Onthouden van bloed

Ds. H. Korving / 5 reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over het onthouden van bloed en het verstikte (Handelingen 15:20, 29) Hoe moet ik mij hier aan houden? Is de gewone manier van slachten even goed als de traditionele manier van slachten om het bloed weg te laten lopen? Wanneer loop ik kans om iets te kopen waar bloed kan inzitten? Hoe moet ik dit doen wat vis betreft? Vis heeft ook een beetje bloed. En al wat we kopen van gevolgte, is dit in orde?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De kanttekeningen op de Statenvertaling zeggen het volgende: [het bloed], “Namelijk van het beest afgezonderd hetzij geronnen gegeten of ongeronnen gedronken. Hetwelk God verboden had om de mensen van alle wreedheid en bloedstorting af te schrikken.”

De Korte Verklaring zegt ervan dat hier het warme bloed bedoeld is (bloed van een levend dier afgenomen). Dat was niet alleen de Joden nadrukkelijk verboden, maar in zijn algemeenheid een teken van barbaarsheid die afkeer verwekte.

Hoe moet ik me hieraan houden? De bedoeling van dit Bijbelse voorschrift is om zich te onthouden van heidense, barbaarse en gruwelijke praktijken. De gewone slager maakt zich hieraan niet schuldig, mag ik hopen. Vandaar dat een christen zonder bezwaar vlees, vis en gevogelte kan eten die op een normale manier zijn geslacht.

Eet smakelijk!

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

Apostelconvent
5 reacties
jodeloiti
We hoeven ons niet meer aan die wetten te houden. Wij zijn absoluut vrij van de wet. De dieet en voedselwetten zijn een afschaduwing van Jezus, net als de Sabbat. Een nieuwtestamentisch christen hoort vrij te zijn van de wet.
sunlover
Met bovenstaande reactie ben ik het niet eens. Het antwoord van Ds Korving is m.i. wel ter zake. De vragensteller doelt op een voorschrift uit Hand 15.
Dit is een Nieuw Testamentisch gebod wat uitdrukkelijk aan zowel Joden als oorspronkelijk heidenen werd voorgeschreven door de eerste synode van apostelen.
ostrogoot
@jodeloiti
Dus ik kan mijn oren met pepermunt volproppen als de tien geboden worden voorgelezen. Het gebod dat God aan Noach verteld heeft, zegt dat wij (van Joden was toen helemaal geen sprake -Joden zijn nakomelingen van Juda-) geen bloed mogen eten omdat daarin de ziel van het dier is. Simpel en eenvoudig. Eet geen bloed.
Merkwaardig is dat Jezus, als Jood, de wijn die hij dronk tijdens het laatste avondmaal vergelijkt met iets dat hij niet mag drinken en eten???
dominerik
Jodeloiti,
de joden zijn niet de nakomelingen van Juda,
maar van Sem, de zoon van Noach (semieten).
Swimmie
Je onthouden van het eten van bloed is één van de Noachitische wetten die God aan Noach (en via hem aan alle mensen op de aarde) heeft gegeven.
Interessant is dat deze Noachitische wetten de enige zijn die letterlijk worden doorgegeven aan de gelovigen uit de heidenen (wij dus) (Hand. 15:28 e.v.).
Nog interessanter wordt het als we lezen dat daar bij staat 'En u verder geen last op te leggen'.
Dus: als er één wet is die wij moeten houden, dan is het wel deze via de vergadering te Jeruzalem doorgegeven Noachitische wetten.
En misschien moeten we ons eens bezinnen op al die andere wetten die wij menen te moeten houden?

gr. Swimmie