Terugvallen in surfgedrag

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een groot probleem. Ben een jonge vrouw van 25. Heb geen relatie (waar ik soms erg veel verdriet om heb). Ik ben een erg zwaarmoedig persoon. Maar nu merk ik bij mezelf als ik bij een familielid achter internet zit, dat ik ga zoeken naar video's/foto's van lesbiennes. Hier heb ik al een aantal jaren last van. Heb er een poos vanaf kunnen blijven, maar helaas ben ik er weer in terug gevallen. Terwijl ik dus helemaal niet op vrouwen val. En ik WIL dit ook NIET!! Maar elke keer zoek ik het toch op... Heb er veel moeite mee. Ik schaam me hier erg voor, vooral tegenover mijn ouders en desbetreffende familielid... Ook omdat ik veel met het geloof bezig ben en een aantal jaren geleden belijdenis heb gedaan. Ik durf niet meer te bidden tot God omdat ik weet dat ik zondig ben. Weet u een antwoord voor me?

Antwoord

Beste vriendin,

Je bent ongetrouwd en geen lesbienne, maar -schrijf je- als je achter internet zit zoek je steeds naar video’s/foto’s van lesbiennes. Een poos heb je dat niet gedaan, maar je bent weer teruggevallen. Terwijl je het niet wilt. Toch zoek je het elke keer weer. Je schaamt je er erg voor en je durft niet meer tot God te bidden, omdat je weet dat je zondig bent. Of ik een antwoord voor je weet?

Beste vriendin, ik denk -als ik je vraag goed lees- dat dit een vorm van internetverslaving is zoals er veel vormen van internetverslaving zijn. Er zijn jongeren (ook trouwens ouderen), die urenlang op internet zitten, ook om 'onschuldige' dingen te zien, die daardoor veel kostbare uren van hun tijd verloren laten gaan. Soms denk ik: was er maar geen internet. Maar internet is niet meer uit onze samenleving weg te denken. De vraag is alleen: Hoe gaan we ermee om? Legt het niet (veel) teveel beslag op onze gedachten, op onze tijd, raken allerlei sociale contacten via persoonlijke ontmoetingen e.d. niet op de achtergrond? Enz. Zou van internet niet hetzelfde gelden als er na de uitvinding van de boekdrukkunst werd gezegd: "Het is een stap ten hemel (de Bijbel was bijvoorbeeld het eerst gedrukte boek) en een stap ter hel?" Wat ik daarmee wil zeggen: Jij moet, evenals iedereen, op een verantwoorde manier met internet leren omgaan. Ook al zou je alleen zoeken naar heel zinvolle dingen, dan geldt het ook: legt wat je op internet ziet niet teveel beslag op je gedachten, is het van waarde wat je ziet, geeft het je leven méér zin of is het eerder een verhindering in je (geloofs)leven? Het eerste wat ik dus zou willen zeggen: Zorg vóór alles voor een verantwoord internetgebruik.

Uit je vraag maak ik op dat je zelf geen internet hebt, want je zit, zo schrijf je, bij een familielid achter de de computer. Ik zegt niet dat je zelf internet moet aanschaffen, maar: ben je, omdat je geen internet hebt, niet te weinig geoefend in internetgebruik, is het allemaal niet erg 'nieuw' voor je, zodat je op zoek gaat naar dingen waar je achteraf spijt van hebt? En (ik zeg dat alvast meteen maar): als je ooit internet aanschaft, zorg voor een goed gefilterd net.

Nu die video’s/foto’s van lesbiennes. Op zichzelf is er niets op tegen dat je als meisje graag foto’s e.d. van andere meisjes/vrouwen ziet. Zelfs voor een jongen/man is daar op zichzelf niets op tegen. Waarom zou iemand niet mogen denken: dat is een leuk meisje, een leuke vrouw/jongen/man? Als de gedachten maar rein zijn en blijven. De vraag is daarom hóe je kijkt en wat dat het bij je teweeg brengt. Kijk je vooral graag (ik zeg het maar heel gewoon) naar de vrouwelijke vormen? Of naar het al of niet aardige gezicht? Of naar de kleding e.d.? Wekt, wat je ziet, sensuele gevoelens bij je op? In dat geval moet je er gauw mee stoppen. In de andere gevallen zeg ik: probeer nuchter tegenover jezelf te staan. Zeg tegen jezelf: Ben je helemaal dwaas, meid, wat is er nou aan om naar foto's/ video's van andere meiden/vrouwen te kijken? Zonde van mijn tijd. Probeer steeds het lege en zinloze ervan in te zien en zoek andere, betere afleiding.

