Zwart huisje huren

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb het volgende probleem: Ik woon in een leuk huisje, met niet een te hoge huur. Ik betaal elke maand contant de huur. Ik denk dat ik 'zwart' huur. Het zijn christelijke mensen van wie ik het huur. Ik voel mijn geweten soms opspelen. Kan ik dit doen tegenover God? Is dit christelijk? Bij wie ligt de verantwoordelijkheid, bij mij of bij de mensen vanwaar ik het huur? Ik zou er niet graag weg willen. Het is een superleuk en gezellig huisje. Ik huurde hiervoor ergens een kamer en daar voelde ik me altijd wat opgesloten. En toch blijft deze vraag me dwarszitten.

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik jouw moeite lees, moet je daar inderdaad wat mee doen. Ik zat me wel even af te vragen of de eigenaar het inderdaad zwart doet. Hij mag namelijk een bepaald bedrag voor onderverhuur belastingvrij ontvangen. Het lijkt me in jouw geval het beste en het meest open en eerlijk om met de eigenaar in gesprek te gaan. Niet met een opgeheven vinger, maar vragenderwijs. In dat gesprek zal dan wel uitkomen of het inderdaad zwart gaat. Laat hem in dat gesprek ook duidelijk weten dat (als het zwart gaat) je er moeite mee hebt en dat het je geweten belast. Stel je dus kwetsbaar op. Ik weet niet hoe je verhuurder hier mee om gaat, maar dat kun jij zelf het beste inschatten.

Heel veel sterkte er mee en je gaat niet alleen. De Heere wil ook hier om gebeden zijn.

Groetjes, J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

zwart geld