Geloof verstandelijk beleven door autisme

Ds. C.J. Droger / 3 reacties

Vraag

Ik ben 55 jaar en lijd aan autisme. Ik woon alleen met mijn hondje. Ik hoop wat meer grip op mijn gevoels-/geloofsbeleving te kunnen herkennen bij anderen. Dat heb ik dus zelf niet en dat is eigenlijk wel een enorm struikelblok in mijn leven, het niet kunnen voelen. Ik ben dus genoodzaakt mijn geloofsleven met mijn verstand te beleven. Maar ik kan wel genieten als ik lees in de Bijbel. Soms word ik er blij of rustig van. Maar het gevoel tekort te schieten en er niets van te bakken omdat ik niet goed gevoelens van liefde kan beleven en hoe ik concreet de liefde van God moet beleven, geeft mij heel veel verwarring en een stuk eenzaamheid.

En het is nog gênant ook. Het grootste gebod is immers de Heere God liefhebben boven alles en onze naaste als ons zelf. Ik weet dat ik wel van mijn hondje houd, daar heb ik een warm gevoel bij. Maar verder lijkt het niet te komen. Ik ben in mijn leven buiten de autisme om, ook nog emotioneel beschadigd geraakt door een gewelddadig huwelijk en de nodige verkrachtingen. Maar buiten dat ik leef al weer heel lang alleen. Ik wilde wel dat ik anders in elkaar zat, maar ja, dat is niet zo.

Maar is het dan gewoon helemaal fout om mijn geloof verstandelijk te beleven? Hoe hebben anderen dat? Hebt u daar ervaring mee? Ik lees de Bijbel, ik geloof wat er staat, maar het zakt niet in mijn (hart). Dat lukt niet, daar gaat het fout. Ik ben eigenlijk wat ten einde raad. Ik ga naar een CGK. De dominee begrijpt het gelukkig heel goed, maar het voelt toch wat ongemakkelijk. Dit voelt echt als gehandicapt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vragen. Ik was pas geleden bij een studiedag over “Vrouwen en autisme” en toen hoorde ik vrouwen spreken over wat je schrijft. Veel vrouwen met autisme worstelen hiermee. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Laat ik er een paar dingen over mogen zeggen.

In de eerste plaats zou ik zeggen: accepteer dat het geloofsleven voor jou zo werkt. Autisme heeft een grote invloed op het gevoelsleven en daardoor werkt het beleven van het geloof bij iemand met autisme heel anders dan bij iemand zonder autisme. Maar dat hoeft helemaal niet uit te sluiten dat er bij jou toch sprake is van een waar geloof, alleen heeft het een wat andere ‘kleur’. Dat is niet erg en voor de Heilige Geest geen sta in weg. Hij werkt ook in mensen met autisme en houdt daarbij rekening met hun persoonlijkheid. Ook al heeft het geloofsleven bij hen een wat rationeler karakter, toch is het Zijn werk.

Bedenk in de tweede plaats dat liefhebben in de Bijbel niet allereerst een gevoelsmatige actie is. Dat is het in onze cultuur, maar het Bijbelse grondwoord heeft ook heel andere noties in zich. Liefhebben in de Bijbel is allereerst dat de ander nummer één voor mij is, op de eerste plaats in mijn leven staat. Vervolgens gaat de liefde van mijn hart naar de ander uit, maar dat beleeft iedereen weer op een eigen manier. De een is daarin gevoelsmatiger dan de ander. Als je je dus afvraagt of je God werkelijk liefhebt, is mijn vraag: staat Hij bovenaan in je leven? Kun je niet meer zonder Hem? Heb je Hem echt nodig gekregen? Als dat zo is, heb je God echt lief.

In de derde plaats zou ik willen zeggen: zoek contact met vrouwen die autisme hebben om met hen te spreken over het dienen van de HEERE. Je zult veel herkenning bij hen vinden en elkaar tot steun kunnen zijn. Het platform “Autisme in de kerk” zal je vast verder kunnen helpen. Een mooi boek om hierover te lezen is: “Veilig bij God. Over autisme, geloof en kerk”. In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op jouw vragen en worstelingen.

