Geloof als gave van God

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Ik had een vraag gesteld over het geloof als gave van God. Dank u wel voor het antwoord. Ik hield er alleen nog een vraag aan over. Ik las op een later moment ergens een andere uitleg: "De gave heeft betrekking op de zaligheid. De zaligheid krijg je uit genade door het geloof." Taalkundig klopt dit volgens mij. Ik vind dit heel belangrijk omdat dit juist één van de teksten is waarop de valse lijdelijkheid rust. Is er verder nog een tekst waar je zo nadrukkelijk uit af kunt leiden dat het geloof een gave van God is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een kort antwoord: het geloof is een gave van God. Gods Woord geeft daarvan een doorlopend getuigenis. Nooit kunnen we ons verschuilen achter opmerkingen: het moet je maar gegeven worden... Dat is de dood in de pot en een koesteren van eigen onbekeerlijkheid. Zie ook mijn vorige Schriftaanhalingen. Verder wijs ik hier in het bijzonder op Romeinen 3:21vv.; m.n. vers 24. Zie ook Galaten 2:16.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda