Zondag dingen kopen en anderen laten werken

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Mag je als gelovige wel op zondag dingen kopen, bijvoorbeeld benzine tanken, uit eten, bioscoop? Want je laat eigenlijk wel een ander op zondag werken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Ik meen dat deze vraag eenvoudig te beantwoorden is. De zondag is de dag van de Heere. Hij wil dat we deze heiligen, zoals onder het Oude Testament met de sabbat het geval was.

Het voert te ver om hier in te gaan op de overeenkomst en het onderscheid tussen sabbat en zondag. De kerk heeft altijd geloofd dat we de zondag als de nieuwtestamentische dag des Heeren mogen zien. Het is immers de eerste dag van de week waarop de Heere Jezus opstond uit de dood. Op die dag zullen we zelf niet werken (uitgezonderd werken van barmhartigheid en noodzakelijkheid, zoals: verpleging, brandweer, politie, etc.).

Maar zouden we dan anderen onnodig voor ons laten werken? Gods geboden betamen immers alle mensen (zie het slot van het boek Prediker).

Zondag is geen uitgaansdag, inclusief tanken, ijsjes eten, etc. Dat zijn allemaal dingen die je op bijvoorbeeld zaterdag kunt doen. Laten we zoveel  ons mogelijk is deze dag beleven in de dienst van de Heere. Een kostbaar geschenk, de zondag; om de ware rust (`recreatie`) in de Heere te zoeken.
Ter overdenking: Jesaja 56 : 1 - 7.

Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

zondag