Onrust over E-nummers

BSc J.H. Nijsink-Haase / 13 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over E-nummers. De laatste tijd letten steeds meer mensen in mijn omgeving hierop. Ik heb me er wat in verdiept en zag dat bijvoorbeeld E-nummer 621 erg schadelijk is (een smaakversterker). Ik eet denk ik 1 a 2 keer per week iets waar dit in zit: mix voor pasta of rijst en soep. Is dit echt zo erg? Voor de rest eten we veel Hollandse pot zonder toevoegingen en geen diepvries- of potjesgroenten. In welke hoeveelheden zijn E-nummers nu echt schadelijk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Ik begrijp je onrust. Er wordt immers van alles gezegd over E-nummers en vaak in negatieve zin. Op internet kun je veel informatie vinden. Er wordt van alles beweerd, maar wie of wat moet je nu geloven? Wees altijd kritisch naar de informatie die je leest. Welke bronnen gebruik je? En is de informatie goed onderbouwd?

Je hebt, mede door reacties uit je omgeving, je vraagtekens bij het gebruik van E-nummers. Een E-nummer is een stof die aan een voedingsmiddel wordt toegevoegd, om het te verbeteren. Een product wordt hierdoor bijvoorbeeld langer houdbaar. Of de smaak wordt intenser, door het toevoegen van smaakversterkers. In principe kun je gewoon gebruik maken van voedingsmiddelen die E-nummers bevatten. Alleen mensen met de stofwisselingsziekte (Fenylketonurie) PKU kunnen aspartaam (E951) beter mijden omdat dit fenylalanine bevat. Fenylalanine komt van nature ook in gewone voedingsmiddelen voor. Mensen met overgevoeligheidsreacties als astma en anafylaxie kunnen zwaveldioxide (E220) en kaliumbisulfiet (E228) beter mijden.

Stoffen mogen niet zomaar aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. Nieuwe toevoegingen moeten binnen de Europese Unie eerst worden goedgekeurd door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Als ze goed zijn gekeurd, krijgen ze een E-nummer. Dat betekent dat de overheid deze stoffen heeft gecontroleerd en veilig acht. Een E-nummer is dus eigenlijk een kwaliteitskenmerk. Omdat deze stoffen vaak een lange naam hebben, krijgen ze een E-nummer. Dat heeft dus een praktische reden.

Voordat E-nummers goedgekeurd worden, moeten ze voldoen aan wettelijke verplichtingen: 1. Er wordt vastgesteld aan welke levensmiddelen deze additieven mogen worden toegevoegd. 2. De toevoeging wordt beperkt tot de kleinste hoeveelheid die nodig is om het gewenste effect te bereiken. 3. Er wordt voor gezorgd dat je nooit meer binnen kan krijgen dan de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI): daarmee wordt rekening gehouden bij de productie van voedingsmiddelen.

De Aanvaardbare Dagelijkse Inname is de hoeveelheid stof die je dagelijks binnen mag krijgen via voeding, zonder gevolgen voor de gezondheid. Bij een normale voedingsinname zul je dus niet snel teveel van een bepaald E-nummer binnenkrijgen.

De EFSA stelt niet alleen nieuwe E-nummers vast. Ze voert ook evaluaties uit. Het kan dus zijn dat er nieuw onderzoeksresultaten komen waaruit blijkt dat stoffen toch bepaalde effecten hebben die niet eerder zijn gevonden. Zo nodig worden er dan maatregelen genomen. Zo staan azo-kleurstoffen bijvoorbeeld regelmatig ter discussie. Dit zijn synthetische kleurstoffen. In principe zijn ze veiliggekeurd. Uit één Engelse studie blijkt echter dat kinderen hyperactief worden van deze kleurstoffen. Volgens de EFSA zijn deze effecten verwaarloosbaar klein. Uit voorzorg heeft de Europese Unie besloten dat producten die azo-kleurstoffen bevatten een waarschuwing op het etiket moeten hebben.

Vooral het E-nummer 621 heeft een negatieve ‘bijsmaak’. Naar het E-nummer 621, ofwel Mononatriumglutamaat of Ve-tsin, is al veel onderzoek gedaan. In 1968 werd voor het eerst het "Chinees Restaurant Syndroom" genoemd. Ve-tsin wordt o.a. gebruikt in Chinese Restaurants. Mensen die in een Chinees Restaurant hadden gegeten, zouden o.a. klachten krijgen als hoofdpijn en astma-aanvallen. Dat hoeft niet door de stof Ve-tsin te komen. Er is nooit wetenschappelijk aangetoond dat er een verband is tussen Ve-tsin en het ‘Chinees Restaurant Syndroom’. Op food-info.net staat een interessant artikel (in het Engels) over dit E-nummer.