In de vierde plaats wil ik dit nog kwijt. Ik lees iets over een gewelddadig huwelijk en verkrachtingen. Dat is vreselijk. Ik weet niet of je daar al hulp voor gezocht hebt. Als dat niet zo, zou ik je dat dringend willen adviseren. Ervaringen als deze hebben een geweldige impact op je leven en daarmee op je geloofsleven. Professionele hulp zal je verder kunnen helpen.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn reactie. Ik wens je de zegen van God in je verdere leven toe.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

autisme
3 reacties
Sammie2016
Hallo lieve zus,

Goed van je om dit onder de aandacht te brengen.
Zelf heb ik een autistische dochter, inmiddels volwassen.
Zij is ook gelovig.

LIEFDE.
De oude Grieken hadden 4 woorden voor liefde: eros, storge, philia en agapé.
eros=romantische liefde.
storge=liefde voor leden van het zelfde gezin.
philia=liefde voor vrienden, broeders en zielsverwanten.
agapé=op (Bijbelse) beginselen gebaseerde liefde.

De Griekse geschriften (nieuwe testament) gebruikt hoofdzakelijk agapé en philia. Maar de agapé liefde is het belangrijkste.

Lees maar eens wat "Strong’s concordantie" er over schrijft .......
Philea is „voornamelijk een kwestie van het hart”, maar agape voornamelijk een kwestie „van het hoofd”.
Het is dus liefde die op beginselen is gebaseerd, waarbij in de eerste plaats het verstand betrokken is, en niet iemands emoties.
Ze kan wel of niet genegenheid en gehechtheid omvatten. Ze is niet ongevoelig en koud.
Niettemin is het geen liefde die door gevoelens of sentiment beheerst wordt, maar een liefde die zich laat leiden of bestuurd wordt door beginselen.
Zo kan je zelfs je vijanden liefhebben, Jezus gaf het gebod ’uw vijanden lief te hebben’ (Matth. 5:44).
Iemand doet goed omdat het juist en goed is om dit te doen.

Het is juist een heel sterk punt dat mensen met ASS (autisme spectrum stoornis) zo goed zijn in het tonen van de allerbelangrijkste liefde, Agapé liefde.

Ook onze hemelse vader Jahweh en zijn zoon Jezus Christus tonen deze liefde voor elkaar maar ook voor Gods aanbidders en Jezus' volgelingen.
Dit wordt heel erg duidelijk in de woorden van onze heer Jezus in
(Johannes 14:21)........
„Wie mij liefheeft [aʹga·pon], zal door mijn Vader bemind worden [a·ga·pe·theʹse·tai], en ik zal hem liefhebben [a·ga·peʹso]”.

In deze onvolmaakte wereld heeft iedereen iets onder de leden, de ene erger dan de andere. Maar God maakt het mogelijk met al onze gebreken Hem op een aanvaardbare manier te aanbidden als we zijn "Bijbelse beginselen" in het leven toepassen.

Lieve zus jij bent zeker aanvaardbaar voor Hem, ook Jezus' bloed is voor jouw vergoten.
Lecram
Mooi antwoord van ds Droger.

Beste vraagsteller, weet dat het er niet om gaat dat je het geloof ervaart. In de bijbel gaat het altijd om geloofsgehoorzaamheid, dat je gehoorzaam Jezus volgt. De wet van Christus vervullen is dan ook de lasten van elkaar dragen, eigenlijk heel praktisch.
De liefde komt in de eerste plaats van God, want Hij had ons eerst lief. En omdat God jou zelf hebt gemaakt, ben jij kostbaar in Zijn ogen. Hij weet dat liefde van onze kant altijd gebrekkig is, maar dat staat Zijn liefde nooit in de weg.
Ravo540
Ds. Droger ken ik goed en ik beleef ook mijn geloof op mijn eigen manier van doen en denken, want ik heb zelf ook autisme, alleen kunnen sommigen het als vreemd ervaren als ik bijv. praat over de Allah hemel.
Allah bestaat niet maar wordt wel helaas door veel moslims en ik zo ervaren.
Als ik bijv. lees in de Bijbel dat de wolf met het lam zal verkeren denk ik al heel snel aan dieren in de hemel en dat ervaren weer andere mensen weer heel anders omdat met de wolf ook de mensheid mee wordt bedoeld.