(On)rechtvaardig

Ds. G.K. Terreehorst / 32 reacties

Vraag

Misschien is dit een hele rare vraag, maar toch stel ik hem. Namelijk: waarom kwam Jezus zo laat? De mens heeft zich zo'n 120.000 tot 90.000 jaar geleden in het Midden-Oosten verspreid en is zo'n 45.000 jaar geleden in West-Europa en 16.000 jaar geleden in Amerika aangekomen. Hiermee bedoel ik de homo sapiens. Jezus leefde ongeveer 2000 jaar geleden. Dat betekent dat hij bijna 88.000 jaar na de komst van de mens leefde. Er hebben dus véél meer mensen vóór Jezus geleefd dan na, want hoe dan ook gaan wij mensen het niet nog 88.000 jaar volhouden, aangezien we de aarde in een rap tempo aan het vernietigen zijn. Nu vraag ik mij af of de mensen die vóór Jezus leefden ook gered zijn door hem.

Zo ja: zij hebben daar niets voor hoeven doen. Jezus kwam lang ná hun leven en nam ieders zonden op zich etcetera en al die prechristelijke mensen hoefden zich hier totaal niet druk om te maken. Dat is best wel oneerlijk, nietwaar? Wij, die na Christus leven, moeten Jezus volgen en christenen zijn en allemaal dingen doen om te zorgen dat wij door Hem gered worden. Zij hoefden niets te doen.

Zo nee: dan zijn er dus 3000 tot 4000 generaties die met geen mogelijkheid door Jezus gered konden worden. Terwijl er nu ongeveer 70 generaties na Chr. zijn die dat wél kunnen. Plus, laten we even optimistisch zijn, nog 100 generaties na ons. Zo’n 170 generaties is wel beduidend minder dan 3000 of 4000. Dat is weer heel oneerlijk voor die 3000/4000 generaties voor Chr.! Die konden er toch niets aan doen dat ze toen leefden en niet gered konden worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, hartelijk dank voor je vraag. Je stelt heel veel vragen en doet ook veel aannames. Zo geloven wij, op grond van de Bijbel, dat de aarde ongeveer 6000 jaar bestaat (zie o.a. deze artikelen: 'Duizenden of miljoenen jaar geleden' en 'Leeftijd van de aarde'). Dat is dus veel minder dan de 90-120.000 jaar die jij noemt. Dit verandert op zichzelf niets aan de vraag die jij stelt: hoe zit het met de mensen die voor de komst van de Heere Jezus leefden en niets van de Bijbel wisten? Of -dat is dezelfde vraag- hoe zit het met de mensen die nu leven en nog nooit van de Heere Jezus gehoord hebben? De gedachte dat miljoenen verloren gaan is vreselijk. We moeten voorzichtig zijn om hier zomaar uitspraken over te doen. Uiteindelijk is God Degene die over elk mens oordeelt. Wel mogen we kijken wat God in de Bijbel hierover zegt. Lees Romeinen 1 vers 18-32 maar eens. In dit gedeelte zegt Paulus dat elk mens kan weten dat er een God bestaat. Tegelijk heeft de mensheid God niet gediend, maar in zonden geleefd. De mensheid heeft God bewust (!) de rug toegekeerd en leeft zonder Hem. Voor het eerst gebeurde dat in het paradijs en daarna telkens opnieuw. Dit maakt dat elk mens schuldig staat tegenover God. Er is dus geen mens die ‘er niets aan kan doen’. Nee, elk mens is zelf verantwoordelijk voor het feit dat hij of zij God niet dient en liefheeft. Elk mens is zelf verantwoordelijk voor de zonde. De zonde van de mens is zo vreselijk dat het een eeuwig oordeel van God verdient. Vanwege de zonde zou elk mens verloren moeten gaan: de mensen die voor de komst van de Heere Jezus leefden, de mensen die na de komst van de Heere Jezus leefden, jij en ik. God is aan ons mensen niet verplicht om ons te redden. Het zou rechtvaardig zijn wanneer wij allemaal verloren gaan.

