Pijn op de borst

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Al een paar maanden heb ik last van druk/lichte pijn op de borst. Eerst was dit maar heel af en toe, maar de laatste tijd komt het veel vaker voor. Niet alleen druk, maar ook stekende pijn en aanhoudende, zeurderige pijn. Ook bij diep ademhalen komt er soms extra druk op de borst. Het is echt beide kanten, links en rechts. Zou dit met mijn hart te maken hebben? Ik ben 17, dus echte hartproblemen komen meestal niet voor op mijn leeftijd.

De afgelopen week denk ik er steeds meer aan en het lijkt ook wel alsof de pijn en druk toeneemt. Ik durf eigenlijk niet naar de dokter omdat de klachten niet duidelijk zijn en ik ook geen patroon erin kan vinden (tijdens sporten, na eten etc.). Ik vind dat heel moeilijk om dan aan te geven waar en wanneer de pijn er is. Toch vraag ik me af of het handig is om -ondanks vage klachten- een dokter te bezoeken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De kans dat er iets met je hart aan de hand is, is gezien je leeftijd klein. Maar met klachten van pijn op de borst zou ik zeker wel een huisarts bezoeken. Het kan namelijk ook andere oorzaken hebben zoals last van de spieren, huid, de maag en de ademhaling (zie ook thuisarts.nl). De huisarts kan na lichamelijk onderzoek en het stellen van verdere vragen je wat meer vertellen over de oorzaak en de eventuele behandeling.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst