Breken met popmuziek

G. Slurink / 4 reacties

Vraag

Ik zit met het volgende: ik luister erg graag naar popmuziek. Ik weet dat het verkeerd is en het houdt me ook echt bij de Heere vandaan. Als ik bijvoorbeeld Bijbel lees dan krijg ik opeens een popliedje in mijn gedachten. Het liefst wil ik helemaal van de popmuziek af. Ik weet alleen echt niet hoe, het trekt zo aan me. Ik probeer als alternatief opwekking of instrumentale muziek op te zetten, maar dat ben ik dan qua wijs en melodie snel zat en zet ik alsnog popmuziek op. Heeft u tips om met popmuziek te breken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ergens werkelijk van afkomen gaat altijd gepaard met een verandering van het hart. Want als je hart nog ergens aan vast zit, is het moeilijk dat los te laten, ook al weet je misschien verstandelijk dat het niet goed voor je is. Iets los te laten waar je hart nog aan vast zit brengt altijd een gevoel van gemis mee. Misschien zal je zeggen, ik kan mijn hart niet veranderen, maar de Bijbel zegt anders. Jezus zegt: “waar je schat is daar zal ook je hart zijn.” We kunnen zeker wel invloed uitoefenen op ons hart en dat doen we door waar we ons hart mee voeden. Een kernzaak daarbij is waar we onze schat hebben. Hoe meer je je schat hebt in de hemel, dat wil zeggen bij de Heere Jezus, gericht op Zijn beloften en de toekomst met Hem, hoe minder je je schat hebt in dingen hier op aarde (vgl. Matt 6:19-21). En hoe minder andere dingen dan nog aan je zullen trekken. Daarnaast is het vaak voor een deel ook een zaak van gewenning die je ook weer ontwennen kan. Wat dus nodig is, is ten eerste een verandering van het hart, of anders gezegd van wat belangrijk voor je is, door je hart te voeden met betere dingen en ten tweede het ontwennen van een gewoonte.

Dus als eerste is het nodig geregeld goed geestelijk voedsel tot je te nemen in de vorm van goed bijbels onderwijs waarbij de Heere Jezus centraal staat. Dat kan je alleen doen of samen met anderen, al naar gelang je situatie. Belangrijk is dat je steeds meer leert zien hoe groot de rijkdom is van het mogen kennen van de Heere Jezus. Vergelijk het met een verkering die verbroken wordt. In het begin kan dat heel pijnlijk en moeilijk zijn en kan je terug verlangen naar hoe het vroeger was. Maar als er dan een ander komt waarmee de relatie zoveel beter is, dan ben je dat oude snel vergeten en verdwijnt dat gevoel van gemis. Zo is het ook als de Heere Jezus in de plaats komt van popmuziek.

Ten tweede is het nodig rigoreus met het oude te breken. Hinken op twee gedachten zal niet werken. Wis de muziek van je mp3 speler of van je smartphone, of waar je muziek ook heb en doe je cd’s weg. Als je dat erg moeilijk vind doe het dan in twee stappen. In de eerste stap doe je de ergste weg. In de tweede stap de rest. Als je de eerste stap hebt gedaan is de tweede stap vaak wat makkelijker. Kern hierbij is dat je het jezelf moeilijk maakt om op een moment van zwakte weer terug te keren naar hetgene waar je juist mee wil breken.

Ten derde, laat, terwijl je je gedachten voedt met de rijkdom van de Heere Jezus, de gedachten aan het oude inslapen. Keer er niet telkens weer naar terug om zo gedachten en de verlangens ernaar levend te houden. Vervang het ook niet voor één of ander halfbakken surrogaat dat er een beetje op lijkt maar voor jou idee van veel mindere kwaliteit is. Dat houdt dat gevoel van gemis alleen maar levendig. Ik zou een periode van helemaal geen muziek willen aanraden. Ook geen opwekking of (lichte) instrumentale muziek of iets dergelijks. Gewoon stilte, heerlijk rustig. Niet voor altijd, maar voor een periode van enkele weken of misschien zelfs enkele maanden. Daarna kan je dan kijken welke muziek je wil gaan luisteren. Maar neem eerst een periode van onthouding zodat je gedachten weer helder en schoon worden. En ga straks als het voorjaar wordt bijvoorbeeld heerlijk wandelen of fietsen in de natuur, genieten van de vogels en andere geluiden om je heen, in plaats van muziek. Richt zo je gedachten op andere dingen en dank en loof God daarbij voor al het mooie om je heen in je gedachten.

