoonlijk beoordeeld enz

bent u zelf de kinderkleding koopverslaafde???

zo ja
succes met het etentje ik hoop dat u partner u meeneemt naar een goede tent...maar u weet het eerst 2 maanden aan de begroting houden !!!

dan zet u de eerste stappen om van u verslaving af te komen

zo niet,
vat alles niet zo persoonlijk op.. wees blij dat u niet in de schoenen staat van de persoon die de vraag stelde. best triest dat u zich aangevallen voelt

een goed weekend allen

ook met negatieve commentaar kan ik omgaan want erishoop
dorpeling
Ik houd het hierbij, zie het nut er niet van in. Al die aannames die nergens op gebaseerd zijn staan me een beetje tegen. Ik hoef u ook niet te begrijpen, geen enkele behoefte aan. Er zijn gelukkig meer dingen op mijn energie in te stoppen.
En nee, ik ben de koopverslaafde (gelukkig) niet. Ik ben vrij van al mijn verslavingen, met Gods hulp hoop ik dat zo te houden.

Een goede zondag!
hansa
Coby6 kan het weleens boud zeggen, maar ze heeft in dit geval gewoon gelijk. Zeg ronduit dat het ZONDE is. Zonde van hebzucht. Dat is wel even schrikken. En dat wens ik vraagstelster toe, een schrik die heilzaam werkt, zodat ze inziet waar ze mee bezig is. Zoals Coby ook schrijft dat met haar gebeurde.
Ora et labora!
CorsdeKort
Niet klagen over je zwakheid maar profeteren dat hier een einde aan komt en de strijd opnemen! Kruis dood en graf over koopzucht, onreinheid, ongeduld, egotisme, mopperen, eerzucht e.d.

Heb God en zijn wetten lief met heel je hart in plaats van jezelf, aardse schatten en koopjes.
Veendam
Hoe kan jij je bedwingen was je vraag:
Het klinkt simpel maar het antwoord is deels heel eenvoudig, gewoon stoppen met het te doen.

Hoe kom je zover om er mee te stoppen is dan de volgende logische vraag.
Door lust en begeerte te doden in je leven.

Hoe doe je dat ?
Door Gods Woord hardop te spreken en na te spreken wat God zegt.
Op die manier vernieuw je de manier van denken.

Ga dus Bijbelteksten en schrijf ze op, en spreek ze meerdere malen per dag hardop uit.
Mocht je vragen hebben hierover dan kan je mij mailen.
dirkveendam@gmail.com
3parels
Kooplust is zonde, laten we het gewoon benoemen. Niet om je te veroordelen. Zelf worstelen we allemaal met zonde. Maar zie je het wel als zonde? Vindt God het goed dat je jezelf zo laat beheersen door het kopen van kleding voor uw kinderen? Ik denk het niet.
De satan heeft je zwakte gevonden. En hij heeft ruimte ingenomen in uw leven. Wat is je zwakte? Waarom koop je ten diepste? Om goed voor de dag te komen met je kinderen? Zijn zij je identiteit?
Weet u of u kind van God bent? Dan is er bevrijding. Je moet leren leven uit Zijn liefde voor jou, uit Zijn zorg voor jou, in Hem ben je geliefd ook al draag je tweedehandse kleding.

1. Schoon je leven helemaal op. Bekeer je van alles wat je weet dat het zondig is. Schoon je boekenkast op, je films enz.
2. Belijd alles aan de Heere, ook je kooplust.
3. Ga je strijd aan door elke ochtend te bidden om Zijn kracht en zeg Hem dat je wil leven zo als Hij dat wil.
4. Doe de waarheid aan!! Hoe? Door elke dag de onderstaande bijbelteksten uit je hoofd te leren die betrekking hebben op je probleem. Deze teksten moet je gaan leven!! De onderstaande teksten slaan op jezelf, maar natuurlijk ook op je kinderen. Jij bent voor hen verantwoordelijk en moet hen op een bijbelse manier verzorgen.
5. Strijd met God. Strijd elke dag, elk uur. Stuur de satan weg in Jezus' Naam.
6. Is er nu weerstand in je hart? Bekeer je daar dan ook van, het is nl pure hoogmoed, te denken dat het leven van je eigen leven beter is dan een leven op Gods manier. Stoppen met kleding kopen, zal je niet ongelukkig maken. Geloof me een leven op Gods manier is zoveel beter, zoveel meer rust en zoveel meer vreugde. Wanneer je voor jezelf blijft leven dan denk ik niet dat er bevrijding van je kooplust zal komen.

De onderstaande teksten kun je gebruiken. Print ze uit en maak ook een gebed waarin je je oude gewoonte aflegd en belijd, en waarin je ervoor kiest om op Gods manier te leven. Richt je elke dag op het leren van de teksten, net zo lang je ze kunt dromen.

Mattheus 11: 28 en 29
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

Jakobus 4: 6 en 7
Hij echter geeft des te meer genade. Daarom zegt de Schrift: God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade.
Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Galaten 5:22-23
Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Romeinen 12:2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Timoteüs 2: 9-10
Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding; (geldt ook voor je kinderen)
Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.

Mattheus 6: 31-33
Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft. Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

Spreuken 31:30
De bevalligheid is bedrog, en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw, die den HEERE vreest, die zal geprezen worden.

1 Korintiërs 6:19-20
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt? Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Romeinen 13:14
Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden

Spreuken 7:10
En ziet, een vrouw ontmoette hem in hoerenversiersel, en met het hart op haar hoede;

Matteüs 5:27-28
Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen. Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.

1 Petrus 3:3-5
Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken; Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God. Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten.