Littekentjes vanwege acne

J. van Dijk / 8 reacties

Vraag

Ik heb vanaf mijn zestiende jaar last gehad van acne. Nu ik 21 ben, is dit vrijwel verdwenen. Het is in ieder geval niet meer in die mate aanwezig dat het voor mijzelf erg storend is. Ik vind het wel erg vervelend dat ik met name op mijn wangen last heb van littekentjes. Geen putjes, maar paarsige vlekjes. Wat kan ik hier het beste aan doen? Verdwijnen deze littekentjes op den duur vanzelf? Hoe lang duurt dat? Wat kan ik doen om dit proces zo snel mogelijk te laten verlopen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hoewel het lastig is om vanaf deze plaats precies jouw situatie te beoordelen zal ik proberen je vraag te beantwoorden.

Acne is een huidaandoening, vooral tijdens de puberteit, waarbij talgkliertjes zijn ontstoken. Deze ontsteking zie je op de huid terug als mee-eters en puistjes. Omdat de huid van het gezicht (onder andere) veel talgkliertjes bevat heeft deze aandoening vaak een ontsierend en sociaal invaliderend karakter. Littekens zijn het resultaat van het genezingsproces van de huid en worden alleen gevormd bij 'diepe' beschadiging.

Bij acne treden restverschijnselen en littekens op, te verdelen in 3 groepen:

a. rode vlekken: 3-9 maanden na het verdwijnen van de ontsteking blijven rode vlekjes zichtbaar op de plek van ontsteking; als deze vlekjes vlak zijn (glad oppervlakte met de huid) is er meestal geen sprake van littekenvorming, waardoor deze vlekjes restloos weg zullen trekken.

b. donkere vlekken: dit is hyperpigmentatie van de huid door zonlichtblootstelling, meer voorkomend bij donkerder huidtypen. Deze pigmentatie trekt eveneens weg, maar dit kan langere tijd (jaren) vergen.

c. littekens: er zijn twee groepen littekens, met en zonder weefselverlies, ook wel respectievelijk atrofische en hypertrofische littekens genoemd. Atrofische littekens zijn zichtbaar als putjes, hypertrofische als bultjes in de huid. Littekens veranderen over het algemeen gedurende de tijd; meestal worden ze minder uitgesproken. Voor opvallende littekens is dermatologische behandeling mogelijk.

In de periode na acne is het verstandig om de huid de tijd te gunnen om te herstellen; vlekjes trekken in principe weg, littekens worden minder uitgesproken. Om huid optimaal te laten functioneren in herstel na acne is het van belang deze goed te verzorgen; huidcremes kunnen helpen om de huid vetter te houden indien deze droog is. Echte littekens zijn moeilijk te behandelen; de werking van littekencremes is niet wetenschappelijk aangetoond maar kan vooral psychologisch helpen. In jouw geval denk ik dat het om vlekjes en niet om littekens gaat; hoogstwaarschijnlijk zullen deze dus in de (nabije) toekomst wegtrekken.

Jacob van Dijk

Tags in dit artikel:

acne
8 reacties
Roos18
@Vragensteller,

Drink veel Rooibos thee. Een natuurlijk middel, dat goed helpt, tijdens en na acnè. Dit is er goed voor de huid!
Probeer gewoon maar is uit, 2 a 3 koppen op een dag.
Annah
Werkelijk, Roos? Dat had ik eerder moeten weten ;p
Roos18
@Annah,

Ja, echt waar! Ik ben helemaal niet zweverig ofzo, maar Rooibos is heel goed voor de huid, Rooibos stimuleert namelijk de afdrijving van overtollige afvalstoffen van de huid. Vaak kan je door voeding en een gezond eetpatroon van binnenuit zorgen voor een gezonde huid etc.
Hanna
Roos, goede tip, maar ik zou het bij 2 koppen laten!
Ook Viola thri collor van A. Vogel zuivert, en dan vooral de lever...
Je kan het ook gebruiken om te deppen!
Als je Viola intoetst bij Google, zie je gelijk dat het ook helpt tegen acne.
Succes ermee!
Alphonsus
Het chirurgisch laten schrapen van de opperhuid om als deze onvolkomenheden grotendeels op te heffen is ook nog een mogelijkheid.
Roos18
@Alphonsus

Vind ik ietwat zwaar in dit geval. Waarom moet er meteen allemaal chirurgisch gedoe om de hoek kijken? je kan ook echt superveel bereiken om gewoon met natuurlijke middelen problemen oplossen.

@Hanna

Thnx voor je reactie! Waarom het eigenlijk laten bij 2 koppen? Rooibos is juist iets wat je best veel mag drinken hoor, in tegenstelling tot sommige andere theesoorten. Rooibos in 100% cafeïne vrij!
Zonder enige twijfel of risico kun je ervan drinken zoveel als u wilt. In plaats van de stimulatie van het zenuwstelsel, werkt Rooibos vanwege de flavenoïde quercetine en quercetrine eerder kalmerend!!
Hanna
@Roos: ik dacht dat van kruidenthee nooit meer dan 2 koppen per dag mocht gedronken worden, vandaar mijn reactie!
ikzelf hou altijd met bv brandnetelthee, borstvoedingsthee, vrouwenmantelthee enzo 2 koppen per dag aan omdat 'de Tuinen' dat adviseerden, en dacht dat dat met rooibosthee ook wel zou zijn!
Roos18
@Hanna

kan ik begrijpen hoor, dat je dat dacht! Dat is idd namelijk ook zo met kruidenthee. Rooibos valt echt buiten die catogorie. Het zuivert heerlijk de huid!