Leren van verbroken relaties

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

De afgelopen drie jaar heb ik twee relaties achter de rug. De eerste relatie ging fout omdat hij een psychische stoornis had. Welke geef ik liever niet aan. Toen ik de tweede relatie kreeg met een jaar van rust, heeft hij verteld door zijn verleden een stempel te hebben gekregen van de GGZ met dezelfde psychische stoornis als mijn eerste relatie. Hij gaf aan dat hij daardoor gedwongen medicatie heeft. Ik schrok heel erg, mede doordat ik veel heb meegemaakt met de eerste relatie. Ik heb er vele gesprekken met mijn tweede relatie over gehad, zelfs met hem naar de GGZ geweest om zijn dossier te lezen van het verleden. Daarin las ik dat er wel enige symptomen waren van de stoornis, maar niet alle symptomen aanwezig waren bij de stoornis. Conclusie: doordat ik nare herinneringen had van het verleden -en mijn tweede relatie had een verleden- kwamen we er samen niet uit en heb ik het een aantal keren uitgemaakt.

Mijn tweede relatie heeft zichzelf nu beschermd omdat ik het weer uitmaakte, wel had hij liefde tot mij. Tot mijn verbazing hoorde ik dat hij nu een ander heeft, twee maanden nadat de relatie beëindigd is. Dit deed erg pijn, omdat hij aangaf dat hij zichzelf beschermde voor de gevoelens die hij voor mij had. Ik kan het niet begrijpen. Waarom een ander, terwijl we van elkaar hielden of houden?

De grootste vraag: hoe had ik hier mee om kunnen gaan? Moest ik meer praten in de relatie of had ik hulp hierin moeten zoeken? Mijn angst was om weer alles mee te maken als met mijn eerste relatie. Dus ik had mede hierdoor geen vertrouwen in de tweede relatie. Hij had geen vertrouwen meer in de relatie omdat ik het telkens uitmaakte. Wel gaf hij aan dat hij het begreep waarom ik het uitmaakte. Dat betwijfel ik nu. Wat kan ik uit dit verhaal aan mijzelf verbeteren of hieruit leren? Ik begrijp dat het nu gaat om accepteren en loslaten. Maar graag zou ik willen weten wat ik kon verbeteren of hieruit leren betreffende deze situatie.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nou, je maakt het nogal ingewikkeld in je brief. Je vraag is niet hoe moet ik ermee omgaan, maar hoe hàd ik, enzovoort. Tja, je hebt gehandeld zoals je dat gedaan hebt. Daar kan ik toch niets meer aan adviseren of helpen veranderen?

Als ik je goed begrepen heb was jíj het die ‘relatie2’ meerdere keren verbrak? Dan is de bedoelde jongeman daarna toch vrij om een nieuwe vriendin te vinden? Of is ‘uit’ niet helemaal ‘uit’ bij jou en was jouw ‘uitmaken’ meer een vraag om verandering bij hem of het vragen van aandacht voor jou zelf? Het doet nú jou pijn dat er snel een ander is, maar hoe was het voor relatie1 én relatie2 toen jíj niet meer wilde? Ik hoop, dat jij je les hebt geleerd, want zó werkt het niet in de liefde en in de omgang met elkaar. Op deze manier gaat de relatie immers niet over (groeiende) liefde, maar over het in de tang houden van elkaar! Over manipulatie, als ik het zo mag zeggen.

Zowel relatie1 als relatie2 beschrijf je in termen van psychische problematiek. Tja, dat kan. En het kan dan maar wat moeilijk zijn om sámen te leven. Máár bij mij gaat het in een relatie allereerst om ‘houden van’. Van beide partners. Onvoorwaardelijke liefde... want het stellen van voorwaarden is de nekslag voor welke relatie dan ook! Wellicht moet je je dus afvragen in hoeverre jij iets verwacht of meent te mogen verwachten van een jongen.

Ik denk, dat je déze tweede jongen nu los moet laten. Net als nummer één. Helemaal. Wil je leren van wat er mis ging, schrijf dan voor jezelf op wat je van een relatie in het algemeen verwacht en vooral ook van de beide relaties waar je over schrijft. Vraag jezelf af, wat jíj zou willen en kunnen géven in liefde. Dáár gaat het om. Kom je er zelf niet uit, want het is wél confronterend en vraagt naast reflectie ook zelfinzicht, dan zijn een aantal coaching-gesprekken zeker aan te raden!

