Rustdag

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan iemand die de Hebreeuwse taal machtig is. Nu hoorde ik onlangs dat er in Exodus 20 (vers 8 tot 11) bij het vierde gebod zou staan dat één van de zeven dagen gerust moet worden. Dus dat er niet expliciet een dag wordt aangewezen, zoals zaterdag of zondag. Maar omdat ik geen Hebreeuws kan, wil ik graag weten of dit klopt?

Antwoord

Dit klopt, maar niet op grond van het Hebreeuws. Gewoon goed lezen. Er staat: zes dagen werken – een dag rust. Maar welke dag staat er niet. Er wordt bedoeld: er is een cyclus van 6 + 1 of van 1 + 6.

Tóen was het de zevende dag van de scheppingsweek en dus begon het leven van Adam en zijn vrouw met als eerste volle dag (nadat ze op de zesde dag waren geschapen) de RUST-dag, en dus werkten zij zes dagen nádat ze eerst een dag hadden gerust.

Er is eeuwenlang meningsverschil (geweest), ook tussen onze oudvaders, over de vraag of de Sabbath van het vierde gebod op de dag moet worden gehouden waarop de joden het nu houden, of op de dag waarop de volgelingen van Jezus (vooral uit de heidenen) het allengskens gingen houden, namelijk een dag daarna: de eerste dag van de week. Of helemaal niet meer.

Dit meningsverschil wordt niet opgelost en kan ook niet worden opgelost, omdat de Schriftgegevens niet zó duidelijk zijn dat allen die de HEERE vrezen, er dezelfde uitleg aan geven.

Calvijn en Gomarus (en anderen met hen) achten dat de Sabbath van het vierde gebod voor de gemeente van het Nieuwe Testament niet meer geldt, zoals zij voor de joden gold. Anderen achten van wel – zoals Willem Teellinck en Jacobus Koelman.

Een belangrijk punt van overeenkomst bij dit meningsverschil is om de laatste zin van de Heidelbergse Catechismus over dit gebod vreugdevol te betrachten: "DAT IK AL DE DAGEN VAN MIJN LEVEN VAN MIJN ZONDIGE WERKEN RUST EN GOD TOELAAT DOOR ZIJN GEEST IN MIJ TE WERKEN EN OP DIE MANIER DE EEUWIGE SABBATH IN DIT LEVEN BEGIN."

W. Pieters

Lees meer artikelen over:

sabbatzondag