Drankprobleem van man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Twaalf jaar geleden ben ik getrouwd met de man waarmee ik toen oud wilde worden. Twee jaar later is onze eerste zoon geboren en is zijn vader overleden. Dit heeft bij mijn man er voor gezorgd dat hij steeds meer is gaan drinken. Toen ik daar achter kwam (hij dronk voornamelijk stiekem) was ik in verwachting van ons tweede kindje. Ik heb hem er mee geconfronteerd en na een lange tijd van veel praten -ook met familie- heeft hij besloten om hulp te zoeken in de vorm van therapie. Zo ging het jaren goed tot nu wij ons vierde kindje verwachten. Het loopt opnieuw uit de hand. Hij ontkent alles en zegt dat hij het zelf wel oplost. Ik heb hier totaal geen vertrouwen in, juist omdat hij het ontkent. Nu is laatst mijn jongste gebeten door de hond omdat deze hem aan het pesten was en mijn man dronken achter de computer zat. Ik was niet thuis. Ik durf niet meer weg te gaan en de kinderen alleen bij hem te laten. Ik wil niet doen wat God niet zou willen, maar ik zie niet wat ik nog aan opties heb. Graag uw advies.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een verdrietige thuissituatie! Als uw man geen hulp wil zoeken omdat hij "alles zelf wel oplost", betekent dat nog niet het einde van úw mogelijkheden! Uw man heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, u de uwe. Wanneer hij verzaakt moet ú handelen! Zoek voor uzelf hulp: een praatpaal (of een vorm van therapie) en een oppas thuis (of één waar de kinderen naar toe kunnen) als u alleen weg wilt of moet. Begin bij uw huisarts: hebt u daar al eens uw vragen voorgelegd? Hij of zij kent vast wel adressen in uw omgeving waar u terecht kunt.

"Niets doen wat God niet zou willen"? Nee, maar u denkt toch hoop ik niet dat God deze toestand wil? Ik heb wat moeite met die zin, alsof God straft of zoiets. Maar misschien bedoelt u dat helemaal niet. In ieder geval vraagt een en ander actie van ú, al was het maar uit zelfbescherming en vanwege uw taak als moeder. Gebed is een krachtig wapen, maar daarnaast dus ook hándelen, zoals ik al aangaf.

Heel veel sterkte toegewenst, Gode bevolen!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

alcoholverslaving
1 reactie
Ineke
Wat een intens moeilijke situatie.....echter uw man moet zijn verantwoordelijkheid nemen tov u en zijn gezin.Als hij niets wil moet u hem,desnoods met huisarts of iemand van de kerkenraad etc,dwingen!Dit is voor u en de kinderen een onhoudbare situatie en ook nog eens heel slecht voor het ongeboren kindje deze voortdurende spanning.Kunt u er over praten met familie?Zou het niet veel beter zijn dat u rust krijgt nu...?
Werkt uw man na aandringen van derden niet mee dan zult u zelf stappen moeten ondernemen.....Stel een ultimatum op,u mag eisen hebben hoor!Uit dronkenschap komt alleen maar ellende voort,losse handen,overspel etc.Praat alles van u af en krop het niet op want dan wordt u slachtoffer van het wangedrag van uw man.En houd het belang van uzelf en de kinderen voor ogen!Misschien moet u biddend een moeilijke beslissing nemen...
Hopelijk komt uw man tot inkeer en beseft hij op tijd dat hij zichzelf en zijn gezin ten gronde richt wat hem wellicht later(te laat!) enorm kan spijten.Ik wens u heel veel wijsheid en kracht toe in deze haast onmogelijke situatie!Uw hartenkreet raakt me....