Vieze pornoverslaafde

F.J. Bijzet / 2 reacties

Vraag

Aan Ferdinant Bijzet. Hierbij probeer ik mijn vraag en situatie zo goed als mogelijk weer te geven. Als 25-jarige jongeman ben ik de afgelopen jaren bezig geweest met pornografie. Ik heb toentertijd de cursus van settingcaptivesfree gevolgd en zeker handvatten gekregen om tegen de zonde in te gaan en hiervoor bijbelse principes voor toe te passen. Na enige tijd ben ik echter weer verder gegaan met pornografie. Blijkbaar was er wat in mij als persoon dat geen afstand hiervan kon nemen. Ik heb nu sinds een maand afstand genomen van pornografie. Waar ik nu mee worstel is, is dat schaamtegevoelens blijven overheersen. Hoe moet ik daarmee omgaan? Omdat ik mij schaam over mijn recente verslaving aan pornografie, ben ik erg stil geworden. Mijn angsten liggen vooral op het gebied dat iemand mij voor een vieze pornoverslaafde houdt. Dit zou misschien in een enkel geval kunnen voorkomen en misschien hebben anderen ook het recht om dit te zeggen. Ik merk alleen dat ik me zo schaam, dat ik in vrijwel alle relaties stil word en gesloten ben. Het lukt dus niet om intieme relaties aan te gaan. Mijn vraag is: zou u hulp adviseren, of wat zou ik kunnen doen om meer vrij te zijn in contacten met anderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb je vraag gelezen en leef met je mee. Wat moet het een naar gevoel zijn om het idee te hebben dat anderen je zullen veroordelen als  "vieze pornokijker". Het is overigens geen raar gevoel. Toen ik jaren geleden onderzoek deed naar deze verslaving kwam ik dat als een van de eerste dingen tegen in de literatuur. Het idee dat pornoverslaafden hebben dat anderen hen zullen afwijzen/afkeuren/niet meer hoeven als ze weten wat je gedaan hebt. Uiteindelijk is het niet de afwijzing van de ander waar het om gaat, maar is het de afkeuring die je zelf over jouw gedrag hebt die aan de wortel van je schaamte ligt.

Het doet me overigens ook denken aan Adam en Eva. Ze zondigen en hun eerste reactie is schaamte. Zich verbergen. Het mooie is dat God hen dan in hun schaamte opzoekt. Hij keurt hen niet af maar is ze genadig. Zo is God ook ons genadig wanneer we in deze zondige verslaving verstrikt raken.

Dat neemt niet weg dat je angst om door mensen veroordeeld te worden er wel is. En dat die angst groot is. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mensen het meestal niet veroordelen, maar het dapper vinden als je er mee voor de dag komt. Maar ik kan me je angst ook heel goed voorstellen.

In jouw geval kan ik me voorstellen dat "om er eens met een hulpverlener over praten" geen slecht idee is. Ik ben namelijk ook benieuwd naar wat er "onder je verslaving zit." Waarvoor had je de verslaving nodig? Een paar voorbeelden: veel jongens maskeren met hun verslaving hun onzekerheid of angst voor afwijzing. Of maskeren verdriet. Wij zeggen dan ook wel: je neemt pornocetamol voor je onzekerheid.

Als dat het geval is, kun je wel met porno stoppen, maar heb je je werkelijke probleem niet opgelost. Ik kan je daarom adviseren om eens op onze website www.vrijvanporno.nl te kijken en eventueel een afspraak voor een gesprek te maken. We kunnen je ook doorverwijzen naar hulpverleners bij jou in de buurt.

Groet,
Ferdinand Bijzet

F.J. Bijzet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie : Relatietherapeut en opleider

    Website: www.relatie-herstel.nl

Tags in dit artikel:

pornoschaamte
2 reacties
AHHK76
Beste Vraagsteller,
Fijn dat je gebroken hebt met jouw verslaving! Veel mensen worstelen met deze problematiek en zullen jou niet veroordelen! Sterkte ermee!
Daniel
Beste vieze pornoverslaafde,
je hoeft je niet te schamen, wees blij dat je er nu zonder kunt.
Al is het maar een maand je hoeft je niet te schamen, je kunt trots zijn op jezelf, enne iedereen heeft wel wat waar hij/zij zich zou moeten schamen.
Ga het leven in, probeer het verleden achter je te laten, wees een kerel en dan ben je er....