Het Voedingscentrum vermeldt dat er publicaties in de omloop zijn waarin gewaarschuwd wordt voor schadelijke effecten op de gezondheid van bepaalde E-nummers. De consument wordt in die publicaties gewaarschuwd voor effecten die bij plaatsvinden bij een dosis honderden keren hoger dan de veilige hoeveelheid (ADI). In de praktijk zul je deze hoeveelheden niet snel binnenkrijgen.

Niemand kan met honderd procent zekerheid zeggen dat alle E-nummers veilig zijn, omdat er altijd nieuwe wetenschappelijke inzichten kunnen komen. Zo is er nog weinig onderzoek gedaan naar het effect van E-nummers in bepaalde combinaties. Ook is er wel eens kritiek geweest op de werkwijze van de EFSA. Dit zouden voor jou redenen kunnen zijn om bepaalde E-nummers te mijden. Op dit moment is er echter nog geen overtuigend bewijs dat bepaalde E-nummers, zoals E621, schadelijk zijn.

Hartelijke groeten,
Anneke Nijsink-Haase,
voedingskundige/diëtist

Lees meer artikelen over:

e-nummersvoeding
13 reacties
Boaz
Ik moet E621 mijden, krijg er migraine van.
Ik ken trouwens meerdere mensen die slecht reageren op E621. Smaakversterkers hebben we niet nodig, het is alleen handig voor de fabrikant: het vervangt nl goede voedingsstoffen, dus wordt het product goedkoper om te maken - maar niet beter.
rotterdam
Als een product goedkoper wordt om het maken profiteert de klant ook / de verkoopprijs wordt immers lager.
Race406
Ja.... Hoe drukker we zijn met de hype van de e nummers, en hoe meer we daarover praten, hoe minder we hoeven te praten over wat werkelijk belangrijk is... Zonder iedereen over een kam te scheren: Waarom kan heel reformatorisch Nederland wel daarover praten... Maar als het gaat over of je de Here Jezus persoonlijk hebt mogen leren kennen begint men te stotteren en is het gesprek afgelopen... Helaas, maar dit is wel mijn ervaring. Praten over bijzaken gaat prima maar als je bij de Kern komt is het snel gedaan..
Hanna
@Race406; ik vind je reactie's een beetje flauw worden; alles wordt afgedaan met je woorden;
'' Maar als het gaat over of je de Here Jezus persoonlijk hebt mogen leren kennen begint men te stotteren en is het gesprek afgelopen...''
uit je frustratie niet bij iedere vraag die voor jou geen hoofdzaak is!
mortlach
Ik vind het ergens wel grappig dat nu zo veel mensen overtuigd zijn dat E-nummers SCHADELIJK zijn, terwijl het juist VEILIG gevonden stoffen zijn. Je zou je juist zorgen moeten maken over stoffen die GEEN E-nummer hebben.

Maar goed, het is een hype, mensen weten er niets vanaf dus is het makkelijk zich angst te laten aanjagen. Kijk ook naar de magnetron waarvan je vroeger direct kanker zou krijgen (nu niet meer), en de straling van GSM waar we nu ineens allemaal aan zullen doodgaan.

Er wordt vaak verwezen naar allerlei verkeerd geinterpreteerd onderzoek. Ik herinner me iemand die ervan overtuigd was dat een bepaalde stof (talk, geloof ik), slecht voor je was omdat daar onderzoek naar was gedaan. Dat heb ik toen even opgezocht en uit het onderzoek bleek dat als ratten 20 uur per dag talk laten INADEMEN, dat dat dan slecht voor de longen is. Nogal wiedes. Maar binnen de kortste keren maken paniekzaaiers er dus van dat zelfs de kleinste hoeveelheid talk in je voedsel meteen kanker veroorzaakt...

Dat er mensen zijn die slecht reageren op bepaalde stoffen kan best, maar daarmee zijn die stoffen niet ineens giftig. Ik ken mensen die allergisch zijn voor amandelen of kattenhaar. Ik ben dat niet, dus ik mag graag mijn kat knuffelen terwijl ik een handje amandelen eet.

Er is weinig gevaarlijker dan een klein beetje kennis...

Verder zijn er geen giftige stoffen, enkel giftige hoeveelheden. Water is dodelijk, als je er maar genoeg van drinkt.
QuadCoreInside
Melk is trouwens ook heel ongezond. Staat op internet, dus is het waar.
Gisela
Ja er zijn zoveel dingen ongezond.