Toch wil God niet dat alle mensen verloren gaan. God wil mensen redden en zalig maken. Om mensen te kunnen redden moet er voor de zonde betaald worden. In Zijn grote liefde zond God Zijn Zoon, de Heere Jezus, naar de aarde. Hij heeft geleden aan het kruis en heeft zo betaald voor de zonde. Door het geloof in de Heere Jezus kunnen mensen gered worden. Geloven betekent dat je de zonden belijdt, de Heere Jezus lief hebt, Hem dient en in alles vertrouwt. Voor alle mensen die nu leven is het dus belangrijk dat ze de Heere Jezus leren kennen en op Hem vertrouwen. God Zelf zorgt ervoor dat mensen Hem leren kennen. Hij zorgt ervoor dat velen het evangelie horen. Hij verandert het hart van een mens zo dat hij of zij berouw krijgt van de zonde en de Heere Jezus lief krijgt. Dat is God aan niemand verplicht, maar doet Hij uit liefdevolle genade. Ook voor de komst van de Heere Jezus waren er mensen die in God geloofden. Zo heeft God Abraham geroepen. Abraham mocht in God geloven en verlangen naar de komst van de Heere Jezus, al zou het nog eeuwen duren voor de Heere Jezus kwam. Ook vele andere gelovigen uit het Oude Testament mochten zo uitzien naar de Heere Jezus en geloven in God. Zij zijn dus ook gered.

Eén ding moeten we dus niet vergeten: God is aan geen enkel mens verplicht om hem of haar te redden en zalig te maken. Het zou eerlijk zijn wanneer alle mensen verloren gaan. Dat er toch mensen gered worden is alleen Gods genade. Genade is iets waar je per definitie geen aanspraak op kan maken. Het is een onbegrijpelijk wonder wanneer je zelf de Heere Jezus mag kennen en mag weten dat jouw zonden vergeven zijn.

Kand. G. K. Terreehorst

Ds. G.K. Terreehorst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

32 reacties
Niagara
In Lucas 12 : 47-48 staat het volgende:
‘Die slaaf nu, die de wil van zijn heer kende en geen toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen. Van een ieder, wie veel gegeven is, zal veel geëist worden, en aan wie veel is toevertrouwd, van hem zal des te meer worden gevraagd.’
‭‭
Uit deze gelijkenis (lees heel lucas 12 voor de rest van het verhaal) is op de maken dat God mensen oordeelt op wat ze weten. Als ze Zijn wil kennen en die niet doen zal het oordeel zwaar zijn, maar kennen zij Zijn wil niet, dan houdt hij daar rekening mee in de strafmaat.
Nu zijn mensen geschapen met een Godsbesef, een ieder kan Hem zien in de natuur. Vandaar de vele natuurgodsdiensten ook. Als mensen de bijbel niet kennen kennen zij Gods wil niet, maar ze beseffen wel dat er een God is door ingeschapen godsbesef. Dus niemand is volledig onwetend. Daarom is niemand volledig vrijgesproken zonder Jezus daarvoor nodig te hebben. Maar als een mens die Gods wil niet kent naar zijn beste weten heeft geleefd, zou het zomaar kunnen dat God hem ook in Zijn koninkrijk opneemt. Het uiteindelijke oordeel is echter niet aan ons mensen, gelukkig maar, het is aan God, die rechtvaardig én genadig is. Twee dingen die wij met onze mensenhersentjes niet kunnen bevatten. Maar je mag erop vertrouwen dat Hij het beide is, zijn plan, verstand en goedheid zijn vele malen groter dan wij. Maak je hoofd dus niet te moe met dingen die ons verstand te boven gaan, vertrouw op Hem en als Hij terugkomt zal je wellicht je vragen beantwoord zien.
Nieuwverbond
Dit onderwerp maakt bij mij dat ik me beschaamd voel. Wat doe ik als gelovige toch weinig om de boodschap van de Heere Jezus hier op aarde te laten horen. Al de mensen om mij heen. Buren, kennissen, al die mensen die we zouden moeten vertellen dat ze in gevaar zijn, dat we verloren gaan zonder het bloed van de Heere Jezus. We hebben de opdracht van Jezus om heen te gaan en het Evangelie van verzoening aan alle mensen te verkondigen. En de praktijk is helaas dat we ons opsluiten binnen onze eigen kliekjes.
Geksje
Beste meneer Terreehorst,
Dank u wel voor uw antwoord. Ik vind het interessant om te lezen dat u vindt - of gelooft - dat elke mens verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden. Dat ben ik namelijk met u eens!
Op veel andere vlakken ben ik dat natuurlijk niet, maar ik begrijp nu wel iets van uw geloof. Dank u daarvoor.
Groetjes van de vraagsteller
Geksje
@Niagara,

Met jouw antwoord ben ik het niet eens. Je zegt dat ik mijn hersentjes niet moe moet maken met dingen die ons verstand te boven gaan. Op mij komt dat over als: denk maar niet te veel zelf na en neem deze dingen maar gewoon aan.
Dat kan niet. Homo sapiens betekent: de denkende mens. Ik móét wel nadenken over het goddelijke.
Dat is de natuur van de mens, in ieder geval van mij.

