Geheimhoudingsplicht van de dominee

Ds. J.L. Schreuders / 6 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over geheimhoudingsplicht van de dominee en cadeaus voor de dominee. In een familiegeschil, dat over geld gaat, heeft de dominee een gesprek gehad met alle partijen. Er zijn brieven geschreven door de dominee. Vervolgens is er een rechtszaak gekomen en toen heeft een van de partijen een brief van de dominee ingebracht. Ik heb vervolgens dit gemeld aan de dominee en gezegd dat ik vind dat dit schending van de geheimhoudingsplicht is. De dominee heeft het feit -dat ik dit heb gemeld- doorgegeven aan de partij die zijn brief ingebracht heeft. Deze dominee kreeg veel cadeau’s van deze partij, zoals gratis overnachtingen in hotels. Vragen:

1. Hoe zit het met de geheimhouding van de dominee? Had hij mogen doorgeven dat ik hem heb geschreven dat ik vond dat het niet mocht dat deze brief van een ‘geheimhouder’ in een rechtszaak wordt gebruikt?

2. Mag een dominee cadeau’s aannemen van een lid van zijn gemeente voor hemzelf?

3. Wat kan ik doen? Een gesprek aanvragen?

4. Is het gebruikelijk dat een dominee bij een bemiddelingsgesprek partijen laat tekenen dat alles wat besproken is vertrouwelijk blijft en nooit tegen een partij kan worden gebruikt in een rechtszaak?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik ga geen oordeel vellen in een zaak die ik niet in zijn volle omvang kan overzien en evenmin zonder hoor en wederhoor te hebben toegepast. In het algemeen kan ik wel zeggen dat dominees zich beter niet als intermediair in zakelijke kwesties moeten mengen. Daarvoor zijn ze niet opgeleid, het is ook niet hun taak en slechts een enkeling is ervoor geschikt. Brieven schrijven aan betrokkenen vind ik vervolgens ook linke soep. Je ziet dat dit misbruikt kan worden als er een juridisch traject volgt en niet alleen dan. Het lijkt me dat de dominee hierin niet erg wijs gehandeld heeft.

Geschenken aannemen behalve een bosje bloemen op je verjaardag  en misschien een kerstkrans aan het einde van het jaar, vind ik ongeoorloofd. Als dit waar is -maar is het waar?- zit iedere predikant die dit doet dus daarin scheef. Dat hij uw bezwaar tegen het inbrengen van het schrijven van de dominee in een juridisch geschil meegedeeld heeft aan degene, die het ingebracht heeft daarvan denk ik dat het eraan ligt hoe en waarom hij dit deed. Hij kan het ook gedaan hebben als signaal dat dit niet had mogen geschieden. In het laatste geval kun je volgens mij  nauwelijks een schending van het ambtsgeheim noemen.

Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

ambtsgeheim
6 reacties
Johangroen
Een dominee heeft geen ambtsgeheim, dat is een zelfbedacht misverstand van de kerkorde, juridisch heeft alleen een dokter of psychiater een ambtsgeheim, uiteraard naast alle regerings ambten.
Omega
De geheimhoudingdplicht (het ambtsgeheim) voor kerkelijke ambtsdragers is in de wet opgenomen onder het verschoningsrecht. Kortom, niet alleen kerkordelijk, maar ook juridisch is er sprake van ambstgeheim bij predikanten, ouderlingen, diakenen en (soms ook) bij kerkelijk werkers.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/6491/domineesvrouw-en-ambtsgeheim/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23927/geheimhouding-van-een-ouderling-of-predikant/

http://www.kerkrecht.nl/sites/default/files/Steenks%20Scriptie%20over%20ambtsgeheim.pdf

https://www.rd.nl/opinie/columns/ambtsdrager-moet-soms-ambtsgeheim-verbreken-1.356179

https://www.digibron.nl/search/detail/012e3621261055d46f842928/het-ambts-geheim-van-de-zielszorger
Johangroen
Als een predikant een misdrijf onder de pet houd word hij gezien als medeplichtige en heeft hij de plicht dit te melden. Het enige wat hij niet mag is gevoelige informatie van gemeente leden delen dit valt onder de privacy wet. Een dominee heeft niet zoals een arts een geheimhoudingsplicht.
Omega
Dat geldt ook voor een ambtenaar in overheidsdienst. Daarom hebben beiden nog wel een ambtsgeheim. Overigens geldt ook voor artsen dat zij in zeer bijzondere gevallen (afhankelijk van de gezondheids- en levensschade bij derden) het beroepsgeheim mogen doorbreken. Zo ook het verschoningsrecht, waar zowel predikanten als artsen onder vallen. De rechter bepaalt uiteindelijk of iemand daar al dan niet terecht een beroep op doet als getuige.

Als je overigens vindt dat een predikant het beroepsgeheim in jouw specifieke geval niet hoeft te handhaven, kun je dat altijd aangeven ;-)
Boanerges
Ik vind dat Schreuders nog mild is wanneer hij zegt dat “dominees zich beter niet in zakelijke kwesties moeten mengen”
Dat lijkt mij namelijk overduidelijk. Predikanten moeten zich alleen bezig houden met de zielenzorg van hun schaapjes. De rest moeten ze overlaten aan anderen. Daar ligt hun enige verantwoordelijkheid hoewel ik wel begrijp dat de verleiding groot is deze verantwoordelijkheid uit te breiden als de gemeenteleden in sommige denominaties de predikant een aspostolische bevoegdheid toedichten. Dus..... geen partij kiezen! Dat is dom, oliedom.
Johangroen
Boanerges volledig mee eens, er zijn gemeente leden die denken dat een dominee, priester, psycholoog, arts en rechter zijn en het liefst ook advocaat.

Idd zielenzorg is zijn taak.