Trouwen met gescheiden, niet-gelovige vriend

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Sinds kort heb ik een vriend. Hij is gescheiden en geen christen. Wel is hij erg geïnteresseerd in het geloof en zijn we sinds kort gestart met de Alpha-cursus. Hij weet dat het geloof erg belangrijk is in mijn leven en hij respecteert dat. We praten er veel over en ik bid voor hem. Mocht hij tot geloof komen, zou ik dan met hem mogen trouwen? De reden dat hij is gescheiden, is dat zijn vrouw een relatie met een vriend had. Ik vind het erg moeilijk omdat we veel van elkaar houden. Maar ik wil zo graag zeker weten of er een toekomst is voor ons samen. Anders moet ik de relatie beëindigen, wat heel pijnlijk voor ons zou zijn.

Antwoord

Een goede vriend hebben is heel wat waard. Er zijn voorbeelden te over van hoe je door een goede vriend in allerlei moeilijke omstandigheden kunt worden geholpen om ergens uit te komen. Nu vertel je dat hij gescheiden is en geen christen, hoewel er bij hem best interesse is in het geloof en als klap op de vuurpijl gaan jullie samen naar een Alpha-cursus. Dat is niet niks, maar ik vraag me in alle gemoede af waarom hij zo geïnteresseerd is in het geloof?!

Gaat het bij hem echt om het geloof of is dit voor hem een invalshoek om jou voor zich te winnen? Dat is voor mij op deze afstand moeilijk te beoordelen, maar ik vind wel dat je er achter moet zien te komen wat hem beweegt. Want je kunt niet zomaar op voorhand zeggen, dat je nu gebeiteld zit met zo’n vriend.

Wat zijn scheiding betreft: Natuurlijk kan het voorkomen dat er soms huwelijken worden gesloten, waarvan je achteraf zegt, dat ze beter niet hadden moeten plaatsvinden. In zijn geval is het duidelijk dat er iets is misgegaan, waardoor hun huwelijk is gestrand. Maar was hij daar ook mede debet aan? Op dit moment geef ik een huwelijkscatechese aan een al ouder stel die beiden gescheiden zijn en al grotere kinderen hebben. Ik praat diepgaand met ze door over de achterliggende redenen van hun scheiding en hoe ze er nu in staan. Gelukkig is er geen sprake van wrok en ze geven beiden aan dat ze er gerijpt uit te voorschijn zijn gekomen. Maar omdat hun basis destijds niet deugde, is het door de tijd heen toch misgegaan. Het is nu anders, zo ervaar ik en ze willen zich nu met mij serieus voorbereiden op hun huwelijksinzegening in de kerk.

Het is in elk geval van veel waarde dat je voor hem bidt en dan zal de Heere op Zijn tijd ook voor de uitkomst zorgen. Wat zou het geweldig zijn als hij tot geloof komt en dat moet voor jullie de basis zijn, waarop het fundament van jullie eventuele huwelijk rust. Het is dan gedegen genoeg om allerlei stormen te doorstaan. Dan vind ik met de hand op Gods Woord dat een huwelijk niet persé hoeft worden uitgesloten.

Ds. H. van Oostende, em.-pred.