Wat ik wel interessant vind, is dat je zegt: "Nu zijn mensen geschapen met een Godsbesef, een ieder kan Hem zien in de natuur. Vandaar de vele natuurgodsdiensten ook." Betekent dat in jouw optiek dat natuurgodsdiensten niet 'slechter' zijn dan het christendom? Dat mensen die instinctief in een God of iets goddelijks in de natuur geloven, net zo goed 'gered' kunnen worden?
Persoonlijk zie ik mijn God in de natuur. Ik denk niet dat mijn God anders is dan de jouwe. Het is de menselijke gekleurde waarneming die onderscheid maakt.
Ik volg een natuurgodsdienst. Is mijn geloof ondergeschikt aan het jouwe?
johnknox46
geksje, jou godsdienst is niet ondergeschikt maar bestaat gewoonweg niet,er is 1 God en dat is de Vader de Zoon en de Heilige Geest die Hemel en aarde schiep in 6 dagen,

Die zijn enige zoon gegeven heeft voor verlossing van zondige mensen, Geksje je bent nog in de Genade tijd zoek Hem en geloof in Christus zodat je eeuwig leven zult met Die God. AMEN!!!!!!!!!
Geksje
Tsja.
Geksje
@johnknox46,
Ik heb over jouw antwoord nagedacht.
Je zegt dat mijn godsdienst niet bestaat, wat natuurlijk niet zo is, maar ik neem aan dat je bedoelt dat mijn 'god' niet bestaat.
Bestaat de aarde volgens jou niet?
Marisa
Hallo,

Je opmerking dat al die generaties die Jezus niet hebben gekend er niets aan kunnen doen dat ze niet gered zijn begrijp ik heel goed, en ook dat je vindt dat dat misschien niet eerlijk is.
Het verhaal van de Bijbel is zo wonderlijk, dat het ook mijn pet regelmatig te boven gaat.

Maar ik ben dan ook maar een mens, met een beperkt verstand.
God daarentegen, is alwetend.
Hij is een God aan wie ik me kan toevertrouwen, want Hij kent mij beter dan ik mezelf. Hij heeft heel mijn leven overzien voordat ik geboren werd. Hij weet al wat ik ga zeggen voordat ik mijn mond opendoe. (Ps. 139)
Hij is een machtige God. Rechtvaardig en liefdevol. Op Hem kan ik bouwen.
Er is geen twijfel meer aan Hem en Zijn Woord, ook al begrijp ik lang niet alles met mijn verstand.
De zekerheid die ik nu ervaar, kan alleen Hij mij geven. Dwars door alle vragen en twijfels heen, kun je toch op een punt komen waarop je zeker weet dat Hij bestaat, dat Hij leeft en dat Hij ook in jouw leven Koning wil zijn. Dat is bekering. Je keert je om, je geeft je oude leven op, je gaat een nieuw leven beginnen, samen met Hem. Dan vind je echte vrijheid en bevrijding. Er is geen mooier leven!
Als je Hem zou willen leren kennen, dan biedt Hij je daar nu, op dit moment, de mogelijkheid voor. Hij staat aan de deur van je hart en klopt aan. (Op. 3:20). Hij zal je rust geven. Je mag met alles bij Hem komen.
Ik wens je toe dat je het aandurft en Hem zult willen toelaten in je leven.
Geksje
Hoi Marisa,

Dat klinkt erg mooi en ik ben blij voor je dat je zoveel vertrouwen en rust hebt gevonden in je geloof in God.
Ik weet dat hij bestaat, er geloven namelijk aardig wat mensen in hem. Zelfde geldt voor Allah en Jahweh en Krishna (imo niet toevallig lijkend op het woord Christus) en Odin en Artemis en Nehalennia.
Ik denk niet dat het christelijk geloof mijn weg is, maar ik respecteer het wel. Maria en Jezus staan op mijn altaar, naast Nehalennia, een draakje en allerlei prachtige spullen uit de natuur.
Maar je weet maar nooit. Misschien komt er later in mijn leven wel een moment waarop ik behoefte heb aan het christendom en God. Dan wel een vorm die overeenkomt met mijn eigen waarden (bijv. homorechten). Maar nu nog niet.
Geksje
En nee, inderdaad, ik als mens kan ook niet alles begrijpen, dat weet ik en ik vind het juist ook wel mooi dat het universum geheimen voor ons houdt. Sommige dingen gaan ons verstand gewoon te boven.
Maar ik zal het altijd blijven proberen, mijn leven lang. Ieder sprankje informatie of begrip is immers weer iets, en zoals ik al zei, zit het in de natuur van de mens om nieuwsgierig te zijn.
Johan100
Mooi getuigenis Marisa, ik ben blij voor je!
Johan100
Een vorm die overeenkomt met jouw eigen waarden, Geksje, dat gaat het niet worden. Daar wordt je ongelukkig van. We kunnen niet onze eigen soort godsdienst maken en over Gods wetten heenstappen.
Marisa
Hoi G.,

Weet je, ik denk dat wij allemaal naar hetzelfde op zoek zijn: liefde, geaccepteerd zijn, innerlijke vrede en blijheid. En je hebt gelijk: het is goed om nieuwsgierig te zijn en vragen te stellen.

