Sinds kort bezoek ik sekssites

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Al een tijdje worstel ik met een probleem. Ik ben nogal thuis in de computerwereld en weet daar goed mee om te gaan. Sinds kort bezoek ik sites met seks enzo. Al verschillende dingen heb ik ondernomen om ertegen te strijden, maar het lukt niet. Telkens doe ik het weer en het wordt ook frequenter. Er is een tijd dat ik dicht bij de Heere leefde en dat ik Hem zocht. Die tijd is nu, mede door deze zonde voorbij. Ik wil weer terug, ik wil de Heere dienen. Als ik echter weer opnieuw wil beginnen voel ik mij zo huichelachtig. Ik zit gevangen in een strik van de satan. Toch weet ik ook dat ik zelf verantwoordelijk ben. HOE KOM IK ER UIT? Ik merk dat ik steeds verder afdwaal. HELP!!!

Antwoord

Je vraag klinkt als een schreeuw om hulp. Bij het lezen van je vraag moest ik denken aan een prachtige passage uit het doopsformulier dat je vast ook wel kent: Als wij somstijds in zonde vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen noch in de zonde blijven liggen, overmits de doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben. In deze passage
 vallen twee dingen op die denk ik met het oog op jou situatie hoogst actueel zijn.

Je mag nooit aan Gods genade wanhopen. Niets werkt zo verlammend voor het strijden tegen de zonde als juist dat. Je schrijft dat je jezelf zo hypocriet voelt als je een nieuwe start wilt maken. Op zich natuurlijk heel begrijpelijk, maar de boze maakt er dankbaar gebruik van om te proberen jou in zijn wurgende greep te houden en je in je strijd te verlammen. Eerst verleidt hij je tot zonde en vervolgens probeert hij je door het gevoel van hypocrisie in de zonde gevangen te houden: “wat heeft het voor zin om opnieuw te beginnen? God ziet je komen, want je bent toch een huichelaar.” De boze probeert je zo in een soort vicieuze cirkel te houden. Hij probeert je klein van God te laten denken en van Zijn genade. De genade is echter voor 100 procent ook echt genade. Genade voor mensen die het hopeloos verknoeid hebben en het steeds weer verknoeien. Maar juist omdat de genade ook echt genade is -voor onwaardigen- is er ook voor jou hoop. Juist in die genade is ook kracht om te strijden tegen de zonde die je elke keer in zijn greep neemt. Juist aan die genade mag je als gevallen mens je steeds weer oprichten, ook als het gaat om de zwakheid waar jij en velen met jou mee te worstelen hebben!

Het tweede wat in die passage opvalt is dat we geroepen worden om niet in de zonde te blijven liggen. We hebben steeds weer tegen de zonde te strijden, maar gelukkig hoeven we dat niet in eigen kracht te doen. We mogen ook daarvoor een beroep doen op de genade. Als je naar een rein leven verlangt, zou de Heere je dat niet willen geven? Dan verlang je toch naar dat wat de Heere Zelf vraagt. En juist wat Hij vraagt, wil Hij ook geven. Daarom mag je de strijd aangaan met gevouwen handen. David heeft met gevouwen handen de reus Goliath verslagen. Zo is ook de reus waar jij tegenover staat niet onoverwinnelijk, ook al gaat het in deze situatie dan wellicht niet in één keer zoals in het geval van Goliath en blijven er momenten van zwakte. Onoverwinnelijk is deze vijand zeker niet, zodat verandering van jou leven op dit punt zeker mogelijk is, juist omdat de Heere zo genadig is. Laat ik je dat ter bemoediging mogen zeggen!

Ondertussen heeft dit alles ook een heel praktische kant. Je zult maatregelen moeten nemen die ervoor zorgen dat de kans om in verleiding te komen kleiner wordt. Juist het feit dat je handig bent als het om de computer gaat, kan dat ook tot gevolg hebben dat je bepaalde zekeringen die je voor jezelf inbouwt, behendig kunt omzeilen met alle gevolgen van dien. Ik zou je ernstig in overweging willen geven om dusdanige maatregelen te nemen dat je het internet voorlopig een terrein is dat je gewoon niet kunt  betreden. Als je de modem uit je computer verwijdert ... zou dat je wellicht de meeste veiligheid geven. Je zegt zelf dat je steeds verder afdwaalt en dan kun je zeker niet volstaan met halve maatregelen. Jezus zegt immers ergens: indien uw oog u ergert, trekt het uit en werpt het van u. Het is u beter maar één oog hebbende tot het leven in te gaan dan twee ogen hebbende in het helse vuur geworpen te worden (Matth. 18: 9).

