Pizzabezorger gecrasht

Jurist / Geen reacties

Vraag

Ik werk als pizzabezorger. Dit weekend ben ik gecrasht. Ik reed door de regen toen opeens tussen twee geparkeerde auto’s een fietser zonder licht op de weg kwam. Dit gebeurde een paar meter voor mij, waardoor ik een noodstop moest maken en hierbij ben ik uitgegleden met de brommer. Ik heb de fietser niet geraakt maar ik heb wel letsel opgelopen door dit ongeval. Mijn horloge is kapot, barsten in mijn telefoon en veel pijn aan allebei mijn enkels en scheenbenen. Kan ik verhaal gaan halen bij mijn baas, kijken of ik de fietser kan benaderen of heb ik gewoon pech?

Antwoord

Meestal geldt bij een aanrijding tussen een scooterrijder en een fietser artikel 185 Wegenverkeerswet (WVW). In dit geval wil jij als scooterrijder echter schade vorderen bij de fietser. Aangezien de fietser ongemotoriseerd is, geldt nu niet artikel 185 WVW, maar artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek (BW). Wel gaat er een zogenaamde reflexwerking uit van artikel 185 WVW. Dat houdt in, dat bij een aanrijding tussen een motorrijtuig (in jouw geval een scooter) en een fietser, waarbij schade wordt toegebracht aan de bestuurder van het motorrijtuig of aan het motorrijtuig zelf, de schade, óók als de fietser schuld heeft aan de aanrijding, in beginsel voor een gedeelte voor rekening blijft van de eigenaar van het motorrijtuig, behalve als er sprake is van overmacht aan de zijde van de gemotoriseerde.

Wat betekent dit nu concreet voor jou? In de eerste plaats dat de fietser, mocht hij aansprakelijk zijn via artikel 6:162 BW, waarschijnlijk niet alle schade hoeft te vergoeden. Dat komt omdat de wetgever in Nederland nu eenmaal wil dat fietsers als zwakke verkeersdeelnemers beschermd worden. De fietser dient alleen alle schade te vergoeden als jou helemaal niets te verwijten valt. Hiervan gaat de rechter maar zelden uit. De gedraging van de fietser, namelijk zonder licht de weg op gaan, moet zo onwaarschijnlijk zijn dat jij met die mogelijkheid naar redelijkheid geen rekening hoefde te houden. Fietsers en voetgangers zijn soms nogal onberekenbaar in het verkeer en daar zou je als bestuurder van een motorvoertuig (in jouw geval van een scooter) rekening mee moeten houden, zo wordt dan beargumenteerd. Dit leidt ertoe dat in ieder geval een deel van de door jou geleden schade voor eigen rekening blijft. Voor welk deel je mogelijk de fietser aansprakelijk kunt stellen, zal een letselschadespecialist voor je kunnen berekenen. Bovendien moet je ook kunnen aantonen dat de schade ontstaan is door het ongeluk. Dat was makkelijker geweest als de fietser was gestopt na je valpartij en met eigen ogen heeft kunnen zien wat de schade is. Al met al zal het niet eenvoudig zijn je schade te verhalen bij de fietser, mocht je al weten wie de fietser is.

Wat meer kans van slagen heeft, is verhaal halen bij je werkgever. Als je als pizzakoerier tijdens je werk (letsel)schade oploopt door een verkeersongeval, dan kun je die schade veelal vergoed krijgen. Tenminste, als je werkgever een zogenaamde Schade Verzekering Opzittenden (SVO-verzekering) voor zijn brommers heeft afgesloten. Mocht je werkgever voor zijn werknemers geen extra verzekering hebben afgesloten, dan kun je je eigen werkgever aansprakelijk stellen voor (letsel)schade na een verkeersongeval. Dat laatste gaat wel heel ver en zal de verhouding tussen jou en je werkgever kunnen verslechteren. Mijn advies is: bespreek het ongeval met je werkgever en ga na waar je werkgever voor verzekerd is. Dat heeft mijns inziens de meeste kans van slagen.

Tags in dit artikel:

juridisch