Ik vind het wel apart, dat ik net genoeg verstand heb gekregen om (soms ook ingewikkelde) vragen te kunnen stellen, maar veeeeel te weinig om er met mijn verstand ook de antwoorden op te vinden. Zo heeft God het ook bedoeld - mijn gedachten komen uiteindelijk altijd weer uit bij Hem, want Hij IS het antwoord.
Na dit leven zal Hij me ook alles laten begrijpen, maar misschien is dat dan wel helemaal niet meer zo belangrijk...

Gelukkig heeft God me ook een hart en een geest gegeven. Daardoorheen maakt Hij zich kenbaar aan de beperkte mens die ik nu nog ben. De overwaardering die ik ooit had voor mijn verstand heb ik nu niet meer, maar ik gebruik het natuurlijk wel, o.m. om ook de dingen van God beter te kunnen begrijpen!

Je bent op zoek en zoekt momenteel in allerlei vormen van godsdienst.
Maar bieden de goden die jij naast Jezus noemt ook die liefde die alle verstand te boven gaat - m.a.w. is er 1 bij die voor jou is gestorven in jouw plaats? Die jou persoonlijk kent en aanvaardt zoals je bent? Die je vrij wil maken van zonden? Die de dood heeft overwonnen en je eeuwig leven geeft?
Geksje
Hoi Johan,

Je schrijft: "Een vorm die overeenkomt met jouw eigen waarden, Geksje, dat gaat het niet worden. Daar wordt [sic] je ongelukkig van. We kunnen niet onze eigen soort godsdienst maken en over Gods wetten heenstappen."

Dat ben ik niet met je eens. Veel mensen maken hun eigen godsdienst. Ik ook bijvoorbeeld. Ja, Jezus is daar een onderdeel van, maar speelt niet de hoofdrol bij wijze van spreken. Ik vind dat je pas een godsdienst moet aanhangen als je het daar helemaal mee eens bent. Maar goed, dat is mijn mening en dat hoeft verder niet per se voor jou zo te zijn. Dus let's agree to disagree.

Je kan inderdaad niet over "Gods wetten" heen stappen. Volgens mij zijn dat in de eerste plaats de natuurwetten, en inderdaad kunnen wij de zwaartekracht niet opheffen of tijdreizen.
Maar waarschijnlijk bedoel jij ethische wetten.
Ik denk dat de mens niet voor niets een geweten heeft gekregen, en hoewel dat bij sommige mensen lichtelijk faalt, is het er altijd en heb je daar niet per se een God voor nodig.
Je moet je realiseren dat de dingen die in de Bijbel staan, zijn geschreven door ménsen, en bewerkt en geselecteerd door mensen. Op het Concilie van Hippo en dat van Carthago werd de selectie gemaakt van wat er in de Bijbel moest staan, en wat níét. Er bestaan bijvoorbeeld meer evangelies dan de vier die nu in de Bijbel staan. Deze selectie is gemaakt door de machthebbers van de Kerk en bevat dus geen dingen die hen niet goed uitkwamen of die vraagtekens zouden stellen bij hun macht.
M.a.w. wat velen beschouwen als Gods woord, is door mensen gemaakt. Daarom zet ik mijn vraagtekens bij het idee dat de Bijbel Gods woord en wetten bevat. Snap je?
Geksje
Hoi Marisa,

Inderdaad zijn we allemaal op zoek naar hetzelfde, denk ik. En ik ben het ook met je eens dat God (of hoe men het dan ook noemt) het antwoord op alles is. Mijn god in ieder geval wel.

Ik geloof eigenlijk niet in zonden en dus ook niet in een veroordelende God. Een veroordelende god vind ik niet vol van liefde. Persoonlijk.
Zeker niet als hij vindt dat homo's elkaar niet mogen liefhebben, of dat de mens geschapen is om over de natuur te heersen. Maar zoals ik in mijn antwoord aan Johan100 al zei - dat zijn waarschijnlijk de opvattingen van de vierde-eeuwse kerkprominenten en niet van God zelf. Als die al meningen heeft - en het is eigenlijk raar om 'die' te zeggen, want het is geen mannetje met een baard in de wolken (ik hoop dat jullie het daar mee eens zijn).

