Ben ik bezeten?

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Vandaag ervaarde ik het weer: de bezetenheid. Ik ben van mening dat ik bezeten ben omdat ik af en toe ril of tril. Ik ben ooit naar de prostituees geweest en daarna kwam er weer bezetenheid in mij op. Naar welke kerk moet ik gaan om ervan af te komen? Ik ben gelovig geworden in de ene kerk, maar heb ook vrede gekregen in een andere kerk. De ene kerk gelooft wel in bezetenheid en de ander niet.

Hoe kan ik weten waar ik terecht moet? Is er iemand die mij advies daarover kan geven? Ik weet ook dat ik moet stoppen met porno kijken, dat is inmiddels in werking gesteld. Ik wil gewoon een eerlijk antwoord. Ik wil gewoon ook een fijne relatie krijgen zonder mij zorgen te maken over mijn bezetenheid.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het woord bezetenheid is een aanduiding van demonische invloed in iemand. Die invloed komt in dat geval niet slechts van buitenaf, zoals bij ieder mens, maar er zijn gebeurtenissen geweest waardoor een of meer demonen in een persoon is komen wonen.

In het bevrijdingspastoraat wordt onderscheid gemaakt tussen allerlei gradaties van ernst. Er kan sprake zijn van een betrekkelijke lichte vorm van demonische activiteit, waarbij iemand lange tijd  normaal kan functioneren. Het andere uiterste is dat er zeer veel demonische activiteit is en de gedemoniseerde persoon niet meer gewoon kan leven. Een beschrijving van de laatste situatie is te vinden bij de bezetene van Gardara, die tussen de graven woont en de omgeving onveilig maakt. Hij noemt de naam Legio, een aanduiding dat er wel een legioen demonen in hem woont (Markus 5). Een veel minder ernstige situatie betreft iemand die naar de synagoge in Kapernaüm komt, maar daar Jezus tegenspreekt (Markus 1).

Om beter op de vraag in te gaan, is het nodig het woord bezetenheid nader te omschrijven. Als verschijnsel van bezetenheid wordt nu slechts genoemd “omdat ik af en toe ril of tril.” Laat ik maar gelijk zeggen: dit is geen duidelijke aanwijzing voor de diagnose bezetenheid of occulte belasting. Dat is geen ontkenning van het probleem, maar ik bedoel aan te geven dat er andere verschijnselen zijn die hiervoor kenmerkend zijn. De huidige omschrijving laat ook andere oorzaken toe.

Het is uiteraard verkeerd om naar prostituees te gaan. Op zich kan daar een oorzaak liggen van occulte belasting, maar dat is niet altijd het geval.

Inderdaad wordt er in de bestaande kerken heel verschillend gereageerd op demonische invloeden in iemand en op de mogelijkheid tot bevrijding. De situatie is per plaats verschillend. De beste manier is om dat aan een vertegenwoordiger van die kerken zelf te vragen. Er is ook de mogelijkheid dat een kerk hulp inroept van officieel bevrijdingspastoraat. Ik heb daarover in verschillende publicaties geschreven. Meer informatie is op mijn website www.mjpaul.nl te vinden.

Je schrijft ook over het stoppen met pornokijken. Als ik het goed begrijp, ben je daarmee bezig, al of niet met hulp van anderen.

Dan de laatste zin: je wilt gewoon een fijne relatie zonder zorgen over je bezetenheid. Dat roept bij mij de vraag of: wil je vooral een fijne relatie zonder rillen of trillen? Of is het je te doen om vergeving van zonden en het ontvangen van genade? Gaat het over het wegdoen van het verkeerde en het leven tot Gods eer? Is het je te doen om het demonische tegen te staan en vervuld te worden met de Heilige Geest? Waarover maak je de meeste zorgen?

In het bevrijdingspastoraat komen ook deze zaken aan de orde. Die vorm van pastoraat betreft dus meer dan het afhelpen van enige nare bijverschijnselen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

occult