Bidden in het stil gebed

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Wat moet je bidden in het stil gebed?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gaat over de kerkdienst, waar iedereen (jongeren ook) een stil gebed doet wanneer de kerkenraad binnen is gekomen en de predikant aan de voet van de preekstoel een stil gebed doet en de ouderlingen en diakenen dat doen in de kerkenraadsbank. Wat moet je dan bidden? Om een zegen voor deze dienst.

Waarom? Omdat we zo afhankelijk zijn van Gods Geest. Al hebben we de meest godzalige dominee en al krijgen we de meest ernstige, lieflijke en geestelijke prediking en al horen we de meest zuivere en diepgravende schriftuitleg..., dan nog zijn we totaal onmachtig om daaruit een zegen voor eigen hart en leven weg te dragen. Daar komt bij, dat die man op de preekstoel het ook zelf niet kan. Preken is een gave van God en luisteren evenzo.

Bidden jullie, jonge mensen ook wel, voordat je naar de kerk gaat en wanneer je in de kerk zit en voordat de dienst begint?

Voordat de dienst begint, is het nog al eens wat oneerbiedig of rumoerig. Waarom? Zijn we niet gekomen onder Gods Woord om de HEERE te zoeken? Zijn we ons niet ervan bewust hoe belangrijk, hoe heilig de dingen zijn die zullen plaatsvinden? Dat de prediking zuiver en geestelijk, krachtig en godzalig zal zijn? Beseffen we niet dat de dienaar van het Woord daarvoor de bediening van de Heilige Geest nodig heeft en dat ons gebed daarvoor onmisbaar is? Hebben we er geen notie van hoe belangrijk de kerkdienst is, ook voor ons en onze kinderen, op reis naar die nimmer eindigende eeuwigheid, omdat de Heere onder het Woord en de prediking geloof werkt, zonden vergeeft en harten vernieuwt?

Dan dienen we ook stil te zijn, eerbiedig, rustig, nadenkend, biddend. Daarom is het goed om voordat we naar de kerk gaan, eerst te bidden. Ja, voordat de zondag begint, eerst te bidden. Juist op de Dag des Heeren dient onze ‘stille tijd’ des te langduriger te zijn, want nu gaat het grootste werk gebeuren, wat maar kan gebeuren: het Woord wordt verkondigd en beluisterd! Is dat niet gewichtvol? Kunnen en durven dominees niet onvoorbereid de kansel op en durven en kunnen kerkgangers wel onvoorbereid de kerkbank in? Dat moest niet kunnen! Laten we onderzoeken waar het vandaan komt, dat er zo weinig zegen valt onder de bediening van het heilige en ware Woord van de levende God. Laat de prediker zichzelf onderzoeken en de luisteraar ook zichzelf. Want de schuld zien liggen bij de ander is zo moeilijk niet, maar om die bij onszelf te ontdekken, is veel belangrijker, moeilijker, maar ook nuttiger.

Het stil gebed voor het begin van de dienst is geen lege vorm, maar is, als we een biddend leven leiden, een zinvol gebeuren.

Tegelijk bedenk ik -als ik het eens vreemd mag zeggen- dat het stil gebed aan het begin van de dienst overbodig is. Wat bedoel ik? Ik zal het uitleggen aan de hand van wat ik zelf op 18 november 1979 beleefde aan de voet van de kansel in Driesum. Het was op die zondag mijn eerste preek als kandidaat. Een dag waarnaar ik had uitgezien, waartegen ik had opgezien. Voordat die zondagmorgen aanbrak, had ik al heel wat gebeden tot de God van genade opgezonden. Toen de Dag des Heeren aanbraken, verminderde dat niet. En onderweg naar de kerk -ik voel me nog daarheen lopen met het oude echtpaar Uiterdijk van de Kolkerslaan- bleef het maar zuchten en bidden van binnen en in de consistoriekamer precies zo. Toen ik dan achter de dienstdoende ouderling aan de kerk binnenliep en aan de voet van de kansel kwam te staan -o, wat een indrukwekkend moment!-, was er bijna geen gedachte meer over om te bidden. Ik had zoveel gebeden, dat ik op dat moment niet zoveel meer had om te bidden; alleen nog maar: "Heere, help mij."

Zo zou het bij wijze van spreken met ons allen moeten zijn op weg naar de heilige bediening van Gods onfeilbaar Woord, dat we de hele week door (zaterdagavond en zondagmorgen in het bijzonder) bidden, en dat we niet alleen in die halve minuut van stil gebed voor de kerkdienst de prediker en de kerkdienst opdragen.

Toch zeg ik ook: het is heel zinvol en ik wil in het bijzonder ook de jongeren onder ons oproepen -lees het ze maar voor, ouders, wanneer ze dit artikel zelf nog niet lezen- om de kerkdienst te beginnen met stil gebed!

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

biddenkerkdienst
2 reacties
juni
vragensteller,t,is te hopen dat de kerk vol komt te zitten met mensen die zuchten om een zucht!
Jvslooten
Bid of God Zijn dienaar woorden van Hem te spreken wil geven. Bid of Hij de prediking wil zegenen, of Hij harten wil openen en Zijn Woord vrucht wil laten dragen, veel vrucht. Of het gestrooide zaad wortel mag schieten. Bid of God de Geest uit de hoogte nog wil uitgieten, opdat een ieder tot een vruchtbaar veld worde. Bid of God Zijn woord niet ledig wil doen terugkeren, en bid om kracht en wijsheid en vrijmoedigheid voor de prediker. En trouwens, je mag ook voor jezelf bidden. Hij hoort naar jou gebed.. laat het niet aan je voorbij gaan.