Geen wisselwerking in huwelijk

dr. J. van der Wal / 5 reacties

Vraag

Ik voel me erg down. Ik wil en kan het er met niemand over hebben, omdat ik niet over mijn man wil praten met derden. We zijn pas een jaar getrouwd en ik voel me nu al zo moe en heb geen energie meer. Mijn man is goed voor mij en houdt van mij, maar ik voel mij steeds eenzamer worden. Dat komt voornamelijk omdat ik niet met hem kan praten. Dat kan hij niet. Ik merk dat ik steeds meer buitenshuis op zoek ga naar dingen die me nog energie geven. In de verkeringstijd konden wij ook nooit goed praten met elkaar. Er was heel weinig sprake van intimiteit. Hij luistert wel en hij begrijpt me wel, maar ik ervaar geen wisselwerking. Ik voel mij steeds moedelozer worden. Het huwelijk valt mij zo enorm tegen. Ik heb al zoveel geprobeerd om hier verandering in aan te brengen. Bijvoorbeeld door samen een goed boek te lezen en te bespreken. Maar alle initiatieven moeten van mijn kant komen en er komt nooit wat van. Ik weet het niet meer. Weet u raad?

Antwoord

Goed dat je deze vraag tenminste ergens neerlegt. Veel informatie geef je niet, zodat er niet echt een doorleefd beeld ontstaat van factoren die een rol spelen in jouw beleving van deze situatie. Zoveel is wel duidelijk, dat je het er erg moeilijk mee hebt en je onmachtig voelt om een beweging ten goede op gang te brengen. Bovendien zit je kennelijk in een isolement, want je praat er niet met anderen over.

De kern van de zaak is hoe jij je verantwoordelijkheid kan nemen om je huwelijk een keer te goede te geven. Dat begint met het volhardend gebed tot God of Hij jou en en je man en jullie samen in het huwelijk wil zegenen. Of Hij oren, ogen en harten voor elkaar wil openen, zodat je in je huwelijk mag groeien. Laat geen dag achterwege om dat te doen, persoonlijk en samen.
Vervolgens is het nodig om eerlijk te zijn naar jezelf en je man.  Zie onder ogen wat er aan de hand is. Wees eerlijk naar jezelf, door na te gaan wat je kunt bijdragen aan een goede sfeer. Wees belangstellend en positief naar je man.

In de derde plaats is het nodig om eerlijk te zijn naar je man vanuit die positieve houding. Benoem hoe je de dingen in je huwelijk ervaart, niet verwijtend maar met duidelijke vragen naar je man of hij je wil geven wat je mist. Wees daarbij heel concreet, doe het als het ware voor wat je wil ontvangen van hem. Vraag ook hoe jij hem daarbij kunt helpen. Wat belemmert hem bijv. om zijn gedachten en verlangens te uiten en intiem te zijn? Bied bij het vragen daarnaar een uitnodigende en veilieg sfeer, zodat hij ruimte ervaart om zich open te stellen.

Wees bij dit alles geduldig, leg er geen druk op, maar wees wel volhardend. Je bent nog maar een jaar getrouwd. Dat is een grote overgang en het kan tijd kosten om samen te groeien naar een goed huwelijk. Je zegt veel positieve dingen over je man. Dat wekt verwachtingen.
Als dat niet of onvoldoende lukt, aarzel dan niet dat met je man te bespreken en samen professionele hulp te zoeken bij het op gang brengen en verdiepen van de communicatie.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

huwelijk
5 reacties
jeanine
ik herken zoiets wel, mijn man kan ook niet praten, alleen over oppervlakkige dingen.
ik zou je de dringende raad willen geven doe er iets mee, zoek ergens hulp. het is vaak ook een karaktereigenschap, meerderen uit zijn familie hebben dit, dus misschien kan je het aankaarten bij een familielid?
wij hebben onlangs hulp gezocht voor andere problemen in ons gezin, helaas kon de hulpverlener weinig met mijn man, want hij praat niet en kon zich niet uiten.
ik snap dat je je eenzaam voelt dat herken ik ook en het gevaar is doordat je ergens anders dingen gaat zoeken om energie te krijgen, je nog verder uit elkaar groeit, dus probeer zo veel mogelijk dingen samen te doen die je allebei leuk vind, vaak ontstaan er spontaan dan wel openingen om te praten
sterkte ermee
Wijntje
Ben zelf 15 jaar getrouwd. De eerste jaren wil ik niet overdoen, dit weet mijn man ook. Mijn man was ook geen prater. Ook ik voelde me eenzaam en soms zo ontzettend woest en verdrietig. Wist dat er Een was en is die mij de kracht, liefde en GEDULD kon geven. Mijn man was absoluut geen prater en vond elk gesprek tussen man en vrouw een discussie. Het heeft me uiteindelijk heel veel praten, huilen, teleurstellingen en boosheid gekost maar nu beseft hij heel goed hoe belangrijk praten en openheid is. We mogen nu een zeer gelukkig huwelijk hebben, gezegend met 5 kinderen. En inderdaad is het vaak een familietrek..ook in één van onze kinderen herken ik het duidelijk. Heeft nu de leeftijd dat ik er nu al over praat.
Dus blijf aangeven dat je het mist, dat het heel goed is om als man en vrouw te praten, om elkaar zo ook innerlijk te leren kennen. Vraag het hem met liefde. Jullie zullen er heel veel voor terug krijgen. Blijf geduldig en positief. Zoek het niet buitenshuis want dan schiet ook jij tekort. Bovenal ga op de knieën en verwacht het alleen van Hem die krachten geeft. Heel veel sterkte in alles.
linneke
Wijntje ik vind dat je het mooi verwoordt! Dit is de praktijk en de ervaring heeft ook mij geleerd dat dit het beste is! Beste vraagsteller.... sterkte en blijf volhouden! het is het waard!
adriano313
Als aan de bel trekken misschien niet helpt
Omdat zgn "doofheid" in de weg staat
Installeer dan zelf maar een KERKKLOK (bel) in uw huis

Want als de nood hoog is
en luisteren misschien niet helpt
Zal bij het luiden van deze kerkklok
Hij wel overeind moeten gaan staan
Want het is OORverdovend

Praat nooit over iemand, vraag wel altijd om advies
Verwacht wel een reactie en zeg dat u ontevreden over hem bent
Zeg hem dat u er moedeloos van wordt
en dat het aan u knaagt

Praten kan iedereen, ook mensen die kort van stof zijn
Maar van wezenlijk belang is dat u met elkaar in verbinding blijft
Het is als een draad tussen 2 telefoons
Als de draad breekt of de ander niet meer in de telefoon praat
Dan kan je NIET tot elkaar komen
dan heb je GEEN verbinding meer

En omdat de nood zo hoog is
Kunt u dit tijden het (samen)bidden ook tegen God zeggen
Zodat hij u nood hoort, dat u het God voorlegt
Het is uw zorg en uw verlangen
Zo is het duidelijk geworden,
en zo mag u (samen)uitstrekken naar vooruitgang
Want u bent samen één

Door dik en dun
en ik hoop voor u nog voor vele jaren
"Bidt en het zal u gegeven worden",
dat is een belofte waar u ook naar uit mag strekken
Michael
Wij zijn ongeveer evenlang getrouwd en wij hebben een huwelijkscursus gevolgt: http://www.marriagecourse.nl/. Dat zou ik je in dit geval ook zeker aanraden.