Huwelijk Gereformeerde Gemeente in Nederland

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Binnen de Gereformeerde Gemeente in Nederland zijn maar weinig dominees, begrijp ik. De gemeente in mijn woonplaats is ook vacant. Laatst zag ik dat daar een trouwerij was en dat bracht mij op de volgende vragen: wanneer een aanstaand echtpaar hun huwelijk in wil laten zegenen, hoe komen ze dan aan een dominee? En kennen ze deze dan persoonlijk? Ik vond het juist zo fijn dat wij de dominee persoonlijk kenden toen wij trouwden. En hoe bepaal je dan je huwelijksdatum wanneer je niet zeker weet of er op deze datum ook een dominee kan? Of gaat plannen in overeenstemming met een dominee? Of is het binnen dit kerkverband ook mogelijk dat een ouderling een zegen mag uitspreken over het huwelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Binnen dit kerkverband wordt niet gesproken over het inzegenen van een huwelijk. Dat is overgenomen uit de roomse liturgie. Wij spreken over het huwelijk laten bevestigen in de kerk en daar wordt de zegen Gods over het bruidspaar uitgesproken en mee gegeven. Dat is een principieel verschil. De roomsen zien de huwelijksdienst als een sacrament. Dat heeft de reformatie afgewezen.

Een ouderling mag geen huwelijksdienst leiden en de zegen uitspreken. Het is een nadeel dat er weinig predikanten zijn binnen het kerkverband. Dat is de reden dat ze niet overal (en) gesprekken kunnen hebben met een bruidspaar. Dat wordt overgelaten aan de ouderlingen. In bijzondere gevallen gebeurt dat natuurlijk wel.

Verder gaat het zoals overal: een bruidspaar belt de dominee om een afspraak te maken, vaak een lange tijd van te voren. Soms moet er van twee kanten wat geschoven worden, maar dat is geen probleem.

Het is een voorrecht dat er nog jongeren zijn die in de kerk hun huwelijk willen laten bevestigen. Ben ik dankbaar voor. Zonder Gods zegen gaat het niet.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl