Kerk van de Nazarener

dr. G. van der Hoek / 7 reacties

Vraag

Ik zou graag wat meer informatie willen over de kerk van de Nazarener. Is dit een Bijbelgetrouwe kerk?

Antwoord

Ik geef  hieronder een kopie van een typering van de Kerk van de Nazarener zoals zij die van zichzelf geven in Wikipedia. Duidelijk is dat zij zich zien als een kerk in de traditie van het methodisme (zij verwijzen nadrukkelijk naar John Wesley). In die lijn ligt ook dat zij zich actief opstellen naar de medemens, zoals je dat bijvoorbeeld ook tegenkomt bij het Leger des Heils. Deze in 1908 in Amerika gestichte kerk is er sinds 1967 ook in Nederland.

Zij noemen zichzelf ook heiligingskerk, van daaruit kan je ook hun actieve opstelling verklaren.
Zonder iets te kunnen of te mogen zeggen over individuele leden, kunnen we wel zeggen dat deze kerk in de leer niet gereformeerd is, de Reformatorische belijdenis (de Drie Formulieren van Enigheid) onderschrijven zij niet. Ook vind je in hun beschrijving van hun grondslag geen directe verwijzing naar de drie Oud Christelijke Belijdenisgeschriften.

Gezien de door hen zelf gegeven beschrijving kan je verwachten dat zij in het algemeen een optimistisch mensbeeld hebben. Vandaaruit zullen zij, uitgaande van de verantwoordelijkheid van mens, arminiaanse trekken hebben in het spreken over wedergeboorte, geloof, bekering en heiliging.

G. van der Hoek, Krimpen aan den IJssel

De Kerk van de Nazarener is een internationaal christelijk kerkgenootschap, voortgekomen uit het methodisme, maar vooral gekend als heiligingskerk. De Kerk van de Nazarener is officieel opgericht op 8 oktober 1908 te Pilot Point, Texas, USA. Sinds 1919 heeft de Kerk van de Nazarener haar hoofdgebouwen in Kansas City, USA. In 1967 startte de Kerk van de Nazarener in Nederland. Aan het einde van 2008 had de Kerk van de Nazarener 1.837.393 leden in bijna 23.000 kerken in 155 verschillende landen.
De leer van de kerk is dat de gemeenteleden geloven dat het evangelie aan iedereen verteld moet worden, en dat de gelovigen de Heilige Geest mogen krijgen. Hoewel het kerkgenootschap een specifieke roeping hiertoe voelt, voelt ze zich ook één met alle andere christenen die de naam van dezelfde God aanroepen.
De Wesleyaanse geloofstraditie, als een evangelische variant binnen het protestantisme, is een blijde, optimistische in de ervaring van de christelijke navolging verkregen leer. De nadruk viel bij John Wesley (1703-1791) op de oorzaak van de zonden. Hij leerde dat God in zijn omzien naar een verloren mensheid, de grondoorzaak wil wegnemen door het geloof in Jezus Christus en, in plaats van de ingewortelde zelfzucht, zuivere liefde in het hart wil uitstorten door de Heilige Geest.

7 reacties
Cloudsadmirer
De 3 formulieren van enigheid onderschrijven is nog geen grond om een Bijbel getrouwe kerk te zijn. Ik ken zat kerken die deze formulieren + de genoemde belijdenis geschriften wel onderschrijven maar nog steeds een heel Bijbel ONtrouwe kerk zijn! En omgekeert geldt dat ook.
Gerteke
Dat zegt de dominee ook niet. Hij zegt niet dat de leer niet bijbels is, maar niet gereformeerd. Nou, daar heeft hij een punt nietwaar?
1a2b3c
Aha!! Een kerk die zich alleen grondt op de Bijbel dat kan ik niet verkeerd vinden.
Ik heb wat meer moeite met de zin uit hun opstelling "en dat de gelovigen de Heilige Geest mogen KRIJGEN" want de gelovigen hebben de Heilige Geest al.

Hand.5:32 ... en ook de Heilige Geest, Welken God gegeven heeft dengenen, die Hem gehoorzaam zijn.
1Kort.3:16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?
1Kort.6:19 dat het lichaam van de gelovige een tempel van de H.G. is.
Rom.8:9 In­dien iemand de Geest van Christus niet heeft die behoort Hem niet toe.

Als je de Geest niet hebt dan hoor je niet bij Chris­tus.
Christen zijn en de Heilige Geest hebben gaan samen.
Cloudsadmirer
Gerteke je hebt helemaal gelijk. Maar er word wel vaak gedaan alsof de formulieren en geschriften soms nog belangrijker zijn dan de Bijbel! 1a2b3c: toch is de HG in sommige gemeentes veel meer mERKBAAR als in andere gemeentes... Denk alleen al aan tongentaal.
petrus
@rinske
Je suggereert dat daar waar sprake is van tongentaal, de Heilige Geest meer merkbaar aanwezig is???
1a2b3c
Rinske,

Ik had het niet over de gaven van de Heilige Geest waar tongentaal bij hoort.
In 1 Korth.12 staan de gaven van de Geest: de één spreekt vreemde talen en de ander heeft weer gaven van gezondmaking en een volgende werkingen der krachten enz.
janvanverweg
@ trefpunt,
mag ik je laatste vraag wat aanscherpen?
het NT heeft het maar weinig over christenen en gelovigen. ik hen een telling gedaan in de evangelien en handelingen. (in de brieven werd met gelovigen ook naar de OT-Joden verwezen daarom nam ik die niet mee) het woord gelovige(n) komt 3 keer voor en Christen (en) 2 keer. daarentegen komt het woord discipel(en) 258 keer voor.
zo zou ik dus je vraag willen veranderen tot: "Wat is een discipel en waar blijkt dat uit?"

op die manier ook zou ik de bijbelgetrouwheid van een kerk willen zoeken; in hoeverre maken ze discipelen? gehoorzamen kerken de laatste woorden van hun Heer voordat die ten hemel voer?
Maak (!) alle volkeren to mijn discipelen. (vanuit het grieks mbv IdR studiebijbel)