Ten vierde, verander de omstandigheden zodat die ook meewerken en niet tegenwerken. Mij heeft het altijd geholpen bij het ergens van af te komen om niet één bepaald ding te veranderen, maar de hele situatie. Toen ik bijvoorbeeld met roken stopte, inmiddels meer dan 25 jaar geleden, stopte ik niet alleen het roken maar veranderde ik ook mijn levenspatroon. Bijvoorbeeld omdat roken voor mij vaak samenging met koffie, stopte ik ook met koffie. En ook veranderde ik de situaties waarin ik normaal rookte. In plaats daarvan ging ik andere dingen doen. En de dingen die ik nog steeds moest doen deed ik op een andere manier. Waar het op neer komt is dat je niet in situaties belandt die grotendeels gelijk zijn aan voorheen, maar waar alleen dat ene waar je van af wil nu ontbreekt. Want dan gaan je gedachten voortdurend daar naar uit. Maar probeer in plaats daarvan hele nieuwe situaties te creëren die anders zijn voorheen, waarbij de herinnering aan het oude afslijt.

Ten vijfde, zoek afleiding. Dat kan ook in fasen gaan. Begin bijvoorbeeld een of andere hobby. Ik ben op een bepaald moment toen ik los wilde komen van bepaalde zaken met een modeltreinbaan begonnen. Daar was ik druk mee met plannen en bedenken en uitzoeken enzovoort. Zo gingen mijn gedachten veel minder uit naar datgene waar ik van los van wilde komen. De modeltreinbaan is nog steeds niet klaar omdat daar later weer andere dingen voor in de plaats kwamen, maar het heeft mij toen geholpen als een eerste stap. Wat voor jou werkt weet ik niet. Misschien wel kruiswoordpuzzels of wat dan ook. Maakt niet uit, als het maar iets is wat je leuk vind en dat je gedachten bezig houdt.

Dat kan later ook muziek zijn, maar dan heel andere muziek en op een andere manier. Luister dan muziek die rijk is aan inhoud en luister het actief. Niet muziek die lijkt op het oude, maar die wezenlijk anders is. Misschien bepaalde klassieke muziek die ook geestelijk verrijkend is. Dat zal misschien wennen zijn, want klassieke muziek is vaak wat moeilijker toegankelijk als je het niet gewend bent. Maar iedereen kan zich inluisteren. Het klinkt misschien afgezaagd, maar mij heeft sommige muziek van Bach heel veel geholpen, zowel qua tekst als muzikaal gezien. Ik kende dat eerst helemaal niet en moest er wel aan wennen, maar toen ging er een nieuwe wereld voor me open. Of misschien is bijvoorbeeld “The Messiah” van Händel wel iets voor je, of “Elias” van Mendelssohn of iets dergelijks. Wat het ook zal zijn, luister het gericht en volg waar het over gaat. Maar vermijd ‘makkelijke’ muziek als achtergrondmuziek voorlopig.

Ten zesde, maak je niet al te druk over wat er allemaal in gedachten komt. Onze gedachten zijn vaak een ontembaar beest. Negeer ze, leg ze naast je neer en denk weer aan wat anders. Laat het je niet van de wijs brengen. Als dingen opkomen, bijvoorbeeld tijdens Bijbel lezen, lees dan hardop Bijbel als het gaat. Als het opkomt tijdens het bidden, bid dan hardop als het gaat. En iets soortgelijks in andere situaties. Iets hardop te doen helpt vaak de gedachten te sturen. Je kan ook bepaalde Bijbelteksten uit je hoofd leren en die dan in gedachten weer opzeggen. Kies er een paar uit waar je houvast aan hebt en leer die uit het hoofd. Kies ook een aantal goede, rijke, inhoudsvolle geestelijke liederen, waarvan je de inhoud goed begrijpt en die je aanspreken en helpen, leer deze uit het hoofd en ga deze zingen, hardop of inwendig. Dat helpt ook de gedachten te sturen. Het is mogelijk dat de oude liedjes nooit helemaal weg zullen zijn. Soms komen bij mij liedjes in gedachten die ik al 25 jaar niet meer heb gehoord. Dat zal wel zo blijven in dit leven. En je kan het niet altijd vermijden, liedjes klinken ook in winkels en op allerlei openbare plaatsen. Maar als je er geen blijvende aandacht meer aan schenkt zakken ze ook snel genoeg weer weg.

Ten slotte, breng dit alles uiteraard ook in gebed. Ik weet dat ik niet in eigen kracht ben afgekomen van de dingen waar ik aan vast zat. Tegelijkertijd is passief zitten afwachten totdat iets verdwijnt ook niet de bijbelse weg. De bijbelse weg is zelf actie te ondernemen en dat in afhankelijkheid van Jezus te doen (vgl. Joh 15). En misschien zal je soms weer even een terugval hebben op een moment van zwakte. Maar als je hart zich op andere dingen zal hebben gericht en de gewoonte gebroken is, dan zullen dat dan nog slechts tijdelijke momenten zijn.

