De Heere Jezus terug op aarde

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Als Jezus weer op aarde terugkomt, zal Hij dan voor altijd blijven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag lijkt kort en eenvoudig. Maar mogelijk zit er heel wat meer aan vast. Wellicht stel je die vraag omdat je met chiliasten in aanraking bent gekomen. Deze chiliasten zijn aanhangers van het duizendjarige vrederijk op aarde, waarin Christus zal regeren als koning en het leven haast paradijselijk zal zijn. De benaming chiliast komt van het Griekse woord voor duizend. Dat Chiliasme kent vele varianten. Hoofdstromen zijn het premillennialisme en het postmillennialisme. Bij deze eerste komst zullen de gelovigen, die al voor de zevenjarige periode van de grote verdrukking waren opgenomen in de hemel (1. Thessalonicenzen 4:17.) met Hem mee komen om samen met Hem te regeren op de aarde. Dit in combinatie met het letterlijk nemen van het getal duizend in Openbaring 20 waar staat dat de satan duizend jaar gebonden zal zijn. Dat wordt dan weer gecombineerd met andere teksten en gemaakt tot een systeem en reportage van de eindtijd. Hoogst interessant voor hen die betrokken zijn op de toekomst en koren op de molen van de nieuwsgierige Bijbelvorser.  Maar het heeft mij om exegetische (uitlegkundige) redenen m.b.t. genoemde teksten nooit echt kunnen overtuigen.

Twee voorbeelden. 1. De uitdrukking “tegemoet gaan” duidt in de grondtaal op het binnen halen van een koning. 2. Waarom zou de 1000 jaar in Openbaring 20 opeens letterlijk zijn terwijl het laatste Bijbelboek vol staat met symbolische getallen?

Ik moet hier wat beknopt zijn. En het zal chiliasten snel in de pen doen klimmen. Maar een uitgebreidere verantwoording van mijn keus zou vele pagina’s vergen. Laat één ding duidelijk zijn. Voor mij is het standpunt van de chiliasten op zich geen breekpunt als het gaat om de broeder-en zusterband. Niettemin, hun gedachtengoed is niet in overeenstemming met de Gereformeerde belijdenisgeschriften. Niet dat die belijdenis aan de Bijbel gelijk staat, maar je moet toch wel met steekhoudende Bijbelse argumenten komen wil je het ongelijk van de gereformeerde traditie kunnen aantonen.

Het gevaar van het chiliasme is dat het leidt tot vluchtgedrag wat betreft onze verantwoordelijkheid hier en nu als christen. Anderzijds, de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat de gereformeerde uitleg het gevaar van vergeestelijking van de toekomst in zich draagt. De les van het chiliasme is voor ons: Het heil zal straks net zo werkelijk, lichamelijk en tastbaar zijn als in dit leven, alleen dan in verheerlijkte vorm, maar dan zonder de gebrokenheid die de eerste schepping kende ten gevolge van de zonde van ons mensen.

Je merkt,  de aanloop naar het antwoord aan jou is noodzakelijkerwijs wel wat lang geworden. Toch is mijn antwoord kort. Ja, als Jezus terug komt dan blijft Hij bij ons. Dan mogen we ten volle genieten van zijn liefde. Dat geldt voor allen die Hem hebben leren kennen als hun gekruisigde en opgestane Heere.

Eens als de bazuinen klinken, zegt een lied. Jezus komt, eens en voorgoed. Ik eindig graag met 1. Thessalonicenzen 4: "En alzo zullen we altijd bij de Heere wezen. Zo dan vertroost elkaar met deze woorden." Maranatha!

Zo groet ik je hartelijk,
Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

Duizendjarig vrederijkwederkomst