En er zijn talloze goden (én godinnen) die de dood overwinnen, of herrijzen uit de dood, in de mythologie (bijv. Mithras en Inanna), maar dat doet er niet zo toe.
Geksje
PS Over Mithras gesproken...
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mythologie/28693-jezus-christus-de-zonnegod.html
Geksje
Daarmee wil ik jullie niet kwetsen btw, maar ik vind dit soort dingen heel interessant altijd.
Marisa
Hoi G.,

Jij gelooft niet in zonden, ik wel. Ik vind dat ook helemaal niet moeilijk, want ik hoef maar naar mezelf te kijken...
Jij gelooft niet in een veroordelende God, ik geloof in een God die de zonde oordeelt omdat Hij puur licht is en geen enkele vorm van duisternis kan verenigen met Zichzelf. Daarom zijn wij zo ver van Hem verwijderd geraakt. Hij is niet alleen vol liefde, maar Hij is ook rechtvaardig. Dat maakt Hem ook zo betrouwbaar, bij Hem weet je precies waar je aan toe bent. Hij verandert niet.
Mogen homo's elkaar niet liefhebben van God? Waar staat dat in de Bijbel? En de mens mag of moet heersen over de natuur, d.w.z. ervoor zorgen. Wie zou dat anders moeten doen?
Ik geloof dat de Bijbel het woord van God is, jij gelooft dat het door mensen zo bij elkaar is geschreven en gezet.
Ik geloof dat Jezus daadwerkelijk als enige mens, die ook God was en is, is opgestaan uit de dood. Dat er mythische (verzonnen) verhalen bestaan waarin een mens een ander mens laat opstaan is daarmee niet te vergelijken.

Jij gelooft niet dat God een 'mannetje met een baard in de wolken' is.... Ik ook niet!
Hebben we toch nog iets gevonden waar we het over eens zijn... :)

Heb je al eens face-to-face met christenen gepraat over wat je bezighoudt?
Geksje
Hoi Marisa,

Leuk deze discussie! ;)
Ik ben het wel over meer dingen met je eens hoor :P

Ik heb niet de hele Bijbel gelezen, maar ik neem aan dat je gelijk hebt dat er niet in staat dat homo's elkaar niet mogen liefhebben. Desondanks zijn er veel christenen die homoseksualiteit veroordelen, zondig vinden of homo's willen 'bekeren'. Daar ben ik het niet mee eens. En als het niet in de Bijbel staat, wat heeft iedereen er dan op tegen?

Wat de natuur betreft, die kan prima voor zichzelf zorgen. De mens verpest alle natuur waar-ie zich mee bemoeit. Overal waar de mens de natuur met rust laat, ontstaat er een natuurlijk evenwicht, terwijl overal waar de mens ingrijpt, dit evenwicht wordt verstoord. De natuur is heel goed in staat zichzelf in stand te houden, daar hoeft niemand voor te zorgen.

Dat mythische verhalen verzonnen zijn, spreek ik niet tegen. Maar ik denk dat heel veel rond Jezus, of die nu slechts een historische persoon of echt de zoon van God was, is overgenomen uit mythologieën van door de Romeinen onderworpen volkeren. (Pasen bijvoorbeeld is gebaseerd op het Joodse Pascha, maar óók op de Germaanse gebruiken rondom het feest voor de godin Ostara (eieren, hazen) en Romeinse vieringen. De geboorte van Jezus werd van september naar december verplaatst omdat rond de winterzonnewende allerlei terugkeer-van-het-licht-feesten waren, zoals de Saturnalia, het feest van Mithras en Joel.) Hierdoor vonden de Europese heidenen het makkelijker en minder erg om christenen te worden. Dat is dus allemaal niet erg, maar het is wel heel interessant!

Ik heb wel eens face-to-face met christenen gediscussieerd, ik houd van debatteren dus ik vind dat altijd heel leuk. De laatste keer had ik het met een man over het bovenstaande, nl dat veel mythologie is overgenomen door het christendom. Dat ging ongeveer zo:
Ik: "En wist u dat in de Noorse mythologie ook een einde van de wereld bestaat? Daar wordt het Ragnarök genoemd."
Hij: "Echt? Nou..." *samenzweerderige blik* "...ik denk dat ze dat hebben overgenomen van de christenen!"
Johan100
Geksje, het gaat niet over homo zijn als geaardheid, maar het homofiel zijn praktiseren.