1000-jarig rijk

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

Op mijn werk had ik een discussie met mijn collega. Zij gelooft in een 1000-jarig rijk. Ik vind dat een beetje zweverig. Er wordt toch alleen maar in Openbaring heel sporadisch dat 1000-jarige rijk genoemd. Toch denk ik ook wel dat de Openbaringenbrief in de gereformeerde gezindte zwaar onderbelicht wordt in de prediking. Waarom wordt daar nu nooit uit gepreekt? Is men er bang voor? Of weet men er geen raad mee? Openbaringen is toch net zo belangrijk als ieder ander boek. Dit is toch ook Gods Woord? En hoe kan ik de dingen helder hebben als ik hierover niet eens uitleg vanuit mijn eigen gemeente over krijg. Wat is waar ten aanzien van het 1000 jarig rijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat het eerste deel van de vraag betreft: laat ik nu juist bezig zijn met een serie preken over de Openbaring... Of dat elders in de gereformeerde gezindte (te) weinig gebeurt. kan ik niet helemaal beoordelen; ik weet in elk geval van meerdere collega`s dat ze het wel doen of gedaan hebben. Nu naar de concrete vraag.

Eerst enkele termen:

chiliasme: leer van het duizendjarig rijk van vrede (chilioi = 1000)

premillenialisme: chiliastische voorstelling waarbij de wederkomst van Christus voorafgaat aan het rijk van de duizend jaren (pre=voor; mille=1000)

postmillenialisme: (gematigd) chiliastische voorstelling, waarbij de wederkomst van Christus volgt op de duizend jaren of op een langdurige periode van vrede (post=na)

Hoofdlijn: (er zijn onder de chiliasten veel verschillen over details): Christus komt allereerst terug om het Messiaanse vrederijk op aarde te stichten (nog niet het eeuwig Koninkrijk van God). De gestorven gelovigen staan op en gaan samen met de nog levende gelovigen de Heere tegemoet in de lucht: de zogenoemde "opname van de gemeente" (1 Thess. 4). Dit gebeurt vóór de grote verdrukking (Matt. 24:21). Daarna begeleiden de gelovigen Jezus naar de aarde. De antichrist wordt verslagen. Israël komt tot bekering en wordt tot zegen voor de volken. Gedurende duizend jaren zal Christus nu met al de Zijnen zichtbaar over de gehele aarde regeren, vanuit Jeruzalem. Hem is immers de troon van Zijn vader David gegeven (Luk. 1: 32). Ongelovige volken worden in toom gehouden. Zonde en dood zijn nog niet uitgebannen, maar toch wordt het kwaad in grote mate beteugeld. Er zal vrede en voorspoed zijn; ook de schepping maakt een bloeiperiode door (zie bijv. Jes. 11:1-9). Tijdens deze periode kan satan de volken niet verleiden. Daarna vindt de laatste strijd plaats: opgehitst door satan, die inmiddels ontbonden is, voeren de opstandige volken oorlog tegen de heiligen (Israël en/of gelovigen uit de heidenen). Christus, Die inmiddels weer in de hemel is, keert nu voor de tweede keer terug. Ook de gestorven ongelovigen staan nu op; het eindoordeel vindt plaats. De nieuwe aarde komt, waarin geen kwaad meer zal zijn.

Dus: tweeërlei wederkomst en tweeërlei opstanding: voor en na het duizendjarig rijk. Hoe lezen we het boek Openbaring? Het is een troostboek voor de kerk in sterk symbolische taal (vergelijk Jes. 24-27, Zach. 1-6 bijv.).

3: getal van God;

4: wereld;

7: volheid van God;

10: wereld;

12: Israël.

Zeven gemeenten, kandelaren, sterren, zegels, bazuinen, schalen, Geesten.

Twaalf poorten, fundamenten, engelen, namen van Israëls stammen.

144.000 verzegelden: 12x12x10x10x10 (volheid van Israël en de wereld).

42 maanden: = 1260 dagen = 3,5 jaar: de tijd van vervolging (Openb. 11).

We moeten dit boek niet chronologisch lezen, maar als visioenen die parallel lopen en waar tegelijk voortgang in zit (progressief parallellisme). Dat moeten we ook bedenken bij Openb. 19-21! Enkele aantekeningen bij Openb. 20 : 1-10

Binding van satan: zie Matt. 12:29. Toen Jezus op aarde kwam en het Koninkrijk Gods nabij kwam, begon de binding van satan.