Sterkte ermee,
Marijke Rots

1 reactie
Niagara
Een persoon ís niet zijn psychische stoornis. Ik ken een hele hoop mensen met psychische stoornissen en heb er zelf ook één (of zelfs meerdere, afhankelijk van wie je het vraagt), maar toch zijn sommige mijn dierbaarste vrienden en anderen met precies hetzelfde stempeltje houd ik bewust op afstand omdat het anders misgaat. Besef dat een label met een stoornis niet meer betekent dan dat iemand een combinatie van symptomen heeft die zo hinderlijk worden ervaren dat er een diagnose/behandeling gewenst voor was/is. Deze labels worden geklassificeerd via de DSM V, een handboek voor psychische diagnostiek. Dit werkt als volgt: bij elke stoonis worden een aantal symptomen weergegeven, en een hoeveelheid waaraan minimaal moet worden voldaan om het lanel te krijgen. Stel, er staan 6 mogelijke symptomen en om de stoornis te hebben moet je er minimaal 4 van vertonen. Dan kun je dus twee mensen hebben waarvan de één symptoom A, B, C en D heeft, waar persoon twee symptoom C, D, E en F heeft. In dit geval zouden ze evenveel overeenkomsten als verschillen hebben op psychodiagnostisch vlak. Het is dus heel goed mogelijk dat je met persoon 1 grote problemen hebt omdat symptoom A en/of B echt onuitstaanbaar voor jou zijn, maar persoon 2 prima bij jou past. Het is zelfs mogelijk dat je bij persoon 1 symptoom C of D als hinderlijk ervaart, terwijl dat bij persoon 2 niet zo is omdat hij er op een andere manier mee omgaat.
In dit laatste geval kan het ook zijn dat persoon 2 dus niets verkeerds doet, maar jij het als triggerend of onveilig ervaart omdat persoon 1 vanuit dezelfde symptomen nare dingen heeft gedaan. In dit laatste geval raad ik je zeker aan om eens een psycholoog/coach te spreken over je nare ervaring(en), er lopen namelijk heel veel mensen op de wereld rond met dezelfde eigenschappen en het kan je erg beperken als je daar steeds door in verwarring komt of je zo naar voelt dat je niet meer passend kan reageren. Er is echter ook de mogelijkheid dat als je een keer door iemand verkeerd behandeld bent in een relatie, je jezelf onbewust/ongewild steeds weer in een zelfde misbruikbare positie laat komen. Dit gebeurt vaker als je eerste relatie verkeerd is gelopen en je een laag zelfbeeld hebt. Hierdoor kun je een vertekend beeld hebben gekregen van je eigen grenzen en van wat ‘normaal’, acceptabel, prettig, of gewenst is binnen een relatie. Vaak negeer je dan je gevoel of ga je juist rare sprongen maken omdat je gevoel en gedachten niet bij elkaar lijken te kloppen. Als je je daarin herkent raad ik je met klem aan een psycholoog te zoeken, en het te bespreken met iemand in je omgeving die je vertrouwt.
Aan dat je het herhaaldelijk uit hebt gemaakt met je tweede relatie leid ik af dat je nogal verwarrende dubbele signalen hebt afgegeven. Het is verstandig dat je tweede relatie dat een halt toe heeft geroepen, dit is namelijk geen gezonde situatie. Het is mogelijk dat hij nu een nieuwe relatie aan is gegaan om een extra duidelijk signaal te zenden: het is klaar. Laat je niet meeslepen in obsessie hierover, dan stel je jezelf in een makkelijk te misbruiken positie en van zo’n obsessie komt niets goeds, alleen maar narigheid. Bezin op wat er gebeurd is, reflecteer en vraag een ouder, vriendin, broer, zus, gemeentelid, oma, of iemand anders bij wie je je veilig voelt en die genoeg afstand tot de situatie heeft, om met je mee te denken over wat er is gebeurt, welke fouten je hebt gemaakt en wat je daarvan kunt leren om er beter uit te komen. Als je niemand hebt die je genoeg vertrouwt, weet dan dat je altijd naar God toe mag komen en dat Hij wijsheid en inzicht geeft door Zijn Geest als je erom vraagt, dat Hij je begrijpt en je je zwakheden vergeeft, en je je fouten aan wil wijzen, niet uit gemenigheid maar zodat je ervan kan leren en groeien. Ga in gebed tot Hem met dit alles en stort al je vragen en emoties, heel je hart maar bij Hem uit. Zoek Hem en laat je door Hem leiden. Wees niet trots, maar nederig. Nederigheid is niet dat je jezelf waardeloos vindt, het is dat je je eigen fouten durft te erkennen en de verantwoordelijkheid ervoor neemt, maar niet onder de last daarvan bezwijken omdat je in je hart weet dat God jou waardevol vindt en dat die waarde niet afhankelijk is van wat jij fout of goed doet maar van Zijn keuze om jou tot Zijn kind te maken en al je fouten te vergeven uit de goedheid van Zijn hart, door het offer van Jezus aan het kruis. Laat je door Hem leiden! Soms gebeurt dot door mensen die Hij op je pad stuurt, soms door een liedje, bijbeltekst of gewoon een sterk gevoel dat Hij je geeft, dat niet anders dan van God kan zijn. Veel zegen en wijsheid!