Er is immers nogal wat mee gemoeid. Je geeft het zelf al aan hoezeer het verwijdering schept tussen jou en de Heere. En dat is niet de enige schade die het aanricht. Hoe kan het je kijk op seksualiteit vervormen, zodat je er nooit meer die vreugde aan kunt beleven die God ons mensen daarin gunt binnen de door Hem aangeven kaders. Voor jou dreigt seksualiteit alleen een probleem te worden, terwijl het in het licht van de Schrift ook een gave is waar je de Heere voor danken mag als je ermee omgaat naar Zijn bedoelen. Er is nog meer mee gemoeid. Ook zal het doorgaan op deze weg ten koste gaan van een gezond zelfrespect. Je zult steeds negatiever naar jezelf gaan kijken en ook dat kan gemakkelijk je in de boven genoemde vicieuze cirkel brengen, zodat je dat gevoel gaat proberen te verdringen door het nog meer bezoeken van sites die niet goed voor je zijn. Ook zou ik je willen vragen: moet straks een eventuele vriendin gaan concurreren met wat je ooit op internet zag? Daar zal ze je vast te lief voor zijn! En er zou nog wel meer te noemen zijn. De prijs is zo geweldig hoog. Wat levert het je uiteindelijk op? Helemaal niets. Alleen een vreselijk rot gevoel en dat allemaal voor een digitale schijnwereld die in het echt helemaal niet bestaat!

Me dunkt dat je ook nog een andere stap moet zetten die misschien best moeilijk is maar die voor je een grote steun zou kunnen zijn. Ik wil je adviseren iemand in vertrouwen te nemen om je probleem mee te delen. Juist door het niet te delen blijf je extra kwetsbaar en is het gevaar niet denkbeeldig dat het steeds verder uitgroeit. Wellicht heb je een goede vriend die je in vertrouwen kunt nemen en bij wie je probleem veilig is. Het zou wel eens heel bevrijdend kunnen werken. Als je met hem afspreekt dat hij je af en toe zal vragen hoe het gaat, kan dat te weten alleen al de drempel weer veel hoger maken om richting sites te gaan die niet goed voor je zijn. Misschien is er een ouderling in je omgeving die als een geestelijke vader voor je zou kunnen zijn. Wat zou het mooi zijn als je met dit probleem bij je ouders terecht zou kunnen. Mochten deze opties voor jou op moment geen optie zijn zou je ook kunnen bellen met de telefonische hulpdienst voor jongeren Chris waar je anoniem over je probleem kan praten (078-6312300).

Misschien mag ik nog enkele maatregelen noemen die je kunnen helpen om beter met internet om te gaan na een tijd van geheel afstand nemen:

-Hanteer het wapen van het gebed. Vraag de Heere om reine gedachten, om reiniging en levensvernieuwing. Om kracht tegen het verkeerde in je leven te strijden. Dat Hij met Zijn kracht boven je zwakheid staat. Vraag Hem om je hart te richten op de dingen van Hem. Houd daarmee ook niet op als je in zonde gevallen ben. Juist dan is er alle reden het gebedscontact te intensiveren.

-Ga niet zomaar wat zitten surfen, maar raadpleeg internet alleen doelgericht. Je moet bijvoorbeeld iets opzoeken voor school, met het oog op een uitstapje. Heb je dat gevonden, meteen weer afsluiten.

-Maak alleen gebruik van een gefilterde vorm van internet: zo blijft je al veel rotzooi bespaard, al is een dergelijk systeem nooit helemaal waterdicht. Je maakt het jezelf in ieder geval wel veel moeilijker de verkeerde kant op te gaan.

-De computer dusdanig plaatsen dat er doorgaans ook anderen aanwezig zijn in de ruimte waar van internet gebruik wordt gemaakt. Deze gezonde vorm van sociale controle biedt ook een zekere vorm van veiligheid.

-Je zou op je beeldscherm een tekst kunnen aanbrengen om je voortdurend te herinneren aan de verzoekingen die hier liggen. Al waren het de woorden uit het eenvoudige kinderversje: bewaar je oog voor wat je ziet.

-Ook op internet is genoeg informatie te vinden die op deze problematiek ingaat. Zo trof ik zelf bij een korte zoektocht het één en ander aan op www.dlinde.nl, de site van een predikant uit de Chr. Geref. Kerken. Ook zul je best wat kunnen vinden op sites van organisaties die bezig zijn op het terrein van de verslavingszorg.
-Ga op momenten dat je jezelf zwak weet, bijvoorbeeld iets sportiefs doen of zoek dan het gezelschap van anderen. Zorg voor iets dat duidelijk afleidt en blijf bij de computer uit de buurt.

Ik hoop dat het bovenstaande je wat mag helpen in je moeilijke strijd. Ook als je in je leven steeds weer stuit op onmogelijkheden mag je jezelf te binnen brengen dat de Heere Jezus zegt, namelijk dat wat bij mensen onmogelijk is, mogelijk is bij God. God is gelukkig meerder dan ons weerbarstige hart en dat geldt ook voor jouw hart!

Lees meer artikelen over:

porno