(...) Mijn vriend is echter van mening dat het bijbels is dat hij als man en hoo...

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben al enige tijd verkering. Ik wil nu en als we getrouwd zijn een relatie waarin we allebei evenveel voor het zeggen hebben. Mijn vriend is echter van mening dat het bijbels is dat hij als man en hoofd van het gezin de leiding heeft en de eindverantwoordelijke is en dus meer voor het zeggen heeft. Hij gaat hierin zover dat hij beweert dat hij de eindbeslissingen neemt. Natuurlijk wilt hij wel rekening houden met mij en mijn mening, onder andere uit liefde voor mij. Bijvoorbeeld: als we een nieuwe auto kopen en we zitten daar niet mee op één lijn, dan kijkt hij naar wat het beste is voor ons beiden en dan neemt hij (i.p.v. samen) de beslissing (en natuurlijk houdt hij wel rekening met mij). Hij wijst naar argumenten uit het trouwformulier waarin staat dat Abraham de heer van Sara was. Ook zegt mijn vriend dat Paulus ook schrijft over nederige en onderdanige vrouwen. Persoonlijk vind ik dit heel moeilijk, want ik wil graag altijd dat de dingen op mijn manier gebeuren en nu moet ik dus onderdanig zijn. Ik vind het daarom fijner om allebei evenveel voor het zeggen te hebben in plaats van dat ik onderdanig moet zijn en de man moet volgen. Heeft mijn vriend het echt bij het rechte eind in zijn visie of is dit iets voor vroegere jaren en tilt hij er te zwaar aan? Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste mensen,

Uit jullie vragen begrijp ik, dat jullie onderlinge relatie nog wel de nodige spanningen kent. Vooral rond de vraag: wie is er eigenlijk de baas? Het is goed om daarbij heel eerlijk tegenover elkaar te zijn en te onderkennen waardoor dit spanningsveld ten diepste wordt opgeroepen.

Wanneer je allebei baas wilt zijn, loopt dat natuurlijk een keer vast. Wanneer je vriend een beroep doet op bepaalde bijbelteksten is het allereerst goed om die in hun context te plaatsen en niet uit hun verband te citeren om eigen gelijk te willen bewijzen. Daarbij mag je je biddend laten leiden door het Woord van God. Inderdaad is er de positie van de man als hoofd van de vrouw. Alleen dat betekent niet: ik alleen heb het voor het zeggen en maak dus de dienst uit en mijn vrouw heeft mij maar te gehoorzamen. Hoofd zijn wil naast de verantwoordelijkheid hebben en nemen -en dat in gezamenlijk overleg- vooral zeggen: je nederige dienaar zijn. Uit zijn op het welzijn van je vrouw. En omgekeerd als vrouw de positie innemen die de bruid van Christus, Zijn Gemeente, inneemt tegenover haar Heere.

Het is goed om in jullie situatie een zorgvuldige bijbelstudie te doen naar dat wat Paulus schrijft inzake de positie van man en vrouw o.a. in 1 Corinthe 7 en in Efeze 5. Dan blijkt overduidelijk, dat je met elkaar alleen om kunt gaan "in de Geest" d.w.z. in verbondenheid en onder controle van de Geest Die je leert en leidt inzake je positie en taak. Dan leer je elkaar (!) onderdanig te zijn in de vreze des Heeren. Je vult elkaar aan en completeert elkaar. De vrouw is de andere helft van de man. En de vraag is: hoe zou Christus willen dat ik nu ben en doe. De man draagt hoofdverantwoordelijkheid, maar de actie vindt gecoördineerd plaats! Zodoende blijkt de liefde en zorg voor elkaar en het elkaar respecteren en ieders inbreng honoreren. De vraag klemt als man: lijk ik tegenover mijn vrouw op de Heere Jezus? En als vrouw: ben ik tegenover mijn man zoals de Gemeente tegenover Christus heeft te zijn? Dusdoende staat je huwelijk op niveau en vertoont het geen haantjesgedrag!

In navolging van Christus gaat het daarbij niet minder dan om zelfverloochening en zoekt de liefde zichzelf niet. Hij wil je leren en geven hoe je samen met elkaar handelen mag en moet. Een blijvend leerproces, maar door Zijn liefde gevoed wordt onze liefde en verantwoordelijkheid tegenover elkaar verdiept en verrijkt.

Een mooi en instructief boek dat je samen bestuderen kunt gezien jullie problematiek, is dat van D. Martyn Lloyd-Jones: “Wordt niet dronken in wijn.” Het werk van de Heilige Geest in het huwelijk, gezin en werk. Het kan evenmin kwaad als jullie samen een cursus huwelijksvoorbereiding volgen. Ik hoop dat je aan dit antwoord wat hebt en er mee aan de slag gaat. Van harte wens ik jullie daartoe Gods zegen.

Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

huwelijk