Boze geest Gods en Apostelconvent

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Vraag 1) In het boek 1 Samuël lees ik over een “boze geest Gods” (1 Samuël 16:14-16, 18:10 en 19:9). Kunt u uitleggen wat deze term betekent?

Vraag 2) Van de ceremoniële wetgeving geloven wij binnen de reformatorische traditie dat deze na de dood van Christus niet meer letterlijk gehouden hoeft te worden. Tijdens het Apostelconvent is gedebatteerd over de vraag in hoeverre de christenen uit de Joden hun oude tradities konden opleggen aan de christenen uit de heidenen. In Handelingen 15 vers 20 worden door Jakobus een viertal zaken genoemd waarvan christenen uit de heidenen zich zouden moeten onthouden: 1. afgodendienst, 2. hoererij, 3. het eten van het verstikte en 4. het eten van bloed. De laatste twee zaken worden volgens mij tegenwoordig niet meer nageleefd. Waarom niet? Vormt deze Nieuw-Testamentische tekst geen aanleiding om bijvoorbeeld onze biefstuk alleen nog well-done te eten?

Antwoord

1 reactie
Lecram
Wat betreft het 'bloed" in Handelingen 15:20 en 21:25 kan het ook gaan om 'leven'. Dus het ontnemen van het leven van een ander, dus: niet doden.

Het verstikte houdt namelijk al in dat je geen vlees met bloed mag eten, omdat de Joden het dier doodden door de hals open te snijden, waardoor het bloed er uit loopt. Dat gebeurt bij verstikking niet.

En het nemen van bloed komt in het OT vaak voor als doodslaan, voor Joden een normale uitdrukking.

Wij hebben inmiddels het Nieuwe Testament, waarin het voor ons heel erg duidelijk is wat er van Christenen wordt verwacht. Geen wet om onze redding te verdienen, maar wel richtlijnen voor een heilig leven. Daar schijnen er overigens meer dan 1000 van in het NT te staan.