Of kijk je graag naar de video's/foto's omdat je eigenlijk 'nieuwsgierig' bent naar andere ongetrouwde meisjes/vrouwen? Je schrijft namelijk dat je –25 jaar– ongetrouwd bent en dat dat je soms erg veel verdriet geeft. Is dat misschien een (van de) reden(en) van je zonderling internetgebruik? Je zou je in dat geval eens de vraag moeten stellen of je je nog ongetrouwd-zijn op de juiste wijze verwerkt hebt. Heel veel meisjes/jonge vrouwen van jouw leeftijd zijn ongetrouwd. Geeft het ongetrouwd-zijn je veel verdriet, dan is dat heel begrijpelijk. Maar aan de andere kant: je bent nog jong. Niet iedereen krijgt verkering op een jonge leeftijd. Je zou je eens kunnen afvragen of je voldoende met jongens/jonge mannen in aanraking komt? Als dat niet of weinig het geval is zou je een weg kunnen inslaan waardoor dat meer mogelijk is: een kerkelijke/christelijke vereniging, een zangkoor, een jongerenreis, enz.

Je legt, als ik het goed lees, een verband tussen je verkeerde internetgebruik en zonde en zegt: "Ik durf niet meer tot God te bidden omdat ik weet dat ik zondig ben." Beste vriendin, is dat juist? Was de tollenaar geen zondaar, die desondanks (of jùist omdat hij zich zondig wist) tot God bad: "O God, wees mij zondaar genadig"?  (Lukas 18:9-14). Of bedoel je dat je niet tot God durft bidden omdat je steeds weer in hetzelfde zondige internetgebruik valt? Heeft dat internetgebruik van je toch iets sensueels, zodat je steeds in verleiding wordt gebracht? Maar mag iemand die steeds in zonde valt de Heere niet meer bidden? Zou het niet juist andersom zijn: dat hij of zij de Heere juist des temeer nodig heeft, zowel in Zijn hulp in het gevecht tegen de zonde als in Zijn vergevende genade? Denk aan de weduwe in de gelijkenis van Jezus (Lukas 18:108), die volhardt in het bidden, ook al zijn haar omstandigheden heel anders dan die van jou.

Je schrijft ook dat je een erg zwaarmoedig persoon bent. Ligt daar ook geen belemmering in dat je nauwelijks durft te bidden en misschien ook wel dat je bepaalde dingen in je leven gauwer als zonde ziet dan dat ze dat werkelijk zijn? Waarom zou je, beste vriendin, trouwens zwaarmoedig zijn? Zou de Heere er ook voor jou niet zijn? Zou je niet leren je in vertrouwen aan Hem en Zijn genade over te geven? Is het evangelie niet nodigend genoeg? (Mattheus 11:28-30). Zou Jezus niet tegen je zeggen, wat Hij tegen de zwaarmoedige Thomas zei: "Wees niet ongelovig, maar gelovig?" (Johannes 20:27).

 Je schrijft dat je veel met het geloof bezig bent. Zou dat niet betekenen dat de Heere met jou bezig is en ook jouw behoud op het oog heeft? Dat wil niet zeggen dat je dan geen strijd meer zou hebben. Het gevecht tegen de zonde blijft, voor de een tegen de ene zonde, voor de ander tegen een andere zonde. Het gebed om dagelijks bekering en vergeving blijft daarom ook. Om van dag tot dag te leren leven uit de vergevende genade van de Heere Jezus Christus.

En wat je internetgebruik van je familielid betreft: probeer met het familielid in gesprek te blijven. Laat, als je bij haar of hem internet gebruikt, zij of hij de mogelijkheid hebben om volop mee te kijken, zodat je geen dingen zoekt waarvan je hoopt dat een ander dat niet ziet.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Van harte sterkte en zegen.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

lesbischporno