Tobben over relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een poos geleden een vraag gesteld over twijfel in de relatie. Nu zag ik verschillende antwoorden met “als je samen oud wil worden, dan weet je het.” Maar ik kan me ouder worden net zo min indenken als het bijvoorbeeld uitmaken van de relatie. Niet dat ik het niet wil, maar het is wisselend. Soms denk ik: nu moet ik er niet aan denken (vooral als ik me niet blij voel) en andere momenten zou hij  mij zo mogen vragen om te trouwen en zou ik volmondig “ja” zeggen.

Nu twijfel ik eigenlijk alleen als ik zonder hem ben en er over na ga denken. Want als ik er niet over na denk is er niks aan de hand, hetzelfde als ik met hem ben. Als we samen zijn vliegt de avond voorbij hebben we het fijn. We hebben ondanks een moeilijke tijd veel steun gehad aan elkaar ook al zijn we nog maar relatief kort samen. Ik -en ook mijn naaste omgeving- ben dol op hem; er zijn bepaalde momenten dan ik weer even dat geluks-/verliefdheidselement van het het begin van de relatie voel. Ik hou super veel van hem, maar soms benauwt het me of dan denk ik: stel dat er iemand is waar ik nooit bij twijfel.

Tegelijkertijd weet ik dat dit bij mij gewoon een beetje in mijn aard zit (ook wisselvalligheid in blij/somber gevoel), maar hoe laat je zoiets los? Ik kan namelijk in iets blijven hangen terwijl dat totaal onnodig is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, dat getob hebben we allemaal wel eens. Helaas schieten we er niets mee op, maar maken we de dingen slechts moeilijk c.q. ingewikkeld. Ken je de uitspraak van Nicolaas Beets (1814-1903), die het lang geleden al mooi wist te zeggen: “Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest, doch dat nooit op zal dagen. Zo heeft men meer te dragen, dan God te dragen geeft”? En ja, dat klopt, nietwaar! Dus: aan de fijne en goede momenten denken helpt, maar onnodig tobben helpt níét!

Liefde is een groeiproces, dat soms weer een hernieuwde keuze nodig heeft! Leer om de bevestiging die je zoekt te zíén! Een leuke ‘uitdaging’ daarbij is het om je een voorstelling van ‘later’ te maken, maar je weet natuurlijk nooit hoe het dan precies in werkelijkheid zal zijn.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relatietwijfels
1 reactie
joella
Beste twijfelaar,

Denk je dat er iemand te vinden is waarbij je nooit twijfels hebt of bij wie je continue verliefde gevoelens hebt?
Wij zijn ruim 3 jaar getrouwd en kan zeggen dat ik intens van mijn man houdt. Meestal voel ik warme gevoelens voor hem, kan zelfs nog steeds verliefdheid voelen (ook al zijn we beide op middelbare leeftijd). Maar soms zijn we ook wel es boos op elkaar of bedenk ik me ineens dat het net is of ik weinig voor hem voel en merk ik dat ik wat vlak ben/doe. Dan kan ik zomaar twijfelen of het wel goed zit. Maar ineens kan het omslaan en voel ik weer die diepe liefde voor hem.
Wat ik maar zeggen wil, het is nooit perfect. We zijn immers allemaal mensen met tekortkomingen en elke ander heeft wel eens dingen die je misschien minder fijn vind (hebben we zelf ook) waardoor je zou kunnen twijfelen. Het blijft een groeiproces!
Ondanks je twijfels (en onzekerheid) wens ik jullie samen veel geluk!