Jezus zo tegenstrijdig

Ds. G. van de Groep / 2 reacties

Vraag

Waarom is Jezus zo tegenstrijdig? Hij zegt: Eert uw vader en moeder, maar ook: wie niet haat zijn vader en moeder...

Antwoord

Je stelt een mooie en belangrijke vraag. Het lijkt alsof hier inderdaad sprake is van een tegenstrijdigheid. In het vijfde gebod van zijn Wet vraagt de Heere dat wij onze ouders zullen eren. Een mooie uitleg van dit gebod geeft de Heidelbergse Catechismus in Zondag 39. Lees die maar eens. Maar staat de roep van de Heere Jezus in Lukas 14:26 hier niet haaks op? "Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn." Toch niet. Je moet er even op letten waarover het hier gaat. Jezus heeft het tegen mensen die Hem willen volgen. Dus om het discipelschap. Een hele schare liep achter Hem aan. En dan keert Jezus Zich om en zegt als het ware tegen hen: "Jullie kunnen wel meelopen, maar besef dat dan ben je nog geen echte volgeling van Mij. Dat vraagt namelijk een radicale beslissing. Dan moet je je vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelf je eigen leven haten. Als je dat niet kunt, kan je Mijn discipel, Mijn volgeling, niet zijn."

Om te begrijpen wat de Heere Jezus hier bedoelt, is het goed om Mattheüs 10:37 erbij te lezen. Daar staat: "Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig." Dat is iets anders dan haten. Zeker, maar in de lijn van Mattheüs mogen we ook Lukas 14:26 verstaan. Het woord "haten" betekent niet: een hekel hebben aan of een afschuw hebben van iemand. Het betekent iets of iemand achterstellen, op de tweede plaats stellen. In Israël was de familieband heel hecht. Daar brak je niet zomaar mee. Denk aan Abraham die door de Heere geroepen werd zijn land, zijn familie en ook zijn vaders huis te verlaten. Hij geeft voorrang aan het spreken van God om te gaan naar het land dat Hij hem zou wijzen. Je familie, ouders, kinderen, broers, zusters en wie ook mogen je niet verhinderen om de weg met Christus te gaan. Als het dan toch op kiezen aankomt, dan moet wat het zwaarst is ook het zwaarst wegen.

Nee, Jezus roept hier niet op om de band met je ouders, je man, je vrouw, je kinderen door te snijden. Maar als het om de keuze voor Hem gaat, dan moet alles daar voor wijken. Dan heeft dat prioriteit. De Heere Jezus volgen en dienen kan helaas weerstand bij je naasten oproepen. Maar daar mag je je niet van weerhouden. In bepaalde landen kan een hartelijke keuze voor Hem zelfs je leven kosten. Wel, dan moet je je ook daar niet door laten weerhouden. Dan moet je je eigen leven haten, dus prijsgeven, om Christus' wil. Uit liefde tot Hem. In 14:27 zegt Jezus ook: "En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn." Je kruis achter Jezus aandragen, betekent niet een gebukt gaan onder problemen en zorgen in het leven van alledag. Jezus bedoelt hiermee de smaad van het Evangelie dragen. Delen in de smaad van Hem. Dat kun je als echt christen verwachten. Een dienstknecht, een volgeling van Christus is niet meer dan zijn Meester.

Ik hoop dat het je duidelijk is geworden wat Jezus met dit haten bedoelt en dat ook jij door genade zo'n volgeling mag zijn.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

ouders erentegenstrijdig
2 reacties
etim
Mooi antwoord!
Pientje
Je (grote) liefde tot de Heere is vergeleken bij de liefde tot je vader en moeder als haat.