Kalknagels

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Al jaren heb ik last van kalknagels. Ooit waarschijnlijk bij het zwembad opgelopen. Het is inmiddels veel erger geworden en nu -zo’n tien jaar later- zijn negen van de tien teennagels aangetast. De kleinsten waarbij het begonnen is zijn het ergst. Hiervoor ben ik al naar de huisarts geweest en hij heeft me eigenlijk gewoon weer naar huis gestuurd omdat er niet echt iets is wat de zekerheid geeft dat het uiteindelijk weggaat.

Toch heb ik gevraagd of hij iets weet wat het proces dan vertraagt. Over Daktarin had hij positieve verhalen gehoord. Dit gebruik ik nu al twee jaar. Er bestaat wel een kuur, maar daar kun je bijwerkingen van krijgen. Er is een nagel die soms ook erg pijn doet tijdens het lopen. Een pedicure zou mijn voeten kunnen verzorgen, maar als ik daar wekelijks of maandelijks heen moet, dan zitten daar ook hoge kosten aan verbonden. Voor mezelf vind ik het allemaal niet dramatisch, al zou ik er heel veel voor over hebben om eraf te komen. Ook de kosten, als ik maar wist dat het dan echt weg zou gaan.

Wat ik het ergste vind van alles is dat mijn kind aan beide kleine teennagels nu ook kalknagels heeft. Dat begon voor het eerste levensjaar al! Ik voel me daar enorm schuldig over. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk op te letten. Alle tips die er zijn probeer ik op te volgen. Toch heeft er besmetting plaats gevonden. Ik maak me hier erg zorgen over. Wat kan ik voor mijn kind gebruiken om het tegen te gaan?

Stel dat ik wel die kuur wil gebruiken, heb ik dan geen grote kans het weer terug te krijgen omdat mijn kind het ook heeft? En hoe is het dan over dertig jaar? Ik weet dat deze vragen het beste thuis horen bij mijn huisarts maar die heeft eigenlijk heel duidelijk gezegd dat er niets is. Dat zolang het niet te pijnlijk is, ik het zo kan laten. Voor mij is het door de jaren heen iets groots geworden. Nu heeft één kind het maar misschien straks ook de anderen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Kalk- of schimmelnagels zijn een vrij veel voorkomend ‘probleem’. Op middelbare leeftijd heeft ongeveer een op de vijf personen schimmelnagels. Ik adviseer alleen behandeling als men er last van heeft. Het behandelen van schimmelnagels door smeren met Daktarin heeft mijns inziens geen zin.

Als je het behandelen wilt dan adviseer ik een kuur van drie maanden (bijv. terbinafine). Het succespercentage ligt tussen de 60-80 procent. Het duurt in totaal ongeveer negen maanden voordat de nagel van de basis naar de top is uitgegroeid. En dan is er dus geen schimmel meer zichtbaar op de nagel. Uiteraard bestaat er wel een kans op herbesmetting.

Goede voethygiëne kan dit voorkomen. Een goede voethygiëne bestaat uit: voeten niet met zeep wassen, voeten goed drogen, dagelijks schone, katoenen sokken aantrekken en badslippers dragen in ruimtes waar veel mensen komen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

voeten
5 reacties
Ellenoor
Ik ben normaal helemaal niet van de alternatieve middeltjes, maar in dit geval zou ik echt Gentiaan Violet willen aanbevelen. Het wordt door onder meer door lactatiekundigen aangeraden bij spruw (ook een hardnekkige schimmel), en daarvoor heb ik het zelf ook gebruikt: veel effectiever dan daktarin en dergelijke middelen! Maar ook tegen andere schimmels schijnt het goed te werken. Dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen, maar in dit geval zou ik zeggen: baat het niet dan schaadt het zeker niet. Het is niks occults of mystieks. Gewoon een cadeautje uit het rijk der natuur. Via internet kun je genoeg ervaringen van anderen vinden en een flesje bestellen. Succes ermee!
joella
Ik begrijp hoe vervelend het is, ik ken het probleem en durfde al lang niet meer met open schoenen te lopen i.v.m. de verkleurde teennagels. Mijn pedicure adviseerde poeder Lamisil (verkrijgbaar bij de drogist). Na een tijdje vroeg ik haar of er ook iets bestaat wat je kunt innemen zodat het herstel van binnenuit gaat en misschien ook sneller. Er bestond ook Lamisil om in te nemen, maar dat was alleen via de huisarts verkrijgbaar. Maar toen mijn huisarts mijn teennagels zag, zei ze gelijk dat dit te erg was om met de Lamisil te herstellen. Ook Dactarin zou onvoldoende werken. Van haar kreeg ik een kuur van 3 maanden (helaas ben ik de naam kwijt).
De 3 maanden waren om en nog steeds zag ik geen herstel, daarom vroeg ik om nog een kuur. Dit kreeg ik niet, zou geen meerwaarde hebben. Maar al snel kwam er schone nagel door. Dat groeide en groeide van binnenuit steeds verder en bij het nagels knippen, knipte ik steeds meer van de kalknagel weg. Totdat ik schone nagels had. Geweldig!
Mijn huisarts zei trouwens dat het niet alleen de hygiëne is, maar dat het ook in je bloed kan zitten (aanleg).
Ik zou het echt nog es bij je huisarts proberen! Het kostte mij even geduld, maar zeker de moeite waard. Veel succes! (excuses voor mijn lange verhaal)
Prisma23
Ik heb jaren mee zitten rommelen. Spul van de drogist of van de huisarts had geen effect.
Nu een aantal maanden elke morgen even wat azijn op de betreffende nagels spuiten/druppelen, probleem opgelost.
Azijn komt gewoon uit de supermarkt.
Blijkbaar veranderd azijn de ph van de nagel zodanig dat de "schimmel" het daar niet meer naar zijn zin heeft.
jw51hjws
Wat Prisma schrijft klopt,
ik heb ook veel baat gehad bij azijn, andere middeltjes werkten niet bij mij,
azijn, super goedkoop, wel even volhouden tot de klacht over is
benefietdiner
Ik heb de kalknagelpen van trekpleister gebruikt en werk perfect.

Wel vol houden, zoals de huisarts ook zegt (plus/minus negen maanden), totdat de kalk of schimmel uit de nagel gegroeid is. https://www.trekpleister.nl/trekpleister-kalknagelpen/p/3133754