Sterkte. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

popmuziek
4 reacties
Niagara
Wat mij geholpen heeft is:
1. Bewustwording. Ik leerde steeds meer over wie God eigenlijk is, en wat Hij mooi en goed vindt, en wil met deze wereld. Ik realiseerde me dat ik allemaal teksten van muziek meezong, en dat die heel lang in mijn hoofd bleven hangen, soms echt irritant, vooral als het eigenlijk geen goede tekst was moreel gezien. Ik ging me steeds meer irriteren aan de onwaarheid van de woorden uit mijn mond. Bijbelteksten als Mattheus 12:36-37 hielpen daarbij.
2. Besluit. Eigenlijk vrij onbewust kreeg ik zo’n afkeer van de wereldse muziek dat ik merkte het niet meer op te willen zoeken. Toen ik dit bemerkte koos ik er ook bewust voor om even geen muziek meer te luisteren (tenzij het voor de kerkband waarin ik speel liedjes waren om in te studeren, maar dat was dus allemaal christelijke muziek, en met een doel, niet voor mijn eigen ontspanning). Ook vroeg ik mijn man om zijn onchristelijke muziek over de koptelefoon te luisteren als ik erbij was. Ik schoonde mijn computer op van (illegaal gedownloade en zelf gekochte) muziek en films. In de winkels en op straat draaien ze natuurlijk ook popmuziek, maar dat is anders dan in je eigen huis, en makkelijker buiten te sluiten, hoewel ik mezelf er nog wel eens op betrap toch weer een liedje mee te zingen achter het boodschappenkarretje. Gelukkig hebben we een vergevende God, die je met liefde weer op het goede pad leidt.
3. Behoefte onderzoeken. Ik ging kijken welke behoefte er achter het muziek luisteren lag. Nu ben ik een muzikant dus het is logisch dat ik het gebruikte om mezelf te verbeteren en om ervan te genieten. Ook gaf het me een soort kick als iets heel mooi was, en afleiding en focus als ik me rot voelde. Welke dingen hiervan wilde ik behouden en had ik nodig, en welke niet? Hoe kon ik het anders inkleden zodat het Gods eer ging dienen en ik op een goede manier omging met wat Hij me gaf? Ik kwam tot de conclusie dat de kick die ik kreeg uit climaxen in de muziek een soort verslaving was waarmee ik God niet diende en die ook niet goed voor mij was omdat ik me rot ging voelen zonder, en het me nooit echt vervulling gaf. Waarom vervulde het me niet? Omdat de werkelijke betekenis van de teksten leeg was, het miste zijn doel van God de eer geven. Daarom vervulde de muziek ook niet het deel in mij dat smachtte naar Gods openbaringen over wie Hij is en voor mij en de wereld wil zijn. Het luisteren van wereldse muziek miste dus zijn doel, wat een definitie van zonde is.
4. Focus verleggen. Kijken hoe ik de werkelijke onderliggende behoefte op een goede manier kon bevredigen. Muziek maken deed ik eigenlijk al in de kerkband, dus alleen het zingen thuis hoefde daarin van teksten te veranderen. God leidt hierin gelukkig, ik heb niet lang hoeven zoeken, eigenlijk was de oplossing er zonder dat ik er hard voor moest zoeken. Mijn moeder luisterde toen ik een tiener was graag naar de Psalmen voor Nu in de auto. Op spotify had ik ze al een tijdje geleden opgeslagen, we speelden met de band af en toe één. Ik maakte op spotify een lijst aan met alle Psalmen voor Nu en zette die aan op shuffle onder het douchen en koken. Zo werden ze steeds bekender voor mij, ook de nieuwere die ik nog niet kende. Op gegeven moment merkte ik dat ik als ik me rot voelde bepaalde teksten eruit in me opkwamen, die psalmen zocht ik dan op en die troostten mij. Ik leerde er veel uit over wie God is en wat Hij van mij vraagt. Ik had moeite met mijn tijd invullen sinds ik minder films en series was gaan kijken, en ging borduren zodat ik iets vruchtbaars met mijn handen deed en tegelijk psalmen kon luisteren ter ontspanning. Ook maakt het kennen van de psalmen mijn nieuwe taak binnen de liturgiecomissie een stuk makkelijker. Zo zegent God een keus voor Hem, en ik mis de wereldse muziek nu niet meer. Wereldse teksten komen nog zelden in me op, wat me veel meer rust geeft. Psalmteksten komen in me op als ik het moeilijk heb of iets niet begrijp, wat me laat roeien in geloof. Vooral belangrijk is dat je het niet helemaal op eigen houtje doet, maar God laat leiden. Hij vraagt wel stappen van je, maar in geloof en samen met Hem, niet dat je het zelf allemaal oplost om iets te verdienen.
Johan100
Niagara, kun je misschien af en toe de spatie balk gebruiken? ;)

Ik bedoel alinea's maken, dat leest fijner.
Johan100
Bedoel de enter toets.
Niagara
Zal er in het vervolg op letten, dankjewel voor de tip!