Soldaat van Oranje - de musical

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Hoe wordt er in de reformatorische kringen gedacht over “Soldaat van Oranje - de musical”? Is het Bijbels verantwoord om hier naar toe te gaan?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

13 reacties
K80
Mijn moeder is er naar toe geweest met haar onkerkelijke zussen i.v.m. zussendag. Ze zag er tegen op, maar wilde voor haar zussen wel een keer mee, omdat deze zussen ook altijd mee naar de kerk gaan met een doop en belijdenis. Ze was zeer positief thuis gekomen en had er van genoten.
De film vind ze verschrikkelijk en wilt ze niet zien omdat daar typisch Nederlands zinloos bloot in voor komt. Dit is dus niet het geval bij de musical.
Zelf was ze achteraf blij om zo iets een keer mee te maken omdat je dan zelf kan bepalen in plaats van dat je het niet doet omdat dit altijd zo gezegd is.
Jedidjas
Ik vond hem erg mooi gespeeld en goed om zo de oorlog niet te vergeten, wat me wel stak op het laatst was dat er aan het einde iets gezegd werd als: "waar was God nu "en ze tot een soort conclusie kwamen dat Hij er niet was. (De letterlijke woorden weet ik niet meer, maar dit was de strekking)
Dogar
Ik zag oorlog en conflict van dichterbij dan gezond voor je is. Dat een mens zich DAT afvraagt in een dergelijke situatie is normaal en begrijpelijk.
Sambalbij
Had je moeder haar gehoorapparaat wat zachter gezet tijdens de talloze vloeken, K8?
K80
Heeft ze niets van verteld. In t dagelijks leven is ze ook weleens in een omgeving waar gevloekt wordt. Als ze dit niet wilt horen kan ze de deur niet meer uit. Wil absoluut niet zeggen dat ze het er mee eens is natuurlijk. Zo talloos zijn die vloeken trouwens niet, tenminste in de film.
RSTHG21
Ik denk niet dat Paulus gegaan had.
Annne
Ik vond het prachtig! De eerste jaren dat de musical speelde was het echt zonder vloeken, ik hoorde laatst ook iemand zeggen dat het nu helaas wel zo was.
WillemB
Weer zo’n vreemde vraag: Hoe denken “ wij” of “ men” in de refo-wereld hierover...?
Alsof we zelf geen Bijbel hebben, waaraan je alles kan toetsen. Ook al zou heel Refo-nederland hier heengaan, dan geeft jouw Bijbel hierop gewoon een heel helder antwoord. Dat antwoord hoeft Refo-web of de hier geldende opinie je toch niet te geven?
Of willen we graag goedkeuring hebben van het Refo-dom om onze leegte op te kunnen vullen met deze Entertainment?
Waarbij in bovenstaande reacties zelfs geruststellende en sussende woordjes worden aangegeven over de (slechts een paar) vloeken die erin voorkomen (K80).
K80
Krijg wel eens het idee dat alle entertainment of leuke dingen doen niet mag.
WillemB
@ K80, maar waar toets je de grenzen van je Entertainment dan aan? Aan het enthousiasme van je moeder of aan Gods Woord?
huibertus
Alle dingen zijn geoorloofd,maar alle dingen zijn niet oorbaar 1 Korinthe 10.vs 23
RSTHG21
Als je de Heere vreest ga je haten wat God haat, dan ga je niet op de rand lopen, dan blijf je ver van de zonde vandaan en ook van plekken waar mogelijk zonde zou kunnen zijn. Het verbaasd me echt zeer dat zelfs toneel aan alle kanten wordt goed gepraat, hervormde en gereformeerde oudvaders hebben zo gewaarschuwd voor toneel en nu is alles ineens mogelijk in de bovengenoemde verbanden (daarbuiten ook steeds meer). De kerken glijden de ene snel de ander langzaam zo de wereld in. Kiest dan heden wie gij dienen zult. Tegenwoordig kan het gecombineerd, wereld en God.
Gerrit85
Ga er gewoon niet heen...
Ik deed het wel en was helaas te laf om op te stappen
Want ja zowel de naam van God als Jezus werd veelvuldig misbruikt