Borderline en automutileren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Hoeveel mensen met borderline, die automutileren, komen hiervan af? Zijn hier cijfers van bekend en hoe goed is het te behandelen? Zelf doe ik het niet, maar ik heb wel een goede vriendin die in de toekomst wellicht mijn echtgenote zou kunnen worden (die wens hebben we allebei) die hier last van heeft. Vooralsnog hebben we geen verkering, omdat dit momenteel nog geen zin heeft. Uiteindelijk maakt het ook niet uit. Als je echt van elkaar houdt, kun je ook op elkaar wachten totdat je er allebei aan toe bent. Wellicht dat we eigenlijk al een vorm van verkering hebben, maar dat het allemaal niet officieel is. We geven het, zeg maar, een andere naam... Helaas krijgt ze naar mijn idee niet de behandeling die ze nodig heeft en zou moeten krijgen. Persoonlijk denk ik dat ze het beste af zou zijn met een intensief behandelingstraject (intensief in de zin van - een echt behandelingscentrum en geen begeleid wonen bijvoorbeeld). Ik besef me dat u niet weet hoe zwaar de borderline is van haar, maar als ik een inschatting mag maken denk ik dat deze op een schaal van "niet zwaar" tot "zeer zwaar", "zwaar" te noemen is.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met je vragen in de eerste zinnen van je brief kan ik niet zoveel. Als iemand een behandeling wil, waarvoor dan ook, kun je stappen ondernemen om de juiste behandelaar te gaan zoeken. Maar algemene vragen naar cijfers van slagingspercentages roepen bij mij alleen maar vragen op naar de áchtergrond van zo’n vraag. Waarom is iemand geïnteresseerd in cijfers? Is je werkelijke vraag dan niet dieper in de zin van “komt het goed met deze relatie?”

Een schaal van minst zwaar tot zeer zwaar... zegt mij ook niets.

Als jij met deze vriendin een toekomst op wil bouwen zul je met háár moeten leven. Zul je háár heel veel liefde moeten geven. En zullen de omstandigheden zeker niet altijd gemakkelijk voor je zijn. Wellicht is het dan ook de verstandigste zet om sámen een traject van gesprekken in te gaan met een professionele hulpverlener, die jullie mogelijk ook kan helpen bij huwelijksvoorbereiding (zodra dat aan de orde is).

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

automutilerenborderline
3 reacties
AHHK76
Je bent van plan een grote stap te gaan zetten... Een relatie hebben met iemand die borderline heeft, is echt pittig. Zoek goede hulpverlening ook voor jezelf! En... wordt niet haar hulpverlener, want dat gaat niet werken!
Sterkte en wijsheid toegewenst.
altijdwat
de beste relatie voor mensen met borderline is de relatie zoals jullie hem hebben. Een relatie die niet echt een relatie is.... Dit bedoel ik niet veroordelend hoor, het is in en intriest als iemand borderline heeft. Het is een heftig ziektebeeld. Maar als mensen 'te dichtbij' komen is dat voor zowel voor de bordeliner als voor de partner niet goed. Er ontstaan ruzies, spanning, enz enz
De tweede tip die ik je zou willen geven: ga niet voor haar onderzoeken wat goed voor haar zou kunnen zijn. Want dan ga jij adviseren / trekken aan haar en dat werkt precies verkeerd. Laat haar zelf haar keuzes maken en gemotiveerd laten zijn voor behandeling of wat dan ook. Anders werkt ook dat niet.
De laatste tip: er is heel veel info over partners van borderliners te vinden op internet.. goed om te lezen. Of het boek: wat bordeline met je doet van Arthur Hegger
HGK
Beste vragensteller,

Sorry voor de late reactie, ik hoop dat je deze nog krijgt. Borderline wordt ook wel ERS genoemd. Dat wil zeggen Emotie Regulatie Stoornis. Wat betekent is dat iemand met borderline/ERS veel sneller en heftiger reageert op prikkels van buitenaf en daardoor dus ook veel meer spanning krijgt, door dingen waarvan iemand zonder ERS zijns schouders zou ophalen.
Daarnaast hebben mensen met ERS een langere hersteltijd nodig na een heftige gebeurtenis.

Deze beide dingen zorgen dus voor spanning, waardoor veel mensen met borderline een uitweg zoeken om van de spanning en onbalans af te zijn. Vaak door of af te reageren op de omgeving of door af te reageren op zichzelf.

Mensen met borderline willen/hebben ook behoefte aan bijvoorbeeld nabijheid, geborgenheid, maar tegelijkertijd roept dit weer van alles op(overprikkeling), waardoor het lastig is een goede relatie te onderhouden met de omgeving.

Er zijn wel cursussen voor mensen met borderline/ERS. Zie http://www.verstraining.nl/ ...Hopelijk heb jij er wat aan.