Ongedoopt en katholiek opgevoed

Ds. J. Bos / 6 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar oud, katholiek opgevoed en heb nu een relatie met een oud-gereformeerde jongen. Helaas ben ik bij mijn geboorte niet gedoopt, maar ik zit er al anderhalf jaar over na te denken als gedoopt te worden omdat ik ook als christen beschouwd wil worden en ook christelijk wil gaan leven. Ik heb ook gevraagd aan de moeder van mijn vriend wat ze daar van vindt, maar ze zei dat ik eerst wat van de catechismus moet weten. Nu ben ik wel bang voor de beloftes die je moet afleggen en daar een antwoord op geven. De volwassendoop vind ik namelijk een bewuste keuze, de kinderdoop niet. Wat denkt u ervan? Wanneer moet je, jezelf laten dopen in Jezus naam?

Antwoord

Beste vraagster,

Fijn dat je nadenkt over de doop en het doen van belijdenis. Ik neem aan dat je bedoelt om gedoopt te worden in de kerk en samen daarmee belijdenis des geloofs af te leggen. Wij kennen elkaar niet, maar als je bij mijn gemeente zou behoren en je met deze vragen naar mij als je dominee toekwam, dan zou ik antwoorden: Kom eerst maar een jaar naar de catechisatie. Daarna kunnen we dan samen spreken over een winterseizoen naar de belijdeniscatechisatie, waar de wezenlijke zaken van hetgeen je noemt in je vraag aan de orde komen. Gedurende die leertijd kun je dan steeds meer duidelijkheid krijgen.

Denk er om, dat de HEERE werkt door middel van de weg die Hij wijst. Dat wil zeggen dat wij ons moeten stellen in de weg van die middelen die Hij ons aanreikt. Dat vraagt trouw om, samen met de gemeente, te horen naar het Woord van God op de zondagen. Daartoe ook trouw de catechisatie te volgen en het leren van wat je te leren 'opkrijgt' (veelal de korte verklaring van de catechismus en/of zaken uit het boek dat op de catechisatie wordt behandeld). Daarbij is het gebed om de verlichting door de Heilige Geest noodzakelijk.

Wanneer je je eerlijk en biddend in deze weg stelt, mag je zegen verwachten van de HEERE. Zegen, die daaruit bestaat dan je straks als je gedoopt wordt naar waarheid je geloof belijdt. Als je nu 16 bent en je er twee jaar voor geeft, ben je 18 zo de HEERE wil. Haast je daarom niet, maar zoek de HEERE in je dagelijkse gebed en vraag Hem je hart te openen en je verstand te verlichten. Bid het gebed maar dat we lezen in Klaagliederen 5:21 voor jou en je vriend: "HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen we bekeerd zijn"!

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

6 reacties
louis2
Meisje.
Denk goed na wat je wil. Ik ben zelf katholiek en overweeg ook om over te gaan naar een gereformeerde kerk.
Ik zou alles goed verkennen en de kat goed uit de book kijken.
Ik zou wel graag willen uitleggen waarom, je mag me mailen als je wil.
waldboy
Meisje, denk goed na over wat je wilt gaan doen.
Je wilt je laten dopen omdat je als christen beschouwd wilt worden. Beschouwd door wie? De mesnen om je heen?
Door de kinderdoop of volwassendoop wordt je geen christen. Dat wordt je alleen als je gelooft dat Jezus voor jou is gestorven, opgestaan en naar de Hemel is gegaan en daar nu voor je bidt en pleit.
Je zegt dat de volwassendoop een bewuste keus is. Daar heb je gelijk in. Maar de doop die je nu wilt is geen volwassendoop. Als je je nu, als 16 jarige laat dopen, laat je je dopen met de kinderdoop. Beide vormen van doop hebben een andere inhoud en doel. Leg ze maar eens naast elkaar en lees dan de Bijbel, wat daar over dopen wordt gezegd. Maak dan de keus.
Belijdenis doen is toe te juichen. Je laat daarmee zien, dat je voor God wilt gaan leven. Die beloftes, die je moet afleggen, daar hoef je niet bang voor te zijn. Tegenover God mag je best die angst en die twijfel kenbaar maken. Belijdenis doen is het startpunt van een nieuw leven. God zal je helpen als het gaat met vallen en opstaan. Hij verwacht niet dat je meteen als perfecte christen door het leven gaat.
Maar belijdenis afleggen doe je in een bepaalde kerk en dan worden er soms ook beloftes gevraagd. Dan verwacht men wel vaak dat je je aan die beloftes houd en is men niet zo vol liefde en begrip.
solide
goed antwoord van de dominee. vragensteller, ds kort is zelf uit de wereld geroepen. met hem zou je ook eens kunnen praten. je hebt ook onderwijs nodig. en dit in alle liefde.s,heeren nabijheid toegewenst
A_nna
Dank U voor de reacties en antwoorden.
beste louis2, ik zou graag met u willen mailen daarover.
Vriendelijke Groet, Anna
louis2
Anna, je mag me rustig mailen als je wil. ze zouden mijn emaladres naar jou toegestuurd hebben.
Ik hoop snel wat van je te vernemen.
louis2
A_nna, ben je onzeker?
Wat ik hier graag aan wil toevoegen is dat goed moet nadenken en moet afwegen.
Verder herhaal ik mijn vorige bericht.
En eigenlijk wil ik graag wijzen op de werken van peter Hitchens.