Kopzorgen van huwelijk

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 5 reacties

Vraag

Ik ben bijna twee jaar getrouwd, maar ik voel mij de laatste tijd erg ongelukkig. Mijn man maakt bijna dagelijks verwijtende opmerkingen. Ook praat hij vaak slecht over mijn familie. Ik heb het al heel vaak met hem over gehad dat ik vind dat hij respect moet hebben voor mij, en mijn familie, en dat het mij kwetst wanneer hij slechte dingen zegt over mij, of over mijn familie. We zijn allebei ongelukkig in het huwelijk. We hebben vaak discussies en soms ook ruzie. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik moet vaak huilen en ben erg verdrietig. Ik weet dat scheiden geen optie is, omdat ik geloof dat het huwelijk een verbond is en dat je dat niet zomaar mag verbreken. Ik wil graag een goed huwelijk hebben, maar het is erg moeilijk. Het wordt mij soms allemaal teveel. Ik heb hierdoor veel stress gekregen en soms moet ik gewoon huilen van het feit dat hij mij zo behandelt. Soms heeft hij ook woedeuitbarstingen en dan slaat hij mij heel hard. Hij krijgt daar dan wel spijt van, maar de schade is dan al aangericht. Ik schaam mij heel erg. Ik wilde dat ik nooit met hem was getrouwd. Ik heb een hekel aan mijn man gekregen. Ik ben ten einde raad. Ik heb geen kinderen verder. Wat zegt de Bijbel hierover? Ik vraag elke dag God om hulp, maar ik krijg geen reactie. Ik krijg gewoon kopzorgen van dit huwelijk. We kunnen niet meer met elkaar omgaan. Het liefst wil ik dat hij verandert.

Antwoord

Het is verdrietig als een huwelijk, waar je naar ik mag hopen op een goede manier aan begonnen bent, binnen twee jaar uitloopt een situatie waarin jullie je allebei diep ongelukkig voelen. En jullie zijn samen niet bij machte om hier verandering in te brengen. Het feit dat er ook sprake is van fysiek geweld (slaan), laat zien dat er sprake is van een ernstige situatie.

Scheiden is inderdaad niet de weg die God wil dat jullie gaan. Je hebt iets beloofd dat je niet zomaar mag verbreken. Maar daarnaast is het ook zo dat je hebt beloofd elkaar goed en met respect te zullen behandelen en dat doet je man niet. Je wilt dat je man verandert. Ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar vaak is het zo dat je beiden een aandeel hebt in de ontstane situatie en daar beiden ook aan moet werken om die te veranderen.

Mijn advies is dat jullie zo snel mogelijk professionele hulp moeten zoeken om uit deze situatie te komen. Want zoals het zich nu laat aanzien komen jullie er zelf niet uit. Je zou hulp kunnen zoeken bij een christelijke organisatie als Eleos (www.eleos.nl). Daar zal allereerst met jullie worden gekeken hoe het geweld kan stoppen. Want in een relatie waar geweld plaatsvindt is geen ruimte en veiligheid om te kijken hoe je samen aan je huwelijk kunt werken. Daarnaast kan het goed zijn iemand in vertrouwen te nemen, iemand bij wie je je verhaal kwijt kunt. Ook pastoraat of een kerkenraad kan naast professionele hulp jullie steun bieden in deze situatie.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

huwelijk
5 reacties
Sliedrechtman
Geweld in een relatie is fout. Huiselijk geweld waar de vragenstelster last van heeft openbaart zich in haar geval in geestelijk- en lichamelijk geweld. Ik raad de vragenstelster aan om naar de website van het steundpunt huiselijk geweld te gaan.( http://shginfo.nl/ ).
Deze site geeft vrouwen maar ook kinderen en plegers van huiselijk geweld (haar man) hulp en ondersteuning. Doel is om het geweld te stoppen. De hulp is laagdrempelig en er is ook telefonische ondersteuning mogelijk. Ter info, in 2006 stierven er 49 vrouwen en kinderen door huiselijk geweld in Nederland.
linneke
drusius, en jij denkt dat deze vrouw zomaar naar de politie gaat?
boulanger
Beste vraagsteller: jullie hebben proffesionele hulp nodig denk ik.
Als je niet meer met elkaar in gesprek kunt gaan zonder dat er discussies/ruzie ontstaan, dan groei je steeds verder uit elkaar. Ik hoop dat jullie allebei de wil hebben om te vechten voor je huwelijk. Een huwelijk gaat namelijk bij niemand vanzelf, je moet er altijd hard voor werken! Het is geven en nemen, voor allebei! Je man zou toch oog moeten hebben voor jou verdriet en de dingen waar hij jou mee kwetst. Doet hem dat geen pijn, als hij ziet dat jij ongelukkig bent? Probeer dat eens te bespreken, niet in de verwijtenden sfeer, maar meer als ik-boodschap. Vertel hoe jij dingen ervaar, en vraag hoe hij dat dan vindt. Wat zijn zijn gevoelens op dat moment?
Probeer jezelf ook kwetsbaar op te stellen, en geef aan dat je wil vechten voor je huwelijk! Sterkte ermee!
Daniel
De vragenstelster zit in een moeilijke situatie, ik voel wel mee met de reactie van drusius en ook wel met dat hulp noodzakelijk is.
Opeens bedacht ik me hoe ik zou reageren als mijn zus door haar man geslagen zou worden.
Zou ik met liefde op mijn zwager reageren en tegen mijn zus zeggen dat God het huwelijk nu eenmaal heilig verklaart heeft?
Dat ze 'de rit' maar moet uitzingen en bidden tot God dat het over gaat.
Je vrouw slaan is absoluut verkeerd, trouwens slaan is altijd verkeerd, maar de liefde van je leven slaan, waar je tegenover God hebt belooft om haar lief te hebben en voor haar te zorgen.
Mijn overtuiging is dat het goed is om hulp te zoeken, dat ben ik met Drs. Ronner-Wattel eens, maar ik voel ook woede over een man die haar vrouw slaat.
Als mijn zwager zoiets zou doen dan ..........dan hoop ik dat ik dan niet net weer terug kom uit Afghanistan, dan zit je nog zo onder de stress dat je dan domme dingen kunt gaan doen.
Gelukkig mag je het geweer niet meenemen naar huis en bij de HEMA verkopen ze gelukkig geen wapens.
De vragenstelster wens ik veel sterkte en wijsheid toe, ik zal voor haar bidden.
Rien
Probeer voor alles het geweld te stoppen. Zolang er geweld is in een relatie werkt niets. Ik sluit me helemaal aan bij wat Sliedrechtman zegt: meld je bij het Steunpunt Huiselijk Geweld. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.
Helaas spreek ik uit ervaring. UIk werk voor een organisatie die veel te maken heeft met huiselijk geweld nadat het bekend is geworden, dus veelal na een aangifte bij de politie.
Bijna altijd is het dan zo dat dit geweld al heel lang voortbestond.
Gelukkig - moet ik helaas zeggen - zijn er geen kinderen want de gevolgen voor hen zijn desastreus en leggen vaak de kiem voor dezelfde problemen als zij zelf in een relatie komen.

Sterkte en ik hoop dat God je de wijsheid en de kracht zal geven die je in deze situatie nodig hebt.