Wij mijden E621 en zoetstoffen zoveel mogelijk. Weetje wat het is, mensen krijgn er veel meer van binnen dan ze denkne. Waarschijnlijk de vraagsteller ook wel.

Rijtje opnoemen?
-Vrijwel alle chips en zoutjes
-Soepen en bouillon
-kant en klare maaltijden/pakjes
-de meeste vleeswaren, ook (rook)worst knakworst e.d.
-salades en dressings
-sauzen als mayo ook groentesausjes, sate etc

echt als je er op let is de lijst heel lang..

Vroeger had ik vaak last van mn darmen, ik moest afkicken toen we ineens stopten met 621, heel vreemd. Als ik het nu weeer eet, voel ik meteen mn darmen weer.

Overigens, per merk zit er verschil in wat je koopt. Het valt me vaak op hoe duurder en beter het merk hoe mer 621 ed er in zit.
Bepaalde dingen van C1000 merk zijn wel goed.
Soep is nauwelijks te vinden. en alleen naturelchips is safe zelfs de naturelbeertjes voor kids niet..
Het is even zoeken en uitproberen maar de moeite waard.

Enne zoetstoffen zit niet alleen in ligt, ook heel vaak in koek en gebak, ijs, zelfs in augurken!! Bizar..
shaila
En wat laten jullie kinderen dan drinken? Ook zo`n punt. Alle sappen zijn giftig, hoorde ik pas iemand zeggen, haar kinderen drinken alleen water en thee. Maar de mijne lusten graag een sapje of een prikje! Ik voel me gewoon schuldig!!??
Maar even serieus, wat is nou goed buiten om water of thee?
Roozemond
Deels kan ik het begrijpen waarom mensen zo gefocust zijn op e-nummers. Maar het wordt ook echt een hype. Over een tijdje is het weer iets anders.
Gisela
@Shaila hoe bedoel je alle sappen zijn giftig?

water en thee zijn het beste ja.
Voor wie zonder suiker wil is er diksap met alleen fruitsuikers, ook appelsientje is er puur volgens mij en sappen van coolbest? maar dat weet ik niet zeker. Verder, wij drinken sinas cola 7up en dubbelfrisss (met mate) daar zit suiker in maar geen zoetstof hoor!
eduard98
Als E-nummers zo veilig zijn, waarom verhoogt dan bijvoorbeeld Aspartaam het risico op kanker bij ratten?
http://www.refdag.nl/nieuws/zoetstof_aspartaam_verhoogt_kankerrisico_1_147174
mortlach
Sap giftig? Kijk, dat bedoel ik dus met die paniekzaaierij. Wijs mij 1 persoon aan die is doodgegaan door sapvergiftiging en dan geloof ik je. Tot die tijd is het allemaal opgeklopte stoerpraterij om mensen bang te maken omdat iemand vind dat je eigenlijk geen sap zou moeten drinken.

Wil je trouwens weten wat er allemaal aan narigheid in thee zit? En sap, man, daar zit evenveel suiker in als in een glas cola en nee, de vitamines die er (misschien) inzitten compenseren daar niet voor.

Eerst is het niet goed dat er suiker in drankjes zit omdat het slecht is voor je tanden en je er dik van wordt, en nu is het weer niet goed dat ze zoetstoffen gebruiken. Terug naar de suiker en de rotte tanden dan maar?

@Eduard98: Uit het artikel: Bij mannetjesratten vonden de onderzoekers overigens ook een verhoogd risico op lymfeklierkanker en leukemie, maar alleen in de groep die de grootste hoeveelheid (5000 mg/kg) aspartaam kreeg. Dit verschil was niet statistisch significant ten opzichte van de controlegroep.

Oftewel, als je 250 keer zoveel aspartaam als gemiddeld inneemt, is het risico op kanker statistische niet significant. Als ik 5gr/kg omreken naar mezelf moet ik dus een halve kilo aspartaam naar binnen werken voordat ik daar iets van merk. Ook de stijgingen bij lage doses zijn niet significant. Sorry, maar daar kan ik me dus echt niet druk om maken.
esthuis
Gelukkig zijn we geen ratten!
Inderdaad een mega Hype. Probeer gewoon alles met mate te eten. En zoveel mogelijk vers. Af en toe in de week een makkelijk zakje met E nummers is toch prima. Met mate is altijd goed. Sommige doen net alsof producten gemaakt zijn van Enummers. Chips is vooral nog van een lekkere aardappel.