Volkeren: op individuen kan satan wel inwerken, niet op volken om die in massa tegen de christenen op te zetten.

Tronen: die staan in de Openbaring steeds in de hemel, niet op aarde! (4:4).

Zielen van hen die onthoofd waren (nog geen sprake van lichamen): martelaren, geen opgestane heiligen (vergelijk Openb. 6:9-11).

Eerste opstanding: de wedergeboorte en wat daar op volgt; zie Joh. 5 : 24 en 25. Misschien is de beste opvatting over het duizendjarig rijk deze: telkens in de geschiedenis zien we nu eens hier, dan weer daar, iets oplichten van de "1000 jaren": bloeiperioden voor de christelijke kerk.

Samenvattende bezwaren tegen deze leer:

a)Nergens in de Bijbel wordt over twee wederkomsten gesproken.

b)Hetzelfde geldt voor een opname van de gemeente vóór het vrederijk.

c)Het N.T. tekent ons het Koninkrijk van God als een geestelijk en straks wereldwijd Koninkrijk. Het is met de eerste komst van Christus al aangebroken (Matt. 11:12, 12:28, Luk. 17:21; Joh. 18:36 en 37; Col. 1:13). Er is geen sprake van een tijdelijk, aards rijk van 1000 jaren; wel van een eeuwig en hemels Koninkrijk (2 Petr. 1:11 en 2 Tim. 4:18).

d)Christus heeft Zelf nooit over een duizendjarig rijk gesproken, terwijl Hij wel veel over de laatste dingen heeft gezegd.

e)De dubbele opstanding uit de doden, zoals de premillenialisten die leren, komen we in de Schrift niet tegen. De Bijbel spreekt over de opstanding van de rechtvaardigen en die van de goddelozen in één adem (Dan. 12:2; Joh. 5:28,29; Hand. 24:15). De Schrift verbindt het oordeel over de goddelozen met de wederkomst van Christus (2 Thess. 1: 7-10) en plaatst de opstanding van de rechtvaardigen op de laatste dag (Joh.6 :39,40,44,54; 11:24). Maar de binding van satan dan? - Uitgangspunt daarvoor is Matt. 12:29. - Satan is in een bepaald opzicht gebonden: hij zal de heidenvolken niet meer kunnen verleiden. Zie ook Coll. 2 : 15. Na Hemelvaart en Pinksteren gaat het Evangelie met vaart en ongehinderd (zie ook Hand. 28 : 30 en 31, terwijl Paulus "aan banden ligt", en 2 Tim. 2:9: "Het Woord Gods is niet gebonden") de wereld door. Satan kan het niet tegenhouden. Hem is de macht over de volken, zoals onder het O.T., ontnomen. Aan Christus is gegeven alle macht in hemel en op aarde! (Matt. 28 : 18). - Straks ( te denken valt aan de tijd van de anti-christ) wordt satan een kleine tijd losgelaten; hij zal dan uit alle macht proberen de volken te mobiliseren tegen God en Zijn Gezalfde. - Het lijkt alsof de boze doen kan wat hij wil. Reken maar dat Johannes (balling op Patmos!) daar ook mee gezeten heeft. Maar dan is de Openbaring een troost: ze laat zien hoe we de gebeurtenissen op aarde vanuit de hemel mogen bezien!

Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
    02-11-1961
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Geen reacties

Terug in de tijd

Waarom dragen ouderlingen/diakenen allemaal een zwart pak, dominees een toga en gaan ze staan met het bidden? Waarom zo duidelijk een onderscheid tussen degenen in het ambt en de 'gewone' kerkmens? Ik...
3 reacties
30-11-2015
Op basis van Joh. 20:23: "Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden ze vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn ze gehouden", zou je denken dat dominees tegen sommige mensen mogen zeggen dat...
Geen reacties
30-11-2011
Aan ds. G. A. van den Brink. Vanochtend in de auto beluisterde ik een wat oudere preek van u die ging over de rechtvaardigmaking en de heiligmaking (Romeinen 6 vers 1-8). Uit uw preek leer ik dat we e...
3 reacties
30-11-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering