Sportvissen

Ds. W.G. Hulsman / 8 reacties

Vraag

Mag ik ter ontspanning (sport)vissen als christen? Het lijkt een ethisch dilemma, zeker nu er vanuit bepaalde kringen veel negatieve aandacht is voor sportvisserij. Vissen zouden pijn kunnen ervaren. Aan de andere kant wordt op diverse plaatsen in de Bijbel (in positieve zin) over “angel” (vishaak) gesproken als methode om vis mee te vangen.

Antwoord

Volgens mij wel. Ga niet te ver met het vragen van wat  er wel of niet mag.  Op een gegeven ogenblik mag je niks meer. Dan kun je zelfs niet meer door het gras lopen want je trapt het gras kapot. Of je mag geen slakken meer verwijderen uit je tuin. Of je mag geen kippen in een kippenhok houden. Of je mag geen vlieg of mug meer doodslaan. Of geen vlees meer eten, want daar moeten dieren voor sterven. Enzovoort.

Als de Heere Jezus negatief tegenover vissen met een vishaak had gestaan, had hij niet gezegd wat in Mattheüs 17:27 staat: “Maar om hun geen aanstoot te geven: ga naar de zee, werp een vishaak uit, en pak de eerste vis die bovenkomt. Doe zijn bek open en u zult een stater vinden. Neem die en geef hem aan hen voor Mij en voor u.”

Met de opmerking dat je te ver kunt gaan met het vragen wat er wel of niet mag, bedoel ik niet dat het niet zo belangrijk is wat we wel of niet doen. Dat is het wel degelijk. In het boek Openbaringen komt steeds weer naar voren dat Christus kijkt naar de werken. Er staat zelfs dat we geoordeeld worden naar onze werken. Denk dan aan: liefde, trouw, gehoorzaamheid, gebed, kerkgang. Hoe is het daar mee? We worden behouden alleen door genade van de Heere Jezus Christus, maar de goede werken kunnen niet gemist worden. En dat gaat verder dan wel of niet vissen.

Tenslotte: Ik las eens van iemand die graag ging vissen, want dan kwam hij tot rust. Dan had hij vaak de beste gedachten.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

dieren
8 reacties
Johan100
Ik viste vroeger ook ter ontspanning, maar heb daar ook een beetje moeite mee gekregen. Ik begrijp je punt.
Maar of ze echt pijn ervaren weet ik niet, als ik zie hoe ze weer weg zwemmen na de vangst lijken ze er weinig hinder te ervaren.
Wel heb je je verantwoordelijkheid om bewust met de schepping om te gaan, als ik zie hoe sommige vissen verminkte bekken hebben door vissers die niet kunnen vissen, vind ik dat erg. Dan hebben ze wel pijn lijkt mij.
In de tijd van de Bijbel werden ze trouwens niet voor de sport gevangen, maar om op te eten. Ze werden doodgemaakt. Ze visten voor hun beroep. Het was hun broodwinning, net als bij de Urker vissers. ;)
Johan100
Vissen die te lang op de kant liggen lijden ook volgens mij.
Johan100
Levend dan. Vissen zijn geschapen voor in het water.
Omega
Ja, en mensen voor op het land. Toch vliegen we de hele wereld over...
Johan100
Ik niet hoor.
Johan100
Dus?
CorsdeKort
1 Cor 10: 23-24 Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op. Niemand zoeke het zijne, maar wat des anderen is.

Zo ook vissen net als vele andere hobby's. MAAR als je bent wedergeboren dan wordt een leven met God je hobby, dat is nog eens wat!

Het zit hem allemaal in de Geest, om daar naar te leven en van Hem Zijn leiding afhankelijk te zijn. Dan kan het ook goed zijn om af en toe te ontspannen, alles dus in overeenstemming met aan leven met God en in alles de Hoofdzaak in je hoofd houdende. "Eén ding doe ik", schreef Paulus.

Trouwens, een aantal discipelen waren ook vissers dus dan kan niemand op tegen zijn.
Molly
Cors je gaat wat tekort door de bocht met je laatste opmerking. Niet alles wat discipelen doen is goed te keuren vanwege hun Meester. Er zijn ook voorgangers die roken, te hard rijden enz.Dat dan maar goedkeuren? De vissers in de bijbel vingen voor onderhoud. Uiteindelijk stierven de vissen dus en met sportvissen vermink je een vis bewust en gooi je hem pijnlijk genoeg terug zonder hulp. Nee dat is niet bepaald zuinig met de schepping omgaan.