Weinig voelen voor verloofde

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Soms als ik mijn verloofde zie, voel ik niet zo veel voor hem. Dan denk ik weleens: het zit niet goed tussen ons, want ik voel niets. Dit vind ik zo lastig, want ik kan rationeel geen reden bedenken om het uit te maken. Hij heeft zoveel lieve en goede dingen. Alleen tob ik maar over of ik wel voldoende voel voor hem. Dit is heel akelig. Ik vind dat ik hem dan erg tekort doe. Mijn verloofde merkt dat ik hierover tob. Zijn werk boeit me ook niet zo. Ik heb dan het gevoel dat ik niet zo kan meeleven als het hoort, of waar hij recht op heeft. Zelf heb ik een verantwoordelijke baan; ik werk in de psychiatrie. Vaak heb ik dan het gevoel dat mijn baan op een veel hoger niveau ligt dan zijn werk (monteur). Soms ben ik dan bang of we blijvend een ‘klik’ zullen houden. Maar ik kan niets bedenken waardoor ik het dan uit moet maken, alleen ben ik zo ontevreden over mijn eigen gevoelens. En dat terwijl ik zo’n lieve vriend heb en hij houdt van me. Kunt u mij helpen en tips geven? Een 31-jarige vrouw.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U bent verloofd, begrijp ik. Normaal gesproken is een verloving het vervolg op een periode van verliefdheid.

Tip 1: roep de dingen “waar u op viel” in herinnering: de lieve en goede dingen, zoals u ze noemt. Schrijf ze op, zodat u ze na expliciete benoeming voor u ziet. Maak daarnaast ook een lijstje met gedachten waarom u het uit zou willen of moeten maken. Als ik uw vraag goed lees zal de tweede lijst korter zijn dan de eerste, want het is “zoveel” tegenover “niets”.

Tip 2: bedenk of u met hem oud wilt worden, stelt u zich eens voor dat u beiden 70, 80 jaar zult zijn… is dat iets om je op te verheugen, of is dat een schrikbeeld omdat u dan nog járen samen zult dienen door te brengen?

Tip 3: waarom zou het niveau van uw werk in de psychiatrie hoger liggen dan het werk van een monteur (als hij de moeren niet goed aandraait of een kabel verkeerd aansluit, kunnen er de grootste ongelukken gebeuren!)? Belangstelling tonen voor iemands werk kun je leren: dat is een kwestie van een keuze maken om je erin te verdiepen! Als liefde “geven” is, is de keuze snel gemaakt, want dan wil je álles van hem grondig leren kennen, toch?

Tip 4: maak ik een verkeerde inschatting als ik denk, dat u eigenlijk op hem neerkijkt en dat u zich daar dan weer min of meer schuldig over voelt? Vraag uzelf in dat geval af wat liefde voor u betekent: wat verwacht u van de liefde in het algemeen? Wat verwacht u specifiek van hem? Wilt u hem gelukkig maken, of moet hij er meer voor u zijn? Wees eerlijk tegen uzelf!

Veel sterkte toegewenst met déze reflectie. Ongetwijfeld hebt u tijdens uw opleiding soortgelijke reflectieverslagen ten behoeve van een aan te leren beroepshouding gemaakt!

Gode bevolen,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
6 reacties
sydneylover
Iemand die in de psychiatrie werkt is in feite toch ook monteur?
Catherine
s.l. ha ha ;-)
adriano313
Het lijkt net of dat u uitdaging mist in de relatie. Niet iets wat u gaat triggeren, maar juist iets wat u gaat motiveren in de relatie, iets waar u warm voor gaat lopen.
De drang die je voelt (of juist niet voelt omdat je er niet bewust van bent) kan zeker te maken hebben met de gaven die je gekregen hebt bij je geboorte en zoals beschreven staat in Rom.12:6-8. Deze gaven worden ook wel motivatiegaven (talenten) genoemd en moeten niet verward worden met de bedieningsgaven uit Efeze 4 of de geestesgaven uit 1 kor. 12

Als je in een relatie sterk van elkaar verschilt en je weet niet welke motieven je partner van nature heeft of wat hem/haar drijft, is het niet altijd gemakkelijk om samen de dag door te komen. Sterker het kan zelf afkerend werken omdat je motieven altijd! anders zijn.

Anders betekend vaak niet iets wat je moet verwerpen. Anders kan juist jezelf heel goed aanvullen. Handig is dan wel dat je eerst bij je zelf begint om te begrijpen wat jou in het leven motiveert of drijft
Er bestaan verschillende testen om te begrijpen welke gaven je van nature hebt en hoe je elkaar kan aanvullen. Dat maakt een verhaal en een relatie zeker compleet.

Aanrader om te lezen:
"Ontdek je door Gods gegeven Genade gave" van D.Fortune.
Handig lees en werkboek ineen. Schrijver hanteert 7 motivatiegaven
Waarnemer (oog)
Onderwijzer (brein)
Bemoediger (mond)
Bestuurder (schouders)
Barmhartige (hart)
Gever (armen)
Dienaar (handen)

Welke gaven (natuurlijke drijfsveren) heb jij?
Leuk om samen met je partner de testen te doen
Veel zegen en motivatie toegewenst.
Lin
Als je bij je eigen werk spreekt over `baan`en bij het werk van je verloofde over`werk` dan komt dat wel een beetje denigrerend over. Bij de psychiatrie kun je ook met een mbo-diploma (en misschien al wel als helpende) werken. Als automonteur heb je ook een mbo of hbo-diploma nodig. Hij verdiend zijn geld toch met eerlijk werk? Waarom zo op hem neerzien?
kneusi
ontdek de waarheid . neem een eerlijk besluit als deze lieve verloofde jou niets doet. aardige mensen zijn er zoveel ,maar iemand tegen te komen waar jou hart van op hol slaat,jij op niveau kan praten,zoveel mogelijk in zijn nabijheid verkeren...is dat niet veel gezonder voor jullie beiden om dit onder ogen te zien?anders maak je er twee ongelukkig als het zo doorgaat. zo ben je een sudderlapje dat nooit gaar wordt.
zonneschijn
Ik ben misschien een beetje dom?........., maar als je gaat verloven, dat doe je niet zomaar omdat je de leeftyd hebt, of om de mensen, of omdat je niets voor iemand voelt??? verloven doe je mijn inziens als je al redelijk of helemaal zeker van elkaars liefde bent. dus al je zegt met jou wil ik heel graag oud worden.

Dat vond ik wel een hele leuke opmerking van SL een psycologe is ook
een monteur. vind ik ook, t is maar net hoe je t bekijkt.
Maar nu serieus ik zelf zou niet iemand aan een lijntje houden, daar is iemand die wel van je houd, en de beste bedoelingen met jou hebt te goed voor. dat kan en mag niet. je moet nu wel gaan weten wat je wilt. dit is vd ander heel vervelend als het lang duurt. bedenk niemand is volmaakt. dat vind je hier op aarde niet en nooit.
En wat is er mis met een hardwerkende man??? niets toch? kijk of je moet geen raakvlakken hebben in gezamelijke gesprekken? die moeten er zijn. je moet wel goed met elkaar kunnen comminuceren. laat dat duidelijk zijn. maar denk goed na voor je iets uitmaakt. maar laten er wel liefde trouw vertrouwen geloof en respekt aanwezig zijn. ik wens je veel geluk. Gods zegen in wat je onderneemt. vergeet het ook vooral Hem niet